Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Simon Poole, doctor, investigador i membre del Comitè de Medicina de Salut Pública i del Comitè de Metges Generals de l’Associació Mèdica Britànica

L'oli d'oliva és el més saludable i, a més, és sostenible

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 08 de Abril de 2019

"El dia que les persones sàpiguen què són els polifenoles i quins són els seus beneficis per a la salut, el meu treball de divulgació haurà acabat", diu el doctor Simon Poole. Fins llavors, a més de passar consulta en Cambridge (Regne Unit), aquest metge de família, investigador, escriptor i conferenciant té previst continuar amb les seves xerrades internacionals sobre les bondats de l'oli d'oliva verge extra, una activitat que exerceix des de fa anys i que li ha convertit en un dels grans ambaixadors d'aquest aliment a nivell mundial. Al seu pas per Espanya, on va participar com a ponent en la World Olive Oil Exhibition, conversem amb ell sobre com la dieta i l'estil de vida poden canviar de forma significativa la salut de les persones.

Compte Simon Poole que, de tant atendre en la seva consulta a pacients amb sobrepès, malalties cardiovasculars, colesterol, diabetis o hipertensió, va decidir prescriure'ls un canvi d'hàbits, més que un medicament o una dieta restrictiva. Així, en lloc de recomanar-los una dieta baixa en greixos, la seva proposta va consistir a incorporar l'oli d'oliva verge extra (AOVE) com a ingredient habitual en els menjars; és a dir, greixos bons. "Moltes malalties poden prevenir-se amb uns canvis en l'alimentació. Existeix evidència científica dels beneficis de la dieta mediterrània i l'AOVE. Per això soc tan entusiasta", remarca.

Què té d’especial l’oli d’oliva verge extra en comparació d’uns altres d’ús habitual?

A diferència d’altres olis vegetals, procedeix d’un fruit, no d’una llavor. Aquests fruits interactuen amb els elements dinàmics de l’entorn, com la pluja, el vent, el fred o la calor. Mentre les llavors descansen protegides sota terra, els fruits estan exposats als desafiaments del clima, i això els modifica i torna especials. L’oli d’oliva és el suc d’un fruit que ha interactuat tot el temps amb l’entorn. Per això és únic.

L’AOVE millora els aliments amb els quals es combina?

Sí. Quan es combina aquest oli amb altres aliments es produeix una química molt singular que estem començant a entendre i els beneficis de la qual van més enllà de la suma dels aliments individuals. L’oli d’oliva verge extra es pot combinar amb vegetals, amb amanides, amb pa… i també és molt beneficiós quan s’usa per cuinar.

De quina manera?

“La idea que usar un bon oli per cuinar és una despesa innecessària és un mite”Per exemple, cuinar el peix en oli d’oliva protegeix als àcids grassos omega 3 del peix, que són sensibles a la calor, i evita que es descomponguin. En combinar-ho amb aliments rics en carbohidrats, com la pasta, pot disminuir l’absorció de sucre i així reduir la càrrega glucémica d’un menjar. Marinar la carn en oli d’oliva redueix la producció de compostos nocius quan es cuina, sobretot, quan es fa a les brases, en una barbacoa. La idea que usar un bon oli per cuinar és una despesa innecessària és un mite.

Però els beneficis es poden atribuir solament al producte o també cal considerar l’estil de vida, la forma de cuinar i de relacionar-se amb els aliments?

Van de la mà. Quan la gent gaudeix el menjar, quan la valora, la converteix en una experiència social. Existeix evidència que, quan mengem en companyia, consumim menys quantitat i triem aliments amb menys calories i de millor qualitat, perquè menjar es transforma en una celebració. La companyia, el gaudi, és alguna cosa que caracteritza a la dieta mediterrània. I és una experiència diferent a la qual tenim en altres països d’Europa on simplement es menja enfront del televisor.

Es defineix com a entusiasta de la dieta mediterrània. Per què la recomana?

“La dieta mediterrània és nutrició positiva”El meu interès procedeix d’una combinació de fer recerca, llegir sobre ella en publicacions mèdiques, visitar moltes vegades el Mediterrani i tenir una experiència personal que m’ha permès apreciar el bella, especial i plaent que és. És important assenyalar que aquesta dieta no és una sola; és a dir, que té variants segons els països. Per exemple, uns incorporen l’alcohol i uns altres no, i alguns aliments poden variar. No obstant això, la qual cosa roman al centre, el denominador comú de totes les versions, és l’oli d’oliva. En comparació d’altres dietes que són restrictives, que et diuen “no mengis això, no mengis l’un altre”, la dieta mediterrània és nutrició positiva perquè et diu “pots menjar això i sap fantàstic”. I aquesta és la raó per la qual la gent pot mantenir-la en el temps, perquè la gaudeix i la converteix en part de la seva vida.

No obstant això, Espanya, un dels principals productors i consumidors d’AOVE, també presenta una de les taxes d’obesitat i sobrepès més altes d’Europa. Com explica aquesta paradoxa?

Espanya ha estat definida recentment com el país més saludable del món, en part gràcies al seu sistema sanitari, i en part gràcies a que les persones que segueixen la dieta tradicional es mantenen sanes. Però, en l’actualitat, la població menja massa menjar processat, allunyant-se de la dieta mediterrània. Hi ha hagut un canvi de costums. Les galetes del desdejuni substitueixen moltes vegades a les torrades amb tomàquet, all i oli d’oliva. Quan les persones s’allunyen de l’alimentació tradicional, veiem com s’incrementen les taxes d’obesitat.

I què es pot fer per millorar això?

“Si tinguéssim clar el que costa produir-ho, sabríem que no es pot elaborar un oli de qualitat si no es cobra”Crec que és una qüestió d’educació. És important difondre el valuosa que és la dieta mediterrània des de la infància, des de l’escola. I generar des d’allí un vincle amb els aliments de l’entorn. Ens estem allunyant molt del nostre menjar tradicional, perdem la connexió amb com és i com es produeix, i llavors deixem de valorar-la. Això provoca que, de vegades, com a consumidors, vulguem trobar un bon oli d’oliva per pocs diners i esperem que els preus baixin cada vegada més en el supermercat. Si tinguéssim clar el que costa produir-ho, el difícil que és, sabríem que no es pot elaborar un oli de qualitat si no es cobra.

Més car és millor?

Ara hi ha molts productors que estan elaborant olis de qualitat, assequibles i que segueixen tenint bones qualitats. I que ho anuncien així, com un oli d’oliva familiar per usar diàriament en la cuina.

Si deixem a un costat al de millor qualitat, el verge extra, què podem dir dels altres? Un oli d’oliva normal segueix sent preferible a altres olis, com el de girasol, el de blat de moro o el de colza, o cal matisar?

L’oli d’oliva és un greix bon, monoinsaturada. I encara que no tingui uns nivells tan alts de polifenoles o vitamina I com té el verge extra, segueix sent un greix bon. Equilibra molt bé els àcids grassos omega 3 i omega 6, és saludable i, a més, és sostenible. Això és molt important. Mentre que per produir altres olis es destrueixen selves, l’olivera és un arbre molt sostenible des del punt de vista mediambiental. Per tant, sí: l’oli d’oliva és millor que qualsevol un altre.

Etiquetas:

oli


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte