Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sopars, menges o desdejunes en família? Descobreix els beneficis de menjar amb els teus fills

Menjar en família té repercussions molt positives a l'educació i el comportament de nens i adolescents, a més de nutricionals i de salut per a tota la família

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 06 de Març de 2020
Comer en familia Imatge: cottonbro

Mengem, desdejunem i fins a sopem cada vegada més fos de casa, i ho fem poc en família: en el menjador escolar, solos en el restaurant, picoteando en el bar de la cantonada o fins i tot de táper davant l’ordinador de l’oficina. Aquesta tendència fa que ens perdem els molts beneficis que aporten aquests menjars compartits. En les següents línies te’ls expliquem tots, t’expliquem què pot perjudicar-les i et plantegem un repte: què tal si fas buit en l’agenda per prendre amb els teus almenys un menjar al dia?

Molts recordem amb nostàlgia els menjars en família, un costum molt freqüent en la nostra infància. Avui dia no és tan comú. Els horaris de treball han pogut amb ella i, de vegades, amb la per a sopar junts, perquè amb el desdejuni ja s’ha perdut la batalla.

De fet, segons l’última enquesta sobre hàbits de vida elaborada per la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO), el 77 % dels espanyols realitza diàriament alguna d’aquests tres menjars fora de casa, un percentatge que puja fins al 90 % en el cas del desdejuni. Un altre informe, l’Estudi Nutricional i d’Hàbits Alimentaris de la Població Espanyola (ENPE), promogut per l’Escola d’Alimentació de la Fundació EROSKI, defensa que gaudim a la taula de la companyia de tota la família al migdia i a les nits, però no als matins. Els caps de setmana qualsevol menjar es fa majoritàriament en família, i s’amplia amb avis, oncles i cosins, molt influïts per la nostra cultura mediterrània.

I encara que no ho fem tant com volguéssim, en realitat menjar constitueix l’activitat que més desenvolupem diàriament amb els nostres fills. Com a pares, per tant, no haguéssim de desaprofitar aquests minuts amb ells. Així, farem família i gaudirem dels seus beneficis. Perquè els menjars familiars suposen una mica més que prendre aliments en un mateix lloc i temps. “Com a pares, ens permet identificar si els nostres fills estan tenint problemes en el col·legi, amb amics, amb el consum de substàncies, amb el menjar… Podem transmetre valors, compartir projectes, resoldre problemes i millorar la comunicació. A pares i fills ens permet expressar-nos, conèixer-nos i ajudar-nos entre nosaltres, entrenar-nos en expressió oral, empatia, capacitat d’escolta, tolerància… I als avis, els mitiga la solitud, els fa sentir-se volguts i reben estimulació cognitiva amb la conversa”, resumeix la psicòloga Miriam Magallón, autora del llibre ‘Menjar en família’.

Beneficis nutricionals de menjar en família

Totes aquestes repercussions s’analitzen en l’informe ‘Menjar en família: fer de la rutina salut’ (2014), de Beatriz Beltrán i Carmen Quadrat, professores del departament de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense de Madrid (UCM). Per a aquesta anàlisi es basen en prop de 540 treballs científics relacionats amb aspectes dietètics i nutricionals publicats entre 2008 i 2014. D’aquesta revisió bibliogràfica destaquen, de forma molt breu, els estudis que vinculen aquestes trobades en família amb la salut, l’educació i el comportament de nens i adolescents. Però, sobretot, les autores incideixen en les implicacions dietètiques i nutricionals que menjar junts té per a tota la família:

  • Instaura i promociona una alimentació saludable. Segons l’informe, els gustos, les preferències i les bases dels hàbits alimentaris es forgen en els primers anys i és aquí on els pares tenen un paper educatiu decisiu. Ens autoexige a menjar de manera més sana. “Som el seu exemple. Els nens aprenen per imitació. Si no menges verdura ni fruita, la teva filla demà no ho farà, perquè no ho ha vist. Però també aprenen en menjadors i amb els amics. Les pressions de l’entorn social, la tele o els anuncis és tan bestial…”, adverteix el dietista-nutricionista Pablo Ojeda. Adquirir hàbits alimentaris adequats en els menjars en família ajudarà a mantenir-los o, al menor, suavitzar els efectes negatius que els envoltin.
  • Fomenta el seguiment de dietes de major qualitat, compostes per un major consum de fruites i verdures, cereals integrals i aliments rics en calci i una menor ingesta (20 %) de menjars preparats, aliments rics en greix i sal, snacks i refrescs, segons diferents recerques. “Els nens que mengen amb els seus pares solen prendre el mateix que ells i això pot influir en la millor qualitat”, apunta l’informe, que també subratlla la menor prevalença de comportaments alimentaris extrems (anorèxia o bulímia). “Menjar en família redueix en un 35 % la probabilitat de sofrir trastorns de l’alimentació”, puntualitza Magallón, qui aconsella berenar i sopar amb els nens per prevenir atracones i desordres alimentaris al final de la tarda.
  • Possible factor preventiu de sobrepès i obesitat, en nens i adolescents i d’altres malalties cròniques associades. L’informe de la Universitat Complutense es fa ressò d’altres treballs que relacionen els menjars familiars amb la prevenció de l’obesitat. Un d’ells és ‘Family meals and bodi weight’, publicat en Appetite en 2011, que analitza els hàbits de 100 famílies nord-americanes. En aquest estudi es mostra una clara relació inversa entre el nombre de menjars realitzats en família i l’índex de massa corporal (IMC). En aquesta mateixa línia va insistir una recerca publicada en The Journal of Pediatrics, que va avaluar durant 10 anys a més de 2.000 adolescents: els nens que mengen en família són fins a un 15 % menys propensos a sofrir aquestes patologies, a més d’altres malalties cròniques associades, com a diabetis tipus 2. I tot perquè a casa es prenen menús més equilibrats i racions adequades. Fins i tot hi ha estudis que avalen que les persones que mengen en la cuina o el menjador presenten IMC més baix que les que ho fan en qualsevol altre lloc de la casa.
  • Constitueix la base per elaborar els records d’alimentació que es formen en la infància i que perduren tota la vida. Les olors, sabors o textures de determinats productes o preparacions poden acompanyar-nos d’adults i fins a determinar les nostres eleccions alimentàries.

Comida en familia
Imatge: fauxels

Altres beneficis per a tota la família

Però els beneficis dels menjars familiars no solament impliquen a la nutrició. Segons Beatriz Beltrán i Carmen Quadrat, els menors que participen en aquests menjars comencen a aprendre més sobre la seva herència cultural, ètnica i religiosa i la seva història familiar. A més, recorren a ‘Els sorprenents beneficis del menjar familiar’, publicat en The Journal for Nurse Practitioners en 2011, per assegurar que té un impacte positiu en el seu desenvolupament intel·lectual i en l’adquisició de vocabulari dels més petits, la qual cosa els redunda en el seu rendiment intel·lectual des de la infància primerenca als deu anys.

Aquesta mateixa revisió nord-americana associa els menjars familiars amb valors positius i cert efecte protector a comportaments d’alt risc en l’adolescència (alcohol, drogues, violència, activitat sexual, depressió, suïcidi, problemes escolars, atracones de menjar o pèrdua excessiva de pes).

A més, les autores de l’informe espanyol apunten que els menjars familiars juguen un paper important en la satisfacció laboral i el benestar dels pares. Segons les recerques que van consultar per al seu document, els pares el treball dels quals interfereix i dificulta aquestes trobades reflecteixen una major insatisfacció amb la seva ocupació i futur professional; és a dir, la satisfacció en el treball s’uneix amb el tenir temps per arribar a casa i participar en els menjars familiars que, al seu torn, estreny els llaços amb la resta de parents.

Menjar en família no serà beneficiós si…

No obstant això, tots aquests beneficis poden veure’s entelats per diferents factors. Menjar amb la tele o altres dispositius (mòbil, consola, televisió) porta a consumir major quantitat d’aliments i fins a pot influir en la glucèmia en nens amb diabetis. “Quan no estem parant esment al que estem fent, la lectina (l’hormona de la sacietat) passa una mica desapercebuda”, indica Ojeda.

El nivell socioeconòmic familiar també pot afectar a la qualitat nutricional de la dieta, així com l’estrès laboral o la depressió en algun dels seus membres o certes creences i comportaments, com la minusvaloración dels menjars familiars, escasses habilitats culinàries, poca planificació dels menjars i poc temps per preparar-les.

I fins a menjar fora de casa. Un estudi de 2013 citat en l’informe va indicar que al voltant d’una cambra de les famílies dels adolescents s’alimentaven de menjar ràpid en el sopar familiar dos o més vegades per setmana.

Per què no fomentar els menjars en família?

Molts d’aquests inconvenients es podrien superar amb plans que impulsessin els menjars familiars. Segons l’estudi de la Universitat Complutense, “el seu foment és una mesura de promoció de la salut i com tal ha de ser considerada en les polítiques socials i de salut pública”. No en va, posen com a exemple del que s’hauria de fer a les iniciatives per deixar de fumar i promoure la lactància materna.

No obstant això, a Espanya amb prou feines hi ha campanyes dirigides a fomentar la freqüència dels menjars familiars, com sí passa a Estats Units. Allí, el Family Day de Columbia promou els sopars posant l’accent en el seu paper com a ajuda per evitar l’abús de drogues en nens i adolescents, mentre, per exemple, la iniciativa privada The Power of Family Meal, la pàgina de la qual web ofereix receptes i assessorament en les compres i la planificació de menús, anima a compartir un menjar al dia, doncs és “una magnífica manera de reforçar la unió amb les persones que són més importants”.

Al nostre país, solament el programa d’orientació educativa Menjars en família (Àpats en família) a Catalunya ofereix recursos, amb jocs i receptes per intentar que les famílies mengin juntes. En la resta de guies o recomanacions recullen aquesta necessitat com una pauta més. L’exemple més és clar en l’Estratègia NAOS (Estratègia per a la Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat), dependent del fins fa poc Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social: solament l’últim punt del seu decàleg per a l’àmbit familiar i comunitari se centra en la necessitat d’involucrar a la família en tots els aspectes de l’alimentació en la llar. Serien necessaris més plans específics? “Per descomptat, si no el missatge es dilueix”, reconeix el pediatre Carlos Casabona.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

dieta sana família

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions