Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Set claus per hidratar-se també a l’hivern

Beure a bastament evita la retenció de líquids i ajuda a la bona circulació de la sang

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 17 de Gener de 2012

Si a l’estiu la ingesta d’aigua prevé cops de calor i perilloses deshidratacions, a l’hivern, beure a bastament evita la retenció de líquids i ajuda a la bona circulació de la sang, més pressionada per calefaccions i robes ajustades. Hidratar-se és respondre a la set i atendre la necessitat de líquids en funció de les circumstàncies i l’edat. A l’estiu, una bona hidratació reposa la pèrdua d’aigua provocada per la calor. Aquesta s’aconsegueix en beure, però també en menjar fruita i verdura estival, molt riques en aigua. A l’hivern, l’horta és més seca en origen, encara que les seves qualitats permeten elaborar riques sopes, brous i cremes. Receptes que ajuden a hidratar-se, si ben no s’ha d’oblidar beure aigua suficient.

Imatge: Gunnar Grimnes

Beure aigua és el millor hàbit per evitar retencions de líquids i inflors de turmells, sotmesos a la pressió de botes i mitjons. A més, les baixes temperatures, si bé semblen esquivar la set de begudes fresques, conviden a beure infusions calentes. Tot sumeixi per a una bona hidratació, també a l’hivern.

Aigua del temps en els cinc menjars

A més ingesta d’aigua , millor es dilueixen les sals i més fàcil s’eliminen. Això significa que es retenen menys líquids, una circumstància que millora la circulació sanguínia. Per calcular si la ingesta d’aigua és l’adequada, cal sumar sis gots d’aigua al dia, al marge de la quantitat que es beu en el menjar i en el sopar, encara que si costa molt beure aigua, aquesta també explica.

Per calcular si la ingesta d’aigua és l’adequada, cal sumar sis gots d’aigua al dia

S’inclouen en la suma mitjà got d’aigua en dejú i un altre mig got just després de desdejunar. Tots dos ajuden a despertar l’organisme, mentre que un got més havent sopat serveix per compensar totes les hores de la nit sense beure. Els altres quatre gots, solament quatre gots més, recorden la necessitat de prendre un tentempié al migdia i un altre a mitjan tarda. Per a la resta, qualsevol moment és vàlid.

Amb l’aigua succeeix la paradoxa que, davant la falta d’ingesta, es retenen líquids. Si es respecta la màxima de beure suficient, s’evitarà haver de recórrer a plantes o complements diuréticos, tret que s’ingereixin sota prescripció facultativa. Els diuréticos presos sense rigor estimulen l’acció de les hormones per eliminar líquids que s’acompanyen d’electròlits, la qual cosa pot donar lloc a una descompensació hidroelectrolítica que afecti al funcionament normal d’òrgans vitals, com a cor i ronyons.

Set claus per hidratar-se bé

  1. Beure sis gots d’aigua al dia sense esperar a tenir sigueu i al marge de l’aigua que es prengui en els menjars. No cal oblidar el primer del matí, acabat el desdejuni, que ajuda a eliminar els fluids acumulats durant el somni. L’últim del dia, abans de ficar-se al llit, hidrata l’organisme a la nit.

  2. Entrar en calor sense explicar calories, gràcies a una tassa de te o qualsevol altra infusió calenta. Són la millor companyia per un tentempié o un picoteo fora d’hora.

  3. De la mateixa manera que a l’estiu ve de gust començar el menjar i el sopar amb un gaspatxo o un all blanc, a l’hivern, l’inici perfecte és fer-ho amb una sopa, una crema calenta o un brou.

  4. Limitar la sal dels brous, sopes i cremes. També els potajes poden realitzar-se baixos en greix i en sal, amb algunes mesures que no ataquen al sabor ni alteren la textura i, no obstant això, redueixen valor calòric i eviten la retenció de líquids provocada per l’abús de sodi.

  5. A pesar que el fred frena la sensació de set, encara més si al final d’una activitat física cal abrigar-se, s’ha de proposar beure la mateixa quantitat d’aigua o del preparat amb sals que a l’estiu. Encara que el primer xarrup no causi el mateix plaure que quan fa calor, la necessitat és igual i, si cal, cal obligar-se a beure.

  6. Acompanyar les fruites d’hivern amb tocs de color com a gelatines i sucs de taronja i altres cítrics, estimula el paladar i multiplica la hidratació.

  7. L’última clau per tenir el cos hivernal disposat a fer front a les inclemències del fred és ser conscient que, amb la ingesta correcta de líquids, s’ajuda a la hidratació de la pell, especialment la més fina, que s’exposa a l’aire. Estar ben hidratat no substitueix als guants, al capell o al cacao, però beure aigua, sopes o infusions, limitar la sal i aprofitar les fruites hivernals, riques en vitamina C, és la millor fórmula perquè els dits, les orelles i els llavis recuperin la calor i la turgència de manera correcta, la qual cosa evita ferides, penellons i pupes.

RECEPTARI DIURÉTICO PER NATURALESA

Les infusions, sense abusos, com amb tot en una dieta sana, són aliades per fer front al fred, alhora que s’hidrata l’organisme. A la camamilla, el poliol menta, el te i la regalèssia, clàssiques dels armaris de rebost, s’han sumat en els últims anys barreges exòtiques i atractives de flors i fulles, que liquades en aigua calenta aporten glops de benestar. Com els aportats per les tradicionals sopes i consomés. A més, les preparacions calentes conformen a l’estómac i calmen l’apetit d’una manera eficaç, per la qual cosa és més fàcil que després d’una bona sopa el comensal prengui una ració justa de carn o peix.

Però cal estar alerta amb la quantitat de sals que s’afegeixen als brous, perquè poca hidratació aconseguirem si s’abusa del sodi, present en la sal comuna, però també en les pastilles de brou que s’afegeixen a una sopa. Alternatives que acoloreixen la dieta setmanal són les sopes reconstituents, que poden convertir-se en plat únic acompanyat d’una fruita, nutritives sopes tradicionals amb un toc de nou o adaptades a gustos més actuals, que canvien els fideus de sèmola pels xinesos.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions