Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ser jove, viure sol i menjar bé

Hi ha vida més enllà del "táper de mamà", doncs prendre les decisions domèstiques és una gran oportunitat per revisar, corregir i millorar l'alimentació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 21deGenerde2015

La dieta habitual d’una família és responsabilitat dels pares. En ells recau l’obligació i la facultat de fer la compra, triar les receptes i conformar els hàbits familiars d’alimentació. Així s’atenen els gustos i les necessitats de tots els membres. Però quan és un de mateix qui s’ha d’ocupar, què menjar comencen a ser paraules majors. Al nostre país, menys del 50% dels joves s’emancipen abans dels 27 anys, però encara que tard, la gran majoria ho fa. Apareix l’obligació d’anar a la compra, triar el rebost, els menús quotidians, els aliments bàsics, les formes de cocció i, amb ella, un repte i una oportunitat de triar la dieta que es desitja i adquirir nous hàbits saludables. El següent article explica com organitzar la dieta personal i quins són els errors i encerts habituals.

Img cocina joven 01
Imatge: dima_sidelnikov

Com organitzar la dieta

Hi ha menjar més enllà de la carmanyola de mamà, dels macarrons amb xoriço i dels congelats. Però, sens dubte, cal descobrir-la. No apareix sola i no és el camí més senzill. Cal prendre’s de debò l’alimentació. Tot comença amb organitzar la compra amb temps, la qual cosa estalvia diners, evita malgastar menjar i condiciona un rebost saludable. És un camí cap a la maduresa que requerirà temps, però que al més aviat possible s’aconsegueixi, menys hàbits erronis caldrà corregir després.

Organitzar la dieta comença per organitzar la compra amb temps per tenir un rebost saludable

Si atenem als informes sobre alimentació de joves universitaris que viuen fora de la llar familiar, queda constància que el marge de millora és molt ampli. Desdejunen malament, mengen massa fritades i, sobretot, improvisen la dieta. Cal aconseguir sortir d’aquest espai de confort que es redueix a no atendre la importància d’alimentar-se d’acord a un pla. Cal aconseguir complir amb un pla de menú setmanal, igual que s’introdueix l’exercici físic d’una manera pautada. Ningú, ni els pares ni altres agents, condiciona les normes. És un de mateix qui, d’acord a les possibilitats econòmiques i organitzatives que es tingui, ha de marcar les pautes.

Els coaches o entrenadors -tant els esportius com els nutricionals o els qui acompanyen a directius- asseguren que l’èxit d’aconseguir un objectiu està a voler aconseguir-ho i perseguir-ho. En l’actualitat hi ha moltes eines a l’abast de butxaques i temps juvenils. Aplicacions mòbils i cursets municipals són molt útils per als joves que no van tenir l’avantatge de ser educats en la nutrició i l’alimentació saludable, però que poden convertir-se sense grans dificultats en autodidactes. O també, per què no, acudir a un dietista-nutricionista per ampliar els seus coneixements i habilitats.

Els errors més habituals en l’alimentació

El menjar ràpid o els plans entorn de restaurants barats són gairebé inevitables en la joventut. No obstant això, cal prendre’s de debò l’advertiment que no és el millor ni el més sa. Existeix resposta per a la pregunta “quantes hamburgueses es poden menjar per setmana?”, però la realitat és que els errors més típics són gairebé els hàbits més comuns entre els joves abans dels 30.

Massa sal, massa sucre, massa menjars davant d’una pantalla… Falten fruites i verdures i són recurrents els deu aliments bàsics. A més, comencen les dietes d’adelgazamiento, en moltes ocasions innecessàries i en la gran majoria, malament programades. És lògic que s’acumulin fallades en aquest procés d’independència alimentària, però, sense caure en derrotismes, cal intentar no repetir-los i potenciar els encerts.

Encertar amb el menjar és una decisió personal

Prendre consciència que és un de mateix qui decideix a partir d’ara el que menja ha de ser un pas cap a una alimentació més saludable. L’actitud que s’adopti cap al menjar i cap a menjar ens acompanya tota la vida. Una persona jove creu que pot menjar el que sigui sense sentir-se culpable, menjar quan té gana i parar quan està plena. També és normal menjar quantitats diferents segons el dia i triar el que més agrada. Això no és negatiu en la mesura que demostra una actitud positiva i normal cap a l’alimentació, però no eximeix de tenir una consciència de quins són els aliments més saludables i que la compra, el rebost i la preparació condicionaran la salut.

Cuinar pot ser fàcil si s’opta per tècniques culinàries senzilles: amb aigua -cuit, vapor, escalfado-, al forn, papillote, planxa i ofegats amb poc oli. Sabut això, no hi ha excusa per a la falta de sapiencia o interès pels fogons. Qualsevol pot ser capaç de preparar menús senzills i ampliar el receptari més enllà de les pastes, els entrepans i els congelats, que estan ben i són juvenils, però limitatius. Encara que soni reiteratiu, cal aconseguir una dieta equilibrada que contingui almenys dues racions diàries de verdura, una en el menjar i una altra en el sopar; fruita fresca diàriament; llegums entre dues i tres vegades per setmana, alternant amb arròs i altres cereals integrals; juntament amb la presència setmanal de carns magres i preferentment pescat, com a font de proteïna animal. Convé, per salut, evitar aliments com el sucre, dolços com a melmelades riques en sucre, begudes ensucrades, brioixeria i pastisseria industrial. I no cal oblidar fer esport, almenys, cinc hores a la setmana.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions