Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sopar tomàquet, és sa o engreixa?

Diversos aliments, com la pasta, la fruita o el tomàquet, carreguen amb la mala fama de fer engreixar quan es mengen a la nit

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 26deSetembrede2016
Img tomate sano engorda hd Imatge: cookelma

Molts són els mites sobre alimentació i dietètica que circulen avui dia de boca en boca o per les xarxes socials. Alguns d’ells es refereixen a l’aportació calòrica de diferents aliments i a la seva capacitat per dipositar-se en forma de greix; és a dir, “per engreixar”. Per estrany que sembli, el tomàquet és un dels sospitosos de “engreixar” si es menja a la nit. Però és cert? Pot engreixar més o menys un aliment segons l’hora del dia en què sigui consumit? Sopar tomàquet fa pujar de pes? En el següent article s’analitza aquesta qüestió.

Img tomate sano engorda
Imatge: cookelma

El balanç energètic

El primer que cal saber quan es parla de “engreixar” és què significa el balanç energètic. L’organisme requereix energia (calories) per poder funcionar de manera òptima; és a dir, per poder respirar, caminar, menjar i digerir els aliments, córrer, jugar, etc. Aquesta energia s’obté dels aliments i begudes que es prenen. Si les calories que s’ingereixen són igual a les quals el cos necessita per a les activitats realitzades aquest dia, ni s’engreixa ni es perd pes, sinó que el pes corporal es manté. En canvi, si es prenen més calories de les consumides per l’organisme, aquest excés calòric passarà a conformar part del teixit adipós (greix acumulat que promourà el guany de pes corporal).

Per conèixer l’aportació calòrica dels aliments existeix una mesura: l’aportació de calories de cadascun d’ells. Així, si es mengen aliments molt calòrics, serà molt més fàcil excedir la ingesta calòrica i promoure el guany de pes corporal. Si es diu que un aliment “engreixa” és perquè posseeix un excés de calories; encara que en realitat el que decidirà si un aliment engreixa o no en una persona és tota la seva ingesta alimentària juntament amb la seva despesa calòrica.

El tomàquet: propietats nutricionals

El tomàquet és un aliment vegetal conegut a tot el món. Té forma ovalada o rodona, vermell o groc quan està madur; i és de diferents grandàries segons la varietat.

El tomàquet s’engloba dins del grup de les verdures i hortalisses, és molt ric en aigua (94,5% del seu pes és aigua) i amb un contingut calòric molt baix (18 kcal per cada 100 g d’aliment). Imagini’s, llavors, la quantitat de tomàquet que s’hauria de consumir per arribar a ingerir 2.000 o 2.500 kcal diàries. Es tracta, a més, d’un aliment amb un baix contingut en greix (0,1g/100g d’aliment) i greix saturat; un baix contingut proteic (0,7g/100g d’aliment); i un baix contingut en hidrats de carboni (3,5g/100g d’aliment). En ser un aliment d’origen vegetal, no conté colesterol. Posseeix 1 g de fibra per cada 100 g d’aliment. Destaca, quant a vitamines i minerals, pel seu contingut en potassi (250mg/100g), carotenos (500mg/100g) i un contingut moderat en vitamina C (13mg/100g).

Engreixa el tomàquet? Decididament no. És un aliment recomanable? Per descomptat que sí. Es tracta d’un aliment d’origen vegetal, font de fibra, pobra en calories i pobra en greixos, que pot contribuir a assegurar les cinc racions al dia de fruites i verdures recomanades per totes les societats científiques relacionades amb l’alimentació.

Tipus de tomàquet i aplicacions culinàries

Existeixen multitud de varietats de tomàquet que es poden usar en la cuina. Hi ha tomàquets de major consistència per a les amanides, com el de” cor de bou” o el tomàquet “pera“. Uns altres són òptims per estendre en el pa, com el tomàquet de branca. El tomàquet “cherry” és idoni per a decoracions o amanides, mentre que el tomàquet groc es pot emprar en amanides o al forn. Existeixen tomàquets de diferents grandàries, formes i colors (des de més verds a vermells i grocs) per utilitzar en gran varietat de receptes.

L’aplicació culinària més estesa per al tomàquet és l’amanida . Es tracta d’un plat senzill, en el qual es pot treballar amb gran varietat de verdures i hortalisses o altres ingredients i amb el qual és possible aconseguir menjars o sopars rics i saludables. Exemples d’amanides amb tomàquet (com a plat principal o acompanyament) serien els següents:

  • Amanida de tomàquet i mozzarella.
  • Amanida d’alvocat, tomàquet i ceba.
  • Amanida grega: tomàquet, ceba, formatge feta i olives negres.
  • Amanida de tomàquet i nous.
  • Amanida verda de rúcula i canonges amb tomàquet cherry.

Una altra de les grans receptes en les quals s’empra el tomàquet és la salsa de tomàquet. S’elabora normalment amb tomàquet per fregir. I en la seva preparació poden incloure’s gran varietat d’ingredients, des d’espècies fins a altres hortalisses, ceba, bolets, carn… Això sí, quants més ingredients i major contingut en oli tingui la salsa, més calòrica resultarà. Cal vigilar especialment les salses precuinades, ja que la majoria d’elles compta amb gran quantitat d’oli (no sempre d’oliva), sal i sucre. El kétchup és una de les salses de tomàquet més utilitzada.

Pot preparar-se també tomàquet farcit, al forn, a la planxa o salteado, que pot servir com un excel·lent acompanyament a un plat de carn, peix o truita.

Etiquetes:

Dieta sopar tomàquet

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions