Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sopes fredes, molt més que gaspatxo

Per desdejunar, esmorzar i sopar, de primer plat o per a postres, amb receptes dolces o salades, els brous frescos són idonis a l'estiu

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 25 de Juny de 2014

La naturalesa i el receptari tradicional tenen la clau per combatre la calor i hidratar-se a l’estiu. L’horta ofereix en aquesta temporada fruites i verdures fresques i fàcils de convertir en suc. Però amb elles es pot fer una mica més que esprémer-les o liquar-les; també es poden transformar en sopa. Aquesta tècnica senzilla i ràpida, amanida amb una mica d’imaginació, aconsegueix introduir cullerades de salut a força de productes saludables, frescs i carregats dels nutrients necessaris per frenar l’efecte oxidant del sol. Les sopes fredes són una opció que es convida a descobrir en aquest article, ja que comprèn propostes que van més enllà del tradicional gaspatxo.

Imatge: minadezhda

Abans de posar-se a cuinar sopes estiuenques cal renegar d'un mal costum molt assentada en la cuina: fer sopa no és solament una manera d'aprofitar les verdures i les fruites que s'estan quedant pochas. Per poder obtenir un bon resultat, com tot en la cuina, és necessari que la matèria primera estigui ben conservada. Les fruites i les verdures de temporada són la base d'aquestes sopes estiuenques, amb el que l'oferta al mercat serà molt atractiva.

A més, les sopes són una fórmula que presenta diversos avantatges nutricionals: són molt hidratantes, una qualitat important a l'estiu; poden dissimular aliments, la qual cosa ajuda a educar paladars infantils; i serveixen per incloure quantitats importants de nutrients que d'una altra manera tal vegada no s'aconseguirien introduir en la dieta.

En definitiva, les sopes ofereixen un sabor singular, que va des del dolç almibarado fins a un lleuger toc dulzón o també poden ser salades i sofisticades; i aconsegueixen fer-ho amb una textura i amb barreges i colors que sorprenen.

En el desdejuni, sopes de fruita i iogurt

Imatge: CONSUMER EROSKI

Una sopa per desdejunar? Per què no! El desdejuni és tota una declaració d'intencions. Tenir preparada una sopa freda de síndria amb iogurt és una saborosa i sustanciosa manera d'inaugurar un dia en el qual s'aspira a complir amb una dieta rica en vitamines i en frescor. Es pot optar també per una sopa de cireres, o de taronges i pastanaga, o de maduixes o de kiwi. Qualsevol d'elles és una font de vitamines i hidratació necessària per a un dia de platja, piscina o muntanya. Amb aquesta combinació s'avança cap al desdejuni complet; solament li falten els hidrats complexos (cereal, pa) i les proteïnes (grapat de fruita seca, barreja de llavors, pernil, ou) per complir amb les tres condicions: variat, equilibrat i suficient.

En cas de plantejar-se o necessitar per salut començar el dia amb un menjar molt depurativa, es pot optar per prendre una sopa de verdures verdes cuites al vapor (bròcoli, bleda, espinacs, borraja, xicoira, porro, berza...). Aquesta proposta trenca els esquemes de desdejuni tradicional, si bé estem parlant de condicions en les quals, per qüestions de salut o de malaltia, l'aliment es converteix en part inherent i bàsic de la recuperació.

Sopes fresques com a primer plat

Tant per al menjar com per al sopar, l'opció de començar amb una sopa obre l'apetit, calma la set i permet un segon plat més contundent, que no ha de ser grasiento. Es pot preparar una sopa de marisc amb gambes o optar per una opció més lleugera com la de tomàquet i pebrot vermell.

L'opció del toc salat, o l'acompanyament amb ingredients salats (com els taquitos de pernil, els trossos de salmó fumat en la sopa de fonoll o cuadraditos de formatge fresc en la sopa de tomàquet), a més de gustosa, equilibra la recepta, ja que és necessari una aportació de sodi en aquests plats per acompanyar l'alt contingut en potassi dels vegetals.

Imatge: CONSUMER EROSKI

La sopa també pot ser de cogombre o de remolatxa i fins i tot existeix l'opció d'introduir un polsim de llegum, tantes vegades oblidada en les receptes de l'estiu, gràcies a la sopa de fonoll amb germinats i api.
El color de les sopes és important, ja que la taula hauria de reflectir el gran colorit que ofereix la naturalesa en l'època estival: diferents tonalitats de vermells, taronges, verds intensos i grocs.

Per sopar pot provar-se una exòtica sopa d'api i poma o la clàssica de porro i patata. Aquest immillorable ventall d'entrada prepara al comensal a un plat calent de carn, peix o qualsevol combinació de cereal i llegum. Les sopes permeten un disseny de menú heterogeni i complet.

Per a postres, sopa dolça

Una encertada alternativa fresca als gelats és la sopa freda. Es tracta de buscar una textura diferent per a les fruites sense caure en les fórmules que tendeixen a abusar de llet i sucre. Hi ha multitud de possibilitats dulzonas per fer sopes amb fruites tan saboroses com les cireres, les taronges (es pot prescindir de la nata), les maduixes, els kiwis o la pinya amb toc de canyella. En definitiva, amb qualsevol fruita fresca d'estiu a la qual afegir aigua i un espesante, com un iogurt, agar-agar, i per a ocasions especials, un gelat, s'elabora una sopa que és contundent i reparadora.

Sopes: cura amb el sucre i amb la sal

En elaborar les sopes amb el propòsit de fer d'elles una alternativa saludable cal tenir molta cura amb la sal i amb el sucre.

La sal -o el condiment salat- hauria d'estar present en la seva justa quantitat, per realçar el sabor i equilibrar nutricionalment el plat. Així, l'acidesa del tomàquet, tan present en les sopes fredes, precisa de sal i sucre per neutralitzar-se; no obstant això, es pot aconseguir un efecte molt semblant utilitzant herbes aromàtiques sense abusar dels condiments, en particular del sucre. Aquesta opció és més saludable. Un polsim d'orenga, farigola o julivert aconsegueixen un efecte potenciador del sabor que fa que la sopa deixi d'estar insulsa.

Amb el sucre succeeix alguna cosa semblat. La fruita no necessita de sucre, molt menys si en la sopa s'afegeixen làctics com a gelats o iogurt.

El gaspatxo... de meló?

El món del gaspatxo s'ha omplert d'alternatives. El més tradicional és el gaspatxo andalús, un plat tan popular que cada família li dona el seu toc personal. Però hi ha fórmules que van més enllà de l'oli d'oliva, els pebrots i els tomàquets. El gaspatxo extremeny solament li afegeix pa i el seu toc, encara que existeix el gaspatxo d'enciam i el d'enciam i espinacs. Així i tot, la revolució va arribar quan les verdures es van canviar per fruites i es va començar a elaborar gaspatxo de síndria, de cireres o picotes i gaspatxo de meló.

Conservar les sopes: pocs dies i en la nevera

Les sopes fredes han de conservar-se en la nevera com a últim pas per a la seva preparació. És allí on aconsegueixen la temperatura adequada, fins i tot la textura necessària, per la qual cosa es recomana almenys 12 hores de refrigeració.

El dubte sorgeix sobre quan es consumeix. No han de passar més de dosdies . Les fruites i les verdures s’oxiden i perden la seva qualitat gustativa. A més, una vegada s’ha trencat la cadena de fred, no ha de reiniciar-se. Per això, cal tenir molt presentis les quantitats aconsellades en les receptes o les conegudes per l’experiència. No convé fer molts litres. La preparació és senzilla i la frescor és essencial i, al contrari del que succeeix amb les sopes calentes, tan susceptibles de conservar i fins i tot de congelar, les fredes són molt peribles.

Etiquetas:

Dieta estiu sopa vegetals

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte