Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sis aliments que no caben en un rebost saludable

Si ben no hi ha aliments prohibits en una dieta equilibrada, en alguns casos és important escollir alternatives més saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 21deGenerde2014
Img gelatina color hd Imatge: Steven Depolo

Un rebost sa condueix a una dieta sana. Aquest axioma comença en la compra. La decisió d’escollir els aliments i els productes que major benestar procuren a la tota la família aproparà l’objectiu de convertir l’alimentació en la millor aliada de la salut. Encara que en general és millor partir d’accions positives i l’encert en l’actual oferta de mercat és possible, en ocasions convé posar l’alarma i, si no prohibir, tenir el repte d’evitar o substituir determinats aliments per uns altres més sans. En aquest article, els traiem del rebost i proposem alternatives.

Img gelatina color
Imatge: Steven Depolo

Els sis aliments que no hauríem de col·locar en els nostres prestatges

  • 1. Begudes a força de suc sense gas. La millor hidratació de nens i d’adults s’aconsegueix amb l’aigua, però de vegades ve de gust un líquid amb sabor. És el moment d’un suc de fruita o d’alguna beguda natural. Amb elles s’aconsegueix calmar la set amb productes frescos. A l’hivern, les taronges estan en la seva millor època, i la fruita estival està carregada d’aigua i és fàcil d’esprémer i degustar. Si no es pot evitar realitzar una concessió als sucs envasats, optem pels més saludables. Per a la beguda d’una festa infantil o com a acompanyament d’una celebració, el millor és escollir sucs sense sucres afegits i sense gas, i no altres productes similars que es promocionen com que porten vitamines afegides. En general, això respon al fet que el segon ingredient després de l’aigua és el sucre, i després el suc o la barreja de sucs concentrats, per la qual cosa, donat l’escassa aportació de suc, cal remarcar l’addició de vitamines com a reclam al consumidor. cal dir que aquest tipus de begudes tan conegudes pel públic infantil no són sucs sinó refrescs, encara que s’embenen en el lineal dels sucs en els supermercats. Siguem conscients que en uns escassos 200 mil·lilitres s’acumula un amalgama d’additius saborizantes, estabilitzadors, endulzantes i colorants (encara que s’anunciïn amb lletra gran que no porten conservants) que no fan més que desvirtuar l’aprenentatge dels sabors dels nens.
  • 2. Crispetes per a microones. Les crispetes són un snack saludable, sempre que es facin seguint la recepta de les àvies: en la paella i amb molt, molt poc oli. Les fórmules de microones que es venen envasades i llistes per cuinar en el propi envàs són més salades i, segons les marques, contenen greixos gens saludables. Els ingredients d’aquestes crispetes són: blat de moro, grassa, sal i, en la majoria dels casos, additius antioxidants. El tipus de greix que porten afegides, encara que sigui vegetal, no sempre és sa. Millor deixem saltar els grans en el foc.

  • 3. Gelatines de sabors. La gelatina és una barreja semisólida, incolora, translúcida, trencadissa i insípida, que s’obté a partir del col·làgen procedent del teixit connectiu d’animals bullits amb aigua. La realitat és que les gelatines de colors són pur sucre i colorants. Es tracta d’una llaminadura, per la qual cosa no té sentit fer lloc en el rebost a unes gominolas. No obstant això, existeix una possibilitat d’aconseguir l’atractiu de colors i sabors que inspiren a aquesta llaminadura combinant agar-agar (espesante natural) amb sucs de fruites o amb trossos de fruites.

  • 4. Cereals de desdejuni amb molt sucre. Un bon desdejuni ha d’incloure la seva porció de fruita, la seva porció de proteïna i, per descomptat, la seva porció d’hidrats de carboni. El pa torrat o remullat en llet de tota la vida pot resultar avorrit i, si bé és possible alternar-ho en ocasions amb cereals, no és igual. A més, avui dia hi ha tantes classes de cereals de desdejuni que encertar en el tipus que es consumeix de forma quotidiana és una qüestió important, fins al punt que es tradueix a tenir un bon o un mal hàbit. En massa ocasions el primer ingredient és el sucre en lloc dels cereals, i altres vegades porten massa barreges de sucres, la qual cosa converteix als cereals, en lloc d’una font lenta i progressiva d’energia, en una font ràpida de sucres senzills que provoquen alts i baixos tant en la producció d’insulina com a nivell emocional (irritabilitat, cansament, adormecimiento, falta de concentració…). Per tant, no és baladí analitzar ben quina caixa s’inclou en el rebost. És aconsellable procurar els cereals més naturals i sense azucarar, el muesli, al costat del pa integral, l’arròs amb llet i, de tant en tant, els bescuits casolans o artesans i les galetes integrals.

  • 5. Plats cuinats. Sens dubte, la millor cuina és la més casolana, ben elaborada. Adoptar l’hàbit de cuinar i deixar-se preparat a un mateix els plats és la millor recepta per a una dieta sana, però no sempre es pot. Si en el rebost s’acumulen llegums, verdures, plats de carn, d’aus, de peixos preparats, cal ser taxatiu en analitzar alguns ingredients. L’oli sempre d’oliva o de girasol, no hem de passar per alt que incloguin “olis vegetals” sense especificar l’origen. Cura amb els següents esments: lactosa, caseïna, caseinatos, proteïna de llet, midons, espesantes, gelificantes, estabilizantes… Molts d’aquests additius, tan estesos en amplitud d’aliments preparats, són problemàtics en cas d’intolerància alimentària o histaminosis a la llet o al blat, i s’afegeixen amb massa lleugeresa als plats cuinats o precuinats.

  • 6. Crema de cacao ensucrada. És un dolç. A més, un dolç molt ensucrat i amb un alt contingut en greix (i no precisament de les avellanes, com caldria esperar, sinó d’olis vegetals de naturalesa desconeguda, que desvirtuen més la qualitat del producte). Si se li fa lloc en el rebost, hauria de col·locar-se en el lloc de l’extraordinari. També pot optar-se, amb el mateix halo d’extraordinari, per realitzar la pròpia recepta de crema de cacao i avellanes. Una altra cosa molt diferent és obtenir una crema pura d’avellanes barrejada amb cacao pur i un punt de panela o sucre integral autèntic. Aquest últim ingredient serà l’ingredient addicional, el que proporcioni el toc de dulzor a la recepta, però mai el principal.

En definitiva, una alimentació sana esdevé d’un rebost sa, que pot ser molt atractiva, saborosa i heterogènia sense necessitat de concessions innecessàries. Sobretot, si fem buit a unes fàcils i estimulants alternatives.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions