Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Si vols seguir millor el fil de les teves sèries favorites, beu aigua!

La hidratació exerceix un paper molt important en la salut i en la capacitat d'atenció, retenció i memòria

Uns hàbits adequats d’hidratació han de formar part de la nostra rutina diària, incloent el temps que dediquem a l’oci, com, per exemple, mentre veiem les nostres pel·lícules o sèries favorites en streaming en el televisor, la tableta, l’ordinador o el mòbil. Perquè, sabies que beure poca aigua afecta a l’atenció, a la capacitat de retenció i a la memòria? En el següent article expliquem per què és important beure aigua amb regularitat i com protegir la teva vista, que també es ressent davant l’exposició perllongada a les pantalles.

Aquest any ve carregat d’estrenes de les sèries més populars, i els fans ja es mostren inquiets davant la seva arribada. Amb més de 7,3 milions d’usuaris al mes, es posa de manifest la creixent imposició d’aquest tipus de continguts a la carta enfront de la televisió tradicional. Les diferents plataformes en línia ofereixen les seves sèries per capítols o temporades completes, la qual cosa afavoreix el consum intensiu d’aquests continguts per part de molts dels seus usuaris, que poden arribar a visualitzar una temporada completa en solament un dia.

Sèries per ‘maratonear’, recordar i entendre a la primera

Escollida la sèrie per donar-li al play, preparem tot per asseure’ns i relaxar-nos. Ens acomodem en el sofà o, fins i tot, el llit, i podem estar hores sense aixecar-nos, veient com se succeeix de forma automàtica un episodi darrere l’altre. Segons les últimes dades aportades per la consultora Sobrevent, els espanyols consumeixen més de quatre hores al dia de continguts en streaming. Si en aquest temps no recordem hidratar-nos de manera adequada, la deshidratació pot tenir efectes negatius en la nostra compressió cognitiva.

Tal com reflecteix l’Institut de Recerca d’Aigua i Salut (IIAS) en la seva ‘Guia de la hidratació saludable’, “en situacions de deshidratació, els errors semàntics són majors i l’execució en les tasques de comprensió és més deficient. En aquests casos, una de les principals afectades és la memòria, més en concret la memòria a curt termini, que repercuteix en l’emmagatzematge d’informació de forma immediata, especialment en la informació auditiva”. Això fa que rebobinem l’escena o fem un esforç extra per comprendre què ens hem perdut. La memòria semàntica es veu perjudicada en voler recordar els noms propis i d’objectes, allò que comunament “tenim en la punta de la llengua” i que acabem buscant en Internet o xarxes socials per mitigar la irritació de saber-ho però no acordar-nos.

A més, diversos estudis mostren que la fatiga mental explica el dèficit en la fluïdesa i la comprensió verbal. Com declara Silvia Àlaba, psicòloga experta en hidratació i membre del Comitè Científic de l’IIAS, “simplement amb un 1 % o 2 % de deshidratació sobre el pes corporal es poden realitzar pitjor les tasques que impliquen atenció visual selectiva; pot disminuir la capacitat d’atenció sostinguda i, fins i tot, la concentració”. Si mantenim una bona hidratació, hi haurà més possibilitats d’estar més concentrats i atents al contingut.

Per això, l’IIAS recomana beure uns 330 mil·lilitres d’aigua cada dues hores, aproximadament, aprofitant aquestes pauses per descansar la vista, moure’s i estirar els músculs. Procura beure a petits xarrups per afavorir l’absorció de l’aigua, i a una temperatura d’entre 10 ºC i 15 ºC, sobretot en aquesta època de refredats, grips i catarros.

Cura també amb la vista

Amb el consum excessiu de contingut en streaming també afavorim efectes perjudicials en la nostra salut ocular. L’oftalmóloga Isabel Rodríguez Serrano, de l’òptica Madriz, detalla els efectes negatius del consum excessiu de contingut audiovisual i aporta un parell de consells per minimitzar-los.

“El primer efecte de l’exposició perllongada a les pantalles és la fatiga visual, causada per un excés d’acomodació en els ulls. Aquest constant esforç fa que l’ull perdi contrast i, a causa d’aquest cansament, apareixen els famosos ulls vermells, generant-se així una sensació de sequedat ocular. Un altre efecte molt important es deu a la llum cian emesa per les pantalles LCD i LED, que té una longitud d’ona nociva per a l’ull i que és problemàtica a llarg termini, ja que afavoreix l’envelliment prematur de la retina i el cristal·lí. A curt termini, l’exposició a les pantalles durant la nit redueix la qualitat del somni en inhibir la secreció de melatonina, l’hormona del somni”, explica Rodríguez Serrano.

ver series tv
Imatge: Mohamed Hassan

Per reduir aquests efectes en la teva vista, pots posar en pràctica els següents consells:

  • Ajudar-te amb un seient ajustable per estar a una distància i altura adequada a la pantalla. S’aconsella col·locar-la a l’altura dels ulls i mantenir una distància mínima que es correspongui amb el nostre braç i que anirà en augment quant majors siguin les polzades de la pantalla.
  • Usar una font de llum externa, com un llum o flexo, fa que les nostres pupil·les no es dilatin per la falta d’il·luminació, evitant les aberracions i el cansament visual.
  • L’idoni seria mirar un objecte llunyà i enfocar-ho cada 10 minuts, però en consumir continguts audiovisuals, cada 30 minuts cal procurar descansar lavista .
  • L’ocupació de la llàgrima artificial hidrata l’ull i evita la irritació, més encara per als usuaris de lents de contacte.

Per això, cuida la teva vista i, per descomptat, beu aigua!  

Etiquetas:

aigua hidratación-ca

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions