Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Solucions de glucosa per a atletes

Els preparats de glucosa són una bona opció per remuntar el baixó físic durant l'activitat esportiva

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 08deJunyde2007

Butllofes, gels i tabletas de glucosa són productes específicament dissenyats per a esportistes que entrenen i competeixen en proves de llarga durada i intensitat. No obstant això, cal saber com i quan prendre aquests productes per evitar l’efecte contrari al desitjat, la temuda pájara.

Què és la glucosa?

La glucosa és un sucre o hidrat de carboni senzill a partir del com s’obté energia de ràpida utilització per part de l’organisme. Abunda en diverses fruites entre les quals destaca el raïm, per aquest motiu també la hi conegui com a sucre de raïm. També està present en hortalisses i, especialment, en els aliments dolços que contenen sacarosa o sucre comú (sucre compost per unitats simples de glucosa i fructosa): melmelada, mel, refrescs o dolços.

El cos no només obté glucosa d’aquestes fonts ja que, gràcies a la digestió, és capaç d’obtenir-la d’altres hidrats de carboni d’estructura molt més complexa (midó) presents en cereals i derivats, patates i llegums. És més, l’organisme només pot utilitzar les molècules elementals dels hidrats de carboni que s’obtenen després de la digestió, i que en la seva majoria són molècules de glucosa. Una part s’empra directament com a font d’energia i per a la producció de substàncies en la cèl·lula necessàries per realitzar les seves funcions. L’altra queda emmagatzemada en forma grassa i de glucògen (un polímer de glucosa) en el fetge i el múscul.

Glucògen muscular, un rebost limitat d’energia

El glucògen és un rebost limitat d’energia que es produeix principalment en períodes en els quals la quantitat de glucosa en les cèl·lules supera a la qual es precisa per a la producció d’energia. Quan es realitza un esforç físic, el glucògen muscular es degrada a glucosa per poder ser utilitzada com a font d’energia. No obstant això, les reserves són molt limitades i poden arribar a esgotar-se. La velocitat amb la qual s’esgoten aquestes reserves va en funció de la intensitat de l’exercici i de la quantitat de glucògen emmagatzemat abans de l’entrenament o d’una competició.

Per assegurar les reserves de glucògen es necessita un bon pla d’entrenament que inclogui els suficients carbohidrats abans, durant i després de l’exercici

D’aquesta manera, en 15 minuts d’exercici intens pot arribar a emprar-se un 60-70% del glucògen muscular. L’esgotament total pot sobrevenir, si no s’adopten les mesures adequades, després de 2 hores d’exercici intens. En aquest moment apareix la hipoglucèmia (nivells baixos de glucosa en sang) i la fatiga. Així, augmentar la capacitat de les reserves de glucògen muscular per no comprometre el rendiment esportiu és una de les batalles d’entrenadors i esportistes.

És tan senzill com realitzar un bon pla d’entrenament i una dieta amb suficient aportació de carbohidrats abans, durant i després de la pràctica esportiva, sense oblidar la importància de mantenir el cos ben hidratat.

Com i quan prendre glucosa?

La glucosa es troba disponible en diferents formats com a butllofes bebibles, tabletas o gels. Aquestes formes de presentació s’usen també per els qui tenen diabetis, per remuntar una hipoglucèmia de forma ràpida i eficaç. Les hi ha de sabors cítrics, fruiters, i algunes inclouen en la seva composició minerals com el sodi, ja que aquest és necessari perquè la glucosa pugui ser absorbida. En general, aquest tipus de preparats són útils, que no indispensables, en esports de gran intensitat i d’una durada superior als 70-90 minuts.

Sol indicar-se que, per cada hora d’entrenament o competició, convé prendre un aliment líquid (o sòlid amb begudes adequades) amb poc greix i fibra. Aquest ha d’aportar almenys 45 g d’hidrats de carboni de ràpida assimilació com la glucosa. En un primer moment és preferible prendre aigua i beguda isotònica. A partir dels 40 minuts d’activitat convé prendre un aliment sòlid i ric en hidrats de carboni de fàcil assimilació i, transcorreguda l’hora d’exercici, pot servir d’ajuda prendre glucosa cada 10-15 minuts amb begudes isotòniques i aigua.

La glucosa en els preparats comercials

Img azucar1
La quantitat de glucosa a prendre dependrà de la intensitat i durada de l’esforç muscular. Aquesta quantitat necessària portarà a escollir entre diversos tipus de preparats, que contenen diferents proporcions d’aquest sucre senzill:

Gels de glucosa:
El comú és que cada envàs aporti uns 15 o 30 g de glucosa.

Tabletas de glucosa:
Contenen entorn d’un 90% de glucosa, per la qual cosa cada tableta de 5 g aporta 4,5 g de glucosa. Les tabletas es poden dissoldre en la boca o mastegar i empassar a mesura que es vagin dissolent. També poden diluir-se en una mica d’aigua, suc o llet.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions