Salta el men煤 de navegaci贸 i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundaci贸

Canals d鈥橢ROSKI CONSUMER


Est脿s en la seg眉ent localitzaci贸: Portada > Alimentaci贸

Aquest text ha estat tradu茂t per un sistema de traducci贸 autom脿tica. M茅s informaci贸, aqu铆.

Sopars lleugers i nutritius per als dies de calor

Per a elaborar un sopar lleuger i nutritiu cal pensar en plats pobres en greixos saturats i calories buides, que no siguin molt dolces i que hidratin a través de les verdures i fruites

  • Autor: Per
  • Data de publicaci贸: Dimecres, 21deJuliolde2021
cenar ligero en verano Imatge: Nitrub

L’estiu suposa un canvi en els hàbits alimentaris. El tipus de productes que es consumeixen en aquesta època de l’any són diferents als que es prenen a l’hivern: mentre que en els menús hivernals predominen les sopes, els purés i plats més elaborats, a l’estiu preferim les preparacions fresques i de senzilla elaboració. La millora en el clima i l’augment de les hores encoratja a programar més activitats a l’aire lliure, de manera que també per a les nits es busquen plats fàcils de fer i refrescants per a pal·liar la calor. A continuació s’explica per què és important elaborar sopars lleugers i nutritius, s’ofereixen exemples concrets per a tota una setmana i es detalla què no és un sopar nutritiu.

馃崨 Per què hem de sopar lleuger?

El sopar és l’últim menjar abans de dormir, de manera que no són recomanables sopars copiosos i en excés energètiques abans de ficar-se al llit. A més, moltes vegades l’estiu contribueix a certa desorganització d’hàbits que pot fer que es guanyi pes, de manera que no convé abusar d’aliments molt grassos o hipercalóricos.

En l’època estival, en general, es perd el ritme habitual: varia l’hora per a aixecar-se del llit i anar-se a dormir, els horaris escolars desapareixen i els laborals canvien moltes vegades, es deixa de practicar exercici físic de forma regular… Per tot això, convé reservar cert temps per a realitzar algun tipus d’activitat física o exercici i organitzar i reestructurar els hàbits i preses alimentàries. En aquesta situació, són recomanables els sopars lleugers, és a dir, sopars amb un moderat contingut calòric, pobres en greixos i en aliments hipercalóricos i sense productes excessivament dolços.

馃崚 Per què han de ser sopars nutritius?

Els requeriments nutritius no canvien d’estiu a hivern; per tant, l’aportació calòrica, de proteïnes, hidrats de carboni i greixos ha de mantenir-se igual d’hivern a estiu, tret que difereixi de manera dràstica el grau d’activitat física que es realitzi. Això significa que les preses alimentàries han d’assegurar els requeriments energètics i nutritius tant a l’hivern com a l’estiu.

En canvi, les necessitats hídriques, i per tant d’alguns elements minerals, sí que poden veure’s incrementades, sobretot si augmenta la sudoració. Per això, són recomanables menjars i sopars en les quals hi hagi una bona aportació hídrica de verdures, hortalisses i fruites.

Per a dissenyar sopars lleugers i nutritius cal assegurar-se de les següents coses:

  • Han de ser riques en verdures o hortalisses i fruita.
  • No han de tenir un elevat contingut en greixos.
  • Han de posseir un contingut moderat en aliments proteics i aliments rics en hidrats de carboni.

Què no és un sopar lleuger i nutritiu?

Les preses alimentàries desequilibrades o que puguin provocar deficiències nutricionals no es poden considerar menjars lleugers i nutritius. Així doncs, no seria correcte sopar fruita cada dia o menjar cada nit pa amb tomàquet i embotit, ja que són estructures alimentàries que podrien contribuir a un desequilibri en la ingesta nutritiva. Això provocarà falta de vitamines i minerals en alguns casos o dèficits proteics o de fibra dietètica en uns altres. Per això és important consultar sempre al dietista-nutricionista en el cas que es tinguin dubtes sobre l’equilibri nutritiu de la dieta.

馃搯 Exemples de sopars lleugers i nutritius… per a tota la setmana!

Els següents són alguns exemples de sopars lleugers i nutritius, per a tota una setmana:

  • Dilluns. Sopa de tomàquet i síndria. Llom de porc a la planxa amb patatita al forn. Iogurt desnatat.
  • Dimarts. Amanida de canonges, remolatxa i brots de soia. Lluç en papillote amb flanecillo d’habites blanques. Meló.
  • Dimecres. Ensalada russa estiuenca (patata, fesol tendre, pastanaga, pèsols, tomàquet, ou dur i tonyina; amb oli d’oliva). Macedònia de fruita amb formatge fresc (baix en greix) batut.
  • Dijous. Espàrrecs blancs. Pit de titot amb arròs salvatge. Maduixes.
  • Divendres. Quinua saltada amb albergínia i carabassó. Truita francesa. Albercoc.
  • Dissabte. Amanida de formatge fresc i tomatitos. Hamburguesa de proteïna vegetal. Prunes.
  • Domingo. Crema freda de porros i ceba. Llenguado a la planxa. Meló.

Etiquetes:

Dieta sopar

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions