Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Substituts del cafè en l’embaràs

Nombrosos especialistes coincideixen a assenyalar que no cal eliminar per complet el consum de cafè durant la gestació, però sí moderar-ho

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 13deSetembrede2008


El cafè és una beguda molt popular al nostre país i de gran consum entre la població general. A moltes dones que són consumidores habituals de cafè els suposa un gran esforç eliminar-ho per complet durant els mesos de l’embaràs. Si la dona està molt habituada al cafè, prescindir de forma brusca i totalment de la cafeïna pot provocar-li una sèrie de símptomes com a cansament, irritabilitat, falta de concentració, mal de cap, etc. Per aquest motiu, els experts aconsellen la moderació, més que evitar per complet el consum de cafè en els qui tenen molt costum de prendre-ho.

Diferent quantitat de cafeïna

La cafeïna és una substància estimulant present en el cafè i altres begudes excitants, i és la responsable del sabor amarg d’aquest producte. Aquesta substància actua sobre el sistema nerviós central estimulant la transmissió d’impulsos entre les cèl·lules nervioses o neurones.

En el cafè descafeïnat s’extreu la major part de la cafeïna encara que no s’elimina per complet
No totes les varietats de cafès contenen la mateixa quantitat de cafeïna pel que és interessant considerar les diferències entre els uns i els altres. El cafè robusta, una de les varietats més consumides, s’empra en l’elaboració de cafès instantanis i conté entre un 2% i un 3,5% de cafeïna. No obstant això, el cafè arábica, considerat el més selecte per la seva aroma i sabor, té, aproximadament, la meitat de cafeïna en la seva composició si l’hi compara amb l’anterior. En els cafès descafeïnats s’extreu la major part de la cafeïna, però aquesta no s’elimina per complet, a diferència del que molta gent creu. Els descafeïnats de màquina poden tenir fins a un 0,1% de cafeïna, mentre que els descafeïnats solubles fins a un 0,3%. Encara que en comparació del cafè natural, aquesta quantitat és molt petita.

Cafè i embaràs

Durant els mesos de gestació no és necessari eliminar per complet el consum de cafè sempre que la seva ingesta sigui moderada, la qual cosa es consideren unes dues tasses de cafè diàries. Aquesta quantitat de cafè aporta entre 200 i 300 mil·ligrams de cafeïna, quantitat que segons indiquen els experts no produeix cap efecte nociu ni per a la mare ni per al futur bebè. Fins i tot té una acció positiva quant a que tonifica a l’organisme, alleuja la fatiga, retarda el cansament i afavoreix les funcions intel·lectuals.

Només en el cas que la dona embarassada present una sèrie de molèsties digestives, com a acidesa, pesadez d’estómac o nàusees i vòmits, per exemple, serà aconsellable que prescindeixi del cafè i altres begudes amb cafeïna. Aquests desagradables símptomes solen ser més freqüents durant els tres primers mesos de gestació, a causa del canvi hormonal que sofreix l’organisme, i durant els dos o tres últims mesos, com a conseqüència de la pressió que exerceix el fetus sobre l’estómac.

La cafeïna fa que l’estómac secrete major quantitat d’àcid clorhídric i de pepsina -substancia que intervé en la digestió de les proteïnes-, la qual cosa explica que les begudes amb cafeïna estiguin desaconsellades si se sofreixen trastorns digestius.

Substituts del cafè

El cafè es pot substituir per infusions com a camamilla, hierbabuena o te suau. Aquestes infusions es poden prendre a qualsevol hora del dia, no obstant això després dels menjars principals ajuden a millorar les digestions. Quan la calor estreny en els mesos d’estiu, es poden acompanyar de gel per aconseguir una beguda refrescant. Cal tenir en compte que el te conté una substància estimulant, la teína, amb idèntics efectes a la cafeïna, motiu pel qual convé reduir el temps d’infusió.

A diferència del te, la infusió de xicoira no conté cafeïna, presenta un sabor amarg i es pot emprar com a succedani del cafè. La xicoira és una planta l’arrel de la qual s’utilitza per fer infusions i les seves fulles tendres per elaborar amanides.

Per a aquelles persones que no tenen costum de prendre infusions o no els atreu el seu sabor hi ha altres opcions com les begudes de cacao amb llet, els refrescs, millor si són light o fins i tot refrescs casolans.

REFRESCAR-SE SENSE ALCOHOL

Quan una dona embarassada ingereix alcohol, aquest travessa la placenta ràpidament i arriba al fetus. Atès que l’organisme del fetus encara és inmaduro, triga molt més temps en metabolizarlo que una persona adulta. Conseqüentment, el nivell d’alcohol en la sang del fetus és més elevat que el de la mare i pot romandre elevat durant més temps. Així mateix, se sap que l’alcohol afecta a l’absorció, metabolisme i excreció de diversos nutrients, particularment magnesi, zinc, coure, ferro, vitamina B1, àcid fólico, vitamina B12, entre uns altres, per la qual cosa el seu consum pot comprometre els nivells d’aquests elements durant l’embaràs.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions