Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Substitutius de greixos

Presents en productes "light", aconsegueixen reduir la seva aportació energètica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 22deJuliolde2004

Diferents estudis han demostrat que la ingesta excessiva de greixos en la dieta
pot tenir efectes negatius sobre la salut, per la qual cosa l’oferta de productes
amb baix contingut gras és cada vegada més àmplia. Aquests productes presenten
unes característiques organolèptiques que tracten d’assemblar-se a
els productes originals, i encara que canvia el sabor i la textura, permeten disminuir
el contingut gras i calòric de la dieta, per la qual cosa poden resultar
beneficiosos sempre que formin part d’una alimentació saludable i
equilibrada.


Els greixos de la dieta també són importants
Convé recordar que els greixos, com la resta dels nutrients,
juguen un paper transcendental en el manteniment de la salut sempre que es
consumeixin en quantitats adequades. Els greixos que contenen els aliments constitueixen
una important font d’energia, i milloren la textura i palatabilidad
d’aquests, a més d’exercir funcions molt importants
en l’organisme. Si bé, tots els excessos són perjudicials i en el cas de
el greix, el cos l’emmagatzema en el teixit adipós el que es tradueix en un
excés de pes i en nombroses ocasions, en un augment dels nivells de colesterol
i triglicèrids en sang. Segons les recomanacions de dieta
equilibrada, els greixos han d’aportar el 30-35% de l’energia que es
necessita cada dia.


Tipus de substitutius

Les substàncies que s’empren com a substitutius de greixos es poden classificar
en dos grans grups, els mimètics i els substituts.

Els mimètics, simulen la textura del greix, però no la substitueixen
totalment, ja que no són aptes per a fritades per la seva sensibilitat a la calor i
el seu elevat contingut en aigua. En general, són productes obtinguts a partir
d’hidrats de carboni o proteïnes. Els mimètics amb base en
hidrats de carboni s’utilitzen per a l’elaboració de productes lactis,
salses, postres gelades, confitures, etc., mentre que els substitutius amb
base de proteïnes són més utilitzats en l’elaboració
de formatges, maioneses, mantegues, gelats i iogurts.

Els anomenats simplement substituts, són molt similars als greixos des del
punt de vista físic i químic. S’utilitzen en l’elaboració
de xocolata, confitures i productes enfornats, i presenten l’avantatge que
poden fregir-se i cuinar-se a altes temperatures, a més d’aportar
als aliments el sabor i la untuositat pròpia del greix.


Els riscos de l’obesitat
L’obesitat és una malaltia crònica que es caracteritza per
un excés de greix, que al seu torn es tradueix en un augment del pes. Si bé,
l’excés de pes no és només un problema en si mateix, ja que aquest
és factor de risc d’altres malalties. La primera mesura a prendre si es
desitja combatre l’obesitat, és dur a terme un canvi en els hàbits
d’alimentació així com seguir una dieta hipocalórica.
Però el fet de dur a terme una dieta d’aquest tipus, no significa que hi hagi
que deixar de gaudir amb el menjar i triar tots els productes light, lleugers
o alleugerits. En aquests casos, els productes elaborats amb substitutius de greix,
són una opció molt útil i plaent, sempre que no s’abusi
del seu consum, ja que permeten fer més variada l’alimentació,
encara que s’han de tenir en compte les quantitats de consum per a no excedir-se
de les calories. En la majoria dels casos, els productes que
inclouen substitutius dels greixos, contenen menys calories respecte
a l’original, però no estan exempts de calories.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions