Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sobrepès i obesitat: prevenció i tractament

Un consens de societats científiques estableix noves recomanacions nutricionals basades en l'evidència per a l'excés de pes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 18deNovembrede2011
img_obesidad 4 Imatge: colros

Menjar cinc menjars al dia és aconsellable o no té transcendència en el pes de l’individu? Aprimen les dietes riques en fibra? Quantes calories han de consumir-se per sota de les requerides cada dia per perdre pes? Quin és la millor dieta per aprimar? Aquestes són algunes dels dubtes que es plantegen tant professionals sanitaris com a pacients i la població en general. No obstant això, a pesar que algunes de les respostes es repeteixen de forma insistent en els mitjans de comunicació i en boca de metges i dietistes-nutricionistes, no totes estan recolzades per l’evidència científica. Per aquest motiu, amb elles ha començat el consens de la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) i la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) sobre prevenció i tractament del sobrepès i l’obesitat , presentat fa pocs dies al X Congrés de la SEEDO.

Factors relacionats amb l’obesitat

Img obesidad1
Imatge: colros

Els experts han analitzat els estudis publicats sobre la relació entre obesitat i aspectes tan variats com la grandària de les racions, l’ambient obesogénico, l’efecte del desdejuni, els aperitius, alguns patrons alimentaris com la dieta mediterrània i les dietes vegetarianes, alguns aliments (fruites i hortalisses, cereals integrals, sucres, begudes ensucrades, oli d’oliva, fruita seca, carn) i nutrients com els hidrats de carboni i les tan famoses proteïnes. Tot això per a la prevenció de l’excés de pes.

En el cas del tractament, s’analitza la dieta hipocalórica equilibrada, dietes que modifiquen greixos enfront d’hidrats de carboni, dietes hiperproteicas, amb substituts de menjars, dietes de molt baix contingut calòric i la dieta mediterrània. Algunes de les principals recomanacions pràctiques per a la prevenció fan referència a la utilització de racions de menor grandària, limitar el consum habitual de fast food i begudes ensucrades, augmentar el consum de fibra a partir d’aliments d’origen vegetal i promoure estratègies que facin possible una disponibilitat i accés fàcils a fruites i hortalisses.

Risc i prevenció de sobrepès i obesitat

La dieta mediterrània tindria un possible paper en la prevenció del sobrepès i obesitat

Malgrat que s’insisteix en el paper del desdejuni en la prevenció del guany de pes, les recerques que estudien la relació entre l’omissió del desdejuni en adults i el risc de sobrepès i obesitat són controvertides i inconsistents. Per això, el document no inclou cap recomanació en relació a aquest menjar. També s’arriba a la mateixa conclusió si s’analitza la influència que pot tenir la freqüència dels menjars i la variació del pes corporal.

En el cas de la dieta mediterrània, encara que els resultats són poc consistents i les recomanacions són previngudes, els estudis apunten cap a un possible paper d’aquest patró alimentari en la prevenció del sobrepès i l’obesitat. En aquest cas, s’inclou una recomanació feble, que els autors adverteixen que pot variar amb futures recerques: una major adherència a la dieta mediterrània podria prevenir el sobrepès, l’obesitat i l’augment del perímetre abdominal.

PROTEÏNES I PÈRDUA DE PES

Moltes de les dietes de moda, denominades també dietes miracle, es basen en modificacions dietètiques molt allunyades de les recomanacions de les guies clíniques. Això obliga a les societats científiques i agències sanitàries a revisar la literatura científica i a emetre documents de posicionament en aspectes relacionats, entre uns altres, amb el paper de les proteïnes i les dietes hiperproteicas o proteinadas en la pèrdua de pes. El consens FESNAD-SEEDO és clar sobre aquest tema: les evidències referides al consum de proteïnes (tant animal com a vegetal) i el seu efecte en la variació de pes o en la prevenció d’excés de pes són insuficients per establir recomanacions.

Per a alguns dels aliments rics en proteïnes, com la carn, l’evidència i la recomanació és més forta: l’elevat consum de carn i processaments cárnicos (tal com succeeix en el nostre entorn) podria incrementar el guany de pes i el perímetre abdominal, per la qual cosa es recomana limitar les altes ingestes amb la finalitat d’evitar-ho. Finalment, en el cas de les dietes hiperproteicas, es reconeix que a llarg termini (més de 12 mesos, objectiu del tractament de l’obesitat) no suposen una major pèrdua de pes que les dietes convencionals riques en hidrats de carboni.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions