Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

‘Slow food’, el costat oposat del menjar ràpid

Defensa els menjars saborosos, disteses i relaxades en un entorn acollidor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 29deMaigde2006

El Slow food, traduït al castellà com a menjar lent, és el terme
oposat al Fast food o menjar ràpid. És un moviment internacional
creat a Itàlia en 1986 i que s’ha anat estenent ràpidament amb
el pas dels anys per tot el món. Aquest moviment se simbolitza mitjançant
la figura del caragol, perquè la lentitud pròpia d’aquest animal és el millor
símbol per lluitar contra la velocitat i les presses que afecten al món modern.

Què pretén?

L’objectiu que persegueix és combatre la cultura del Fast food i recuperar
els sabors i els costums tradicionals. Es basa en el gaudi del menjar,
en desgustar els plaers que ofereix i a gaudir de la bona taula en l’entorn
més adequat.

Una alternativa enfront del menjar ràpid

Els establiments de menjar ràpid ofereixen els seus menús a qualsevol
hora del dia, a un preu molt econòmic i es poden trobar
a qualsevol regió del món. Per aquests motius són moltes les persones
que acudeixen a ells com a entreteniment i oci o per sadollar el seu apetit en un
lloc divertit. No obstant això altres persones recorren a aquests locals per falta
de temps ja que serveixen els menjars en amb prou feines uns minuts.

El menjar ràpid s’acompanya generalment de salses i entrants
o acompanyaments que aporten sabors molt intensos i una quantitat elevada
de sal. Aquest tipus de sabors enganxen i estimulen l’apetit per seguir menjant.
La rapidesa amb la qual es consumeixen aquests productes és un altre aspecte negatiu.
En menjar de pressa no es deixa temps suficient perquè la sensació de
sacietat arribi a l’estómac pel que amb freqüència es tendeix a consumir grans quantitats
de menjar. D’altra banda, ja que amb prou feines requereixen masticació, i a causa de les seves altes aportacions de greix,
el procés de digestió es veu dificultat.

Aquest tipus de menjar quan es converteix en alguna cosa quotidià és quan perjudica
l’estat de salut. En ocasions aquests productes substitueixen als menjars principals
pel que en aquestes preses existeix deficiència de determinats nutrients que no
conté el menjar ràpid. En altres casos, es consumeix com “un extra”
al que es pren habitualment, en aquest cas suposa un excés en l’aportació
de greixos i de calories.

Recuperar els bons costums

Amb el pas del temps s’han anat perdent molts costums alimentaris
saludables que és important recuperar. Entre elles està el consum de
plats complets i nutritius amb llegums com a ingredient principal. Un potaje
de llegums amb verdures i carn constitueix un plat complet que no requereix
molt temps d’elaboració si s’empra una olla de pressió. El
mateix ocorre amb l’elaboració de tot tipus de sopes i potajes, plats
de cullera que es van perdent amb el pas dels anys. Una solució
és cuinar un major nombre de racions i mantenir-les en congelació
fins al seu consum. Altres plats hidrocarbonados d’elaboració casolana, també
estan perdent cada vegada més presència. És el cas dels plats
de pasta amb carn o peix, les paelles o fins i tot de les tradicionals patates
a la de La Rioja que, acompanyats de verdura o amanida, formen un menú
complet i molt nutritiu.

Quant a segons plats cada vegada es tendeix més a consumir
precuinats i quan s’elaboren a casa, solen preparar-se gairebé sempre a la planxa o fregits
per ser les opcions més ràpides i senzilles. Convé fomentar el consum de preparacions casolanes elaborades amb ingredients
saludables com els tradicionals guisats. Aquesta preparació
no implica un excés de greix si s’elabora amb els ingredients adequats.
És per exemple el cas d’un pollastre a l’hortolana, sense la pell, elaborat amb un ofegat de
verdures i/o patates guisades, o del peix en salsa verda amb pèsols i verduritas, etc.

Les postres tradicionals de fruita fresca i làctics són la millor opció
per consumir diàriament. De forma ocasional es poden incloure elaboracions casolanes
que incloguin ingredients saludables com les natilles, el flam, pastís amb gelat, etc.

A més cal fomentar i mantenir els costums alimentaris i la riquesa gastronòmica pròpia de cada regió, dins i fora d’ella.

Quins beneficis aporta?

El slow food comporta una sèrie d’avantatges a curt i a llarg termini entre els
que destaquen els següents:
– Promou una bona masticació dels aliments per afavorir la digestió.
– Fomenta l’educació del sentit del gust. El Slow food inclou
sabors suaus i naturals com és el cas del tomàquet triturado enfront del ketchup
del menjar ràpid. Quan s’abusa de sabors tan intensos, no s’aprecien
els sabors naturals del menjar tradicional. A això cal afegir
que els sabors intensos estimulen l’apetit i provoca un augment de la ingesta.
– La qualitat nutritiva dels menús és millor si ben el preu supera
al del menjar ràpid.
– Afavoreix entaular relacions socials amb altres persones al voltant de la taula
en menjar de forma distesa i sense presses.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions