Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Set passos per a una alimentació sana a Guatemala

L'olla de Guatemala és una guia dietètica amb dos objectius dispars, ajudar a prevenir malalties cròniques i evitar les manques nutritives

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 26deMaigde2007

Img
L’olla de Guatemala, guia alimentària del país, es va publicar l’any 1998 gràcies a l’esforç realitzat per la Comissió Nacional de Guies Alimentàries (CONGA), amb el suport tècnic de l’Institut de Nutrició de Centre Amèrica i Panamà (INCAP), institut que lidera la publicació d’interpretacions gràfiques dels tipus d’aliments i de la seva freqüència de consum com a eines d’educació alimentària per a la població general de Centreamèrica.

Per adaptar-se a les necessitats específiques de cada país, experts professionals i tècnics van recórrer a eines innovadores i molt creatives, representant els grups d’aliments en diversos formats i depenent del país, des de l’olla de l’alimentació de Guatemala al plat del bon menjar de Mèxic o el cercle d’aliments de Costa Rica. L’objectiu de totes elles és guiar a la població de diferents nacionalitats per decidir intuïtivament quins tipus d’aliments ha de portar a la taula familiar per completar les recomanacions nutricionals.

Una guia adaptada al país

La majoria de la població guatemalenca sofreix trastorns nutricionals a causa de la falta d’una alimentació adequada, tant en qualitat com en quantitat. Aquests problemes es relacionen amb una alimentació monòtona, escassa, i baixa en el consum d’aliments rics en vitamina A i ferro. Això implica que existeixi una alta prevalença de desnutrició, anèmia, malalties infecto-contagioses i, en menor grau, problemes de la vista.

L’olla de l’alimentació guatemalenca s’adapta a les necessitats especials del país, com la falta d’una alimentació adequada, tant en quantitat com en qualitat

D’altra banda, existeix un altre grup de població que, per excés d’alimentació, són obesos i, com a conseqüència, pateixen de malalties cròniques com a diabetis, hipertensió i malalties del cor.

L’olla de l’alimentació de Guatemala va dirigida a tota aquesta població de risc, així com a la família, entesa com a població sana major de dos anys d’edat. L’olla s’acompanya de missatges orientats tant a la reducció del risc de desenvolupar malalties cròniques (obesitat o diabetis, per exemple) com a la prevenció de deficiències nutricionals.

Missatges que acompanyen a les guies dietètiques

Un aspecte destacable d’aquesta guia és la recomanació de combinar leguminosas amb cereals com l’arròs, ja que això permet obtenir proteïnes de bona qualitat, més econòmiques i assequibles per a la població guatemalenca que la proteïna animal. Així mateix, es posa l’accent en la necessitat de prendre complements o aliments fortificats, especialment amb ferro i vitamina A, ja que les manques d’aquests nutrients són freqüents entre els grups de població més vulnerables.

Aquestes són algunes de les recomanacions o missatges més comuns que inclou l’olla:

  • L’alimentació ha de ser el més variada possible.
  • Convé augmentar el consum de vegetals, fruites i cereals.
  • Cal incrementar la ingesta d’aliments rics en ferro i vitamina A.
  • S’aconsella combinar leguminosas i cereals en un mateix menjar per obtenir proteïnes tan completes com les d’origen animal.
  • És molt important la higiene en la preparació dels aliments.

Els set passos per a una alimentació sana

En l’olla de Guatemala es representen sis grups d’aliments bàsics, així com la freqüència de consum aconsellada, tant diària com a setmanal, de cadascun d’ells.

Img ollaguatetexto

Tots els dies
1. Grans (llegums), cereals i papes (patates)
2. Herbes i verdures
3. Fruites

Almenys, 1 vegada/setmana
4. Carnes

Almenys, 2 vegades/setmana
5. Llet i derivats

Amb moderació
6. Sucre i greixos

A continuació es mostren els set passos que queden reflectits al costat de l’olla de l’alimentació de Guatemala:

1. Inclogui en tots els temps de menjada grans, cereals o papes, perquè alimenten, són econòmics i saborosos.
2. Mengi tots els dies herbes o verdures per beneficiar el seu organisme.
3. Tots els dies mengi fruita, qualsevol que sigui, perquè són sanes, digestives i alimentoses.
4. Si menja tots els dies truites (de farina de cereal) i frijoles, per cada truita mengi una cullerada de fríjol perquè aquesta sigui més sustanciosa.
5. Coma dues vegades per setmana, almenys, un ou, un tros de formatge o un got de llet per complementar la seva alimentació.
6. Almenys una vegada per setmana mengi un tros de fetge o de carn per enfortir el seu organisme.
7. Per mantenir-se sa, coma variat com s’indica en l’olla familiar.

Diferències amb la guia mediterrània

Img frijoles
Així com a Espanya les recomanacions de consum de proteïnes (carns, peixos, ous i els seus derivats) són de 3 a 4 vegades per setmana, en l’olla de Guatemala es pot observar que la freqüència de consum aconsellada per a aquests aliments és de «almenys 1 vegada per setmana». La veritat és que gens tenen a veure les condicions en les es troba la població guatemalenca amb les del nostre país quant a recursos soci-econòmics o culturals. D’aquesta manera, per esmenar possibles manques de proteïnes a Guatemala, existeix la recomanació de combinar aliments vegetals (frijoles amb arròs) com a alternativa idònia.

De la mateixa manera, criden l’atenció les recomanacions de consum de làctics, atès que en l’olla s’indica «almenys 2 vegades per setmana», quan en altres països com el nostre les recomanacions són d’entre 2 i 4 racions diàries. Com garanteixen, llavors, l’aportació de calci, essencial per al correcte desenvolupament i manteniment de la massa òssia? A Guatemala disposen d’aliments i d’una tradició culinària que permet cobrir en part les recomanacions de dita mineral.

A més, existeixen aliments de disseny com la Incaparina o la Bienestarina, farines enriquits en calci, ferro, vitamina A i vitamines del grup B, que es dispensen de manera gratuïta entre la població més necessitada. La primera es compon bàsicament de farina de blat de moro i de soia, carbonat de calci, ferro, vitamina A i vitamines del grup B. Per la seva banda, la Bienestarina és una farina composta per una barreja vegetal, vitamines i minerals que es dona com a complement nutritiu a nens de més de 6 mesos d’edat. L’objectiu d’aquests aliments de disseny és ajudar a la disminució dels diferents nivells d’anèmia per manca de ferro, i d’altres nutrients com la falta de vitamina A. cal assenyalar que tant una com l’altra són equivalents a la llet en el seu valor nutritiu, però de més baix cost.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions