Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sorbets de fruites sense alcohol

Dolços i digestius, els sorbets de fruites sense alcohol són molt semblats als tradicionals, però tenen l'avantatge que també poden gaudir-los els nens

Refrescants, de sabor dolç i amb un toc digestiu, quan es parla de sorbets sempre ve al capdavant el més clàssic i tradicional, el que s’elabora amb gelat de llimona i cava o xampany. És el típic que ofereixen els restaurants, i el que es prepara de forma habitual a casa quan hi ha convidats, encara que el sorbet de mandarina també s’està introduint entre els aperitius que se serveixen entre plat i plat. L’interessant és que aquests refrescants preparats també poden fer-se sense alcohol i sense gelats, amb fruites i amb sucs, perquè tota la família pugui gaudir d’una beguda especial. En el següent article s’expliquen els avantatges d’aquesta alternativa i s’ofereixen idees per elaborar a casa.

L’opinió general diu que el sorbet resulta molt refrescant i, pres després d’un menjar copiós, fins i tot s’aprecia com a digestiu. Però, malgrat aquestes aparents qualitats, moltes persones no prenen aquest tipus de begudes per l’alcohol, sense tenir en compte que es poden elaborar sorbets “0,0” de sabors molt variats i apetecibles. A més, per donar-li un toc original i saludable al sorbet, es poden substituir els gelats per sucs, liquats o purés de fruites. S’aconsegueixen així preparats de poma, pinya, taronja, maduixes, kiwi, gerds o mandarines amb una major quantitat de vitamines que la que aporten els elaborats amb gelat.

Si s’atén a la normativa, la definició de sorbet, segons el Codi Alimentari Español, fa referència a un producte servit fred amb uns ingredients mínims determinats. Ha de contenir un 15% de sacarosa o sucre comú, un 3% de fruites com a mínim i, com a màxim, un 0,5% d’àcid cítric i tartàric i un 2% d’additius estabilitzadors i emulgents. Aquesta composició s’ha de complir en cas de comercialitzar aquest tipus de productes. De no ser així, queda la possibilitat de preparar una beguda molt semblada a casa, amb el tipus d’ingredients i la quantitat que s’estimin convenients, fins i tot sense sucre, quan es busca fer un refresc light.

El sorbet, pas a pas

L’aigua és el component principal del sorbet, la qual cosa determina el seu baix valor energètic

El gelat i les begudes alcohòliques no són elements indispensables quan es pretén reduir el valor energètic d’aquesta preparació. Els ingredients bàsics per a la seva elaboració són l’aigua, la fruita, el sucre i un element àcid que funcionarà com potenciador del sabor i com a conservant (suc de llima, llimona o taronja). La gelatina o la clara d’ou a punt de neu són altres elements que s’empren per espessir el líquid i donar-li la consistència final al producte.

Cada sorbet pot tenir la seva pròpia forma d’elaboració, si bé la base sempre serà la mateixa. Per començar es pelen les fruites i es tritura la polpa fins a obtenir un puré. D’altra banda, es deixa coure una barreja d’aigua i sucre fins a obtenir un almívar lleuger. Després, s’afegeix l’àcid i es deixa refredar. L’almívar es pot obtenir també de la combinació de l’element àcid amb el sucre i la gelatina. En un recipient, es barreja el puré de fruites amb l’almívar i es deixa reposar en el congelador.

És essencial que cada 30 minuts es remogui tot per obtenir la consistència típica d’un sorbet i evitar un congelat uniforme. Se serveix semicongelado i es pot acompanyar de gel picat, unes fulles de menta o de hierbabuena, canyella espolvoreada o trossets de la fruita amb la qual s’ha elaborat.

Els nutrients més destacats en un sorbet

El contingut calòric depèn, sobretot, de la quantitat de sucre afegit

El sorbet, quant a consistència, se situa en un punt mitjà entre el granissat i el gelat. Igual de refrescant però amb menys grassa que aquests, és una beguda dolça, saborosa i fins i tot digestiva. L’elevat contingut d’aigua de les fruites, sumat a l’aigua afegida, la converteix en l’element principal de la seva composició, la qual cosa determina el seu baix valor energètic. En prescindir del gelat, aquests sorbets de fruites amb prou feines tenen greix.

A més, no porten alcohol, per la qual cosa la seva aportació calòrica no resulta desproporcionat. En concret, les calories procedeixen dels sucres. D’una banda, està el sucre propi de les fruites i, per un altre, el que se li afegeix per endolcir el sorbet. Des del punt de vista culinari, una proporció adequada per no saturar de dulzor del preparat és la de 250 g de sucre per cada quilo de fruita, encara que la quantitat varia segons la recepta. Des de l’òptica nutricional, prescindir del sucre suposa que el producte resultant sigui menys energètic i més saludable, i permet incloure-ho en les dietes en les quals es controla la quantitat de sucres com en cas d’obesitat, diabetis i hipertrigliceridemia.

Avantatges i inconvenients del consum de sorbets

Els sorbets de fruites sense alcohol són aptes per a nens, embarassades, persones amb problemes hepàtics i per els qui no beuen alcohol. Aquesta preparació es pot prendre a mitjan tarda com a refresc, en les postres de menjars i sopars o a qualsevol hora del dia. L’absència de greix i colesterol és un aspecte positiu per a persones amb nivells elevats de colesterol en sang.

No obstant això, convé que el consum d’aquests productes es faci de forma esporàdica per evitar l’excés de sucre en la dieta. Això també s’aconsegueix substituint el sucre per edulcorants no calòrics com la sacarina o l’aspartame. Aquesta recomanació és útil per a la població general, però es fa més estricta en el cas de persones amb diabetis o amb nivells elevats de triglicèrids en sang, els qui han de limitar la ingesta d’aquest tipus de preparats si van ensucrats.

Vuit sorbets deliciosos per preparar a casa

A continuació es presenten algunes idees per fer sorbets casolans refrescants, rics i molt fàcils de preparar:

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions