Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Si deixo per a sopar, aprimaré?

No hi ha evidències sòlides que sustentin que saltar-se el sopar sigui una estratègia útil per aprimar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 12deAgostde2015
img_dejo cenar hd

Un conegut refrany convida a desdejunar com a reis, menjar com a prínceps i sopar com a captaires. Però no és l’única dita que proposa convertir el sopar en alguna cosa frugal i simbòlic, per la qual cosa no hauria d’estranyar que moltes persones considerin fonamental sopar de forma lleugera. D’entre les seves motivacions es troba la de prevenir l’obesitat , tal com s’aborda en el present article, que pretén respondre a aquesta qüestió: té sentit saltar-se el sopar si es vol controlar l’evolució del pes a llarg termini?

Img dejo cenar 01
Imatge: belchonock

Els refranys no són evidències científiques

Dels milers de refranys amb els quals explica la llengua espanyola, centenars d’ells parlen de l’alimentació. És lògic, perquè la majoria de les persones (no totes, per desgràcia) mengen diàriament i en més d’una ocasió. D’entre les dites populars que es refereixen als sopars, tots semblen assessorar de forma unànime que sopar molt és perillós, com pot comprovar-se en revisar aquests sis coneguts exemples:

  • 1. Menja poc i sopar més poc, que la salut de tot el cos es forja en l’oficina de l’estómac.
  • 2. Més va matar el sopar que va sanar Avicena.
  • 3. Per molt sopar, mai nit bona.
  • 4. Maten més sopars que guerres.
  • 5. Si be rostit va sopar, no preguntis de què va morir.
  • 6. Sopar poc, menja més, dorm en alt i viuràs.

No és l’objectiu d’aquest text analitzar la veracitat d’aquests refranys per confirmar-los o, en cas contrari, refutarlos (en aquest cas caldria acudir al “Gent refranera, gent embustera”), sinó revisar si no sopar és una estratègia que cal considerar en el control de pes. Aquest plantejament no s’esmenta en les dites citades, i no sembla recollir-se en cap altre, encara que és una idea molt present en la ment de moltes persones.

També ho està que desdejunar de forma copiosa (“desdejuna com un rei…”) previndrà l’obesitat, alguna cosa que es va detallar al gener de 2014 en l’article ‘És important el desdejuni per controlar el pes corporal?‘. En el mateix es va incloure la següent reflexió: “Confiar la nostra salut i el nostre pes a un únic menjar del dia -en aquest cas, el desdejuni- equival a posar totes les fitxes en un sol nombre de la ruleta: les probabilitats d’èxit són mínimes i no hi ha garanties que l’aposta ens surti bé”. A l’allí explicat cal afegir el que ha mostrat una recent recerca centrada en el paper del sopar en el risc d’obesitat, segons s’amplia al següent apartat.

Sopar, engreixa?

Que menjar abans de ficar-se al llit contribueix a l’augment de pes és una creença promoguda en multitud de pàgines web i no pocs llibres divulgatius d’alimentació, que asseguren que les “calories nocturnes” fan engreixar més que les “diürnes”. Si el consell prové d’una “dieta de moda”, s’aguditza encara més l’escepticisme, com recomana el professor Walter Willett, expert en nutrició de la Universitat d’Harvard (EUA).

En tot cas, per resoldre aquest “enigma” és imprescindible citar a la doctora Krista Casazza, investigadora de la Universitat d’Alabama a Birmingham (EUA), que acaba de coordinar un estudi titulat ‘Pesant les evidències científiques de les creences habituals en el camp de la Recerca de l’Obesitat’ (Weighing the Evidence of Common Beliefs in Obesity Research). El seu treball, recollit en la revista Critical Reviews in Food Science and Nutrition, revisa moltes qüestions relacionades amb l’obesitat i les sotmet a una rigorosa anàlisi científica.

Després d’analitzar les recerques disponibles, Casazza i els seus col·legues conclouen que no existeixen evidències científiques que permetin recolzar o refutar la idea que les calories consumides a l’hora del sopar promoguin l’obesitat. De la seva anàlisi es desprèn una conclusió òbvia: l’excés de calories és arriscat si l’objectiu és controlar el pes corporal, però aquest risc no sembla ser diferent en funció de l’hora del dia que es prenguin aquestes calories.

És a dir, si durant la nit es trien molts aliments amb alt contingut calòric però baixa densitat nutricional, això farà emmagatzemar l’excés en forma de greix, però l’efecte es produirà d’igual manera si s’escullen tals aliments durant el dia. Així, si no s’ha pogut sopar de forma saludable a les 21:00 hores, no passarà gens si es pren aquest sopar a les 23:00 hores. Aprofundeix en aquesta qüestió la doctora Jacquelyn Rudis en el seu article ‘Veritat o mentida? Menjar a la nit et farà guanyar pes‘.

Control de pes: fàcil d’explicar, difícil d’implementar

Prevenir l’increment de pes a llarg termini és alguna cosa tan fàcil d’explicar, però alhora tan difícil d’implementar, com aconseguir equilibri entre les calories que s’ingereixen amb les quals es gasten. Sobre aquesta delicada qüestió ja es va aprofundir en l’article ‘Les calories expliquen‘.

No s’ha d’oblidar, finalment, que l’alimentació no solament afecta al pes corporal, sinó que influeix de forma notable en el risc de nombroses malalties cròniques. Per això, més que preocupar-se de calories d’aliments, o de greix corporal, val la pena centrar els esforços a seguir, a llarg termini, uns bons hàbits dietètics.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions