Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sopars lleugers i nutritives per als dies de calor

Per elaborar un sopar lleuger i nutritiva cal pensar en plats pobres en greixos i calories, que no siguin molt dolces i que hidratin a través de les verdures i fruites

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 26deJunyde2015
img_verter aceite ensalada hd

El començament de l’estiu suposa un canvi en els hàbits alimentaris. El tipus de productes que es consumeixen en aquesta època de l’any són diferents als quals es prenen a l’hivern: mentre que en els menús hivernals predominen les sopes, els purés i plats més elaborats, a l’estiu es prefereixen les preparacions fresques i de senzilla elaboració. La millora en el clima i l’augment de les hores encoratja a programar més activitats a l’aire lliure, de manera que també per a les nits es busquen plats fàcils de fer i refrescants per pal·liar la calor. A continuació s’explica per què és important elaborar sopars lleugers i nutritives, s’ofereixen exemples concrets per a tota una setmana i es detalla què no és un sopar nutritiu.

Img verter aceite ensalada
Imatge: Nitrub

Per què sopar lleuger?

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

El sopar és l’últim menjar abans de dormir, de manera que no són recomanables sopars copiosos i a l’excés energètiques abans de ficar-se al llit. A més, moltes vegades l’estiu contribueix a certa desorganització d’hàbits que pot fer que es guanyi pes, de manera que no convé abusar d’aliments molt grassos o hipercalóricos.

En l’època estival, en general, es perd el ritme habitual: varia l’hora per aixecar-se del llit i anar-se a dormir, els horaris escolars desapareixen i els laborals canvien moltes vegades, es deixa de practicar exercici físic de forma regular… Per tot això, convé reservar cert temps per realitzar algun tipus d’activitat física o exercici i organitzar i reestructurar els hàbits i preses alimentàries. En aquesta situació, són recomanables els sopars lleugers, és a dir, sopars amb un moderat contingut calòric, pobres en greixos i en aliments hipercalóricos i sense productes excessivament dolços.

Per què han de ser sopars nutritius?

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Els requeriments nutritius no canvien d’estiu a hivern; per tant, l’aportació calòrica, de proteïnes, hidrats de carboni i grasses ha de mantenir-se igual d’hivern a estiu, tret que difereixi de forma dràstica el grau d’activitat física que es realitzi. Això significa que les preses alimentàries han d’assegurar els requeriments energètics i nutritius tant a l’hivern com a l’estiu.

En canvi, les necessitats hídriques, i per tant d’alguns elements minerals, sí poden veure’s incrementades, sobretot si augmenta la sudoració. Per això, són recomanables menjars i sopars en les quals hi hagi una bona aportació hídrica de verdures, hortalisses i fruites.

Per dissenyar sopars lleugers i nutritives cal assegurar-se de les següents coses:

  • Han de ser rica en verdures o hortalisses i fruita.
  • No han de tenir un elevat contingut en greixos.
  • Han de posseir un contingut moderat en aliments proteics i aliments rics en hidrats de carboni.

Què no és un sopar lleuger i nutritiva?

Les preses alimentàries desequilibrades o que puguin provocar deficiències nutricionals no es poden considerar menjars lleugers i nutritives. Així doncs, no seria correcte sopar fruita cada dia o menjar cada nit pa amb tomàquet i embotit, ja que són estructures alimentàries que podrien contribuir a un desequilibri en la ingesta nutritiva. Això provocarà falta de vitamines i minerals en alguns casos o dèficits proteics o de fibra dietètica en uns altres. Per això és important consultar sempre al dietista-nutricionista en el cas que es tinguin dubtes sobre l’equilibri nutritiu de la dieta.

Exemples de sopars lleugers i nutritives… para tota la setmana!

Els següents són alguns exemples de sopars lleugers i nutritives, per a tota una setmana:

  • Dilluns. Sopa de tomàquet i síndria. Llom de porc a la planxa amb patatita al forn. Iogurt descremat.
  • Dimarts. Amanida de canonges, remolatxa i brots de soia. Lluç en papillote amb flanecillo d’habites blanques. Meló.
  • Dimecres. Ensalada russa estiuenca (patata, mongeta verda, pastanaga, pèsols, tomàquet, ou dur i tonyina; amb oli d’oliva). Macedònia de fruita amb formatge fresc (baix en greix) batut.
  • Dijous. Espàrrecs blancs. Pit de pollastre de gall dindi amb arròs salvatge. Maduixes.
  • Divendres. Quinua salteada amb albergínia i carbassó. Truita francesa. Albercoc.
  • Dissabte. Amanida de formatge fresc i tomatitos. Hamburguesa de proteïna vegetal. Prunes.
  • Domingo. Crema freda de porros i ceba. Llenguado a la planxa. Meló.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions