Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Suc de remolatxa per mantenir la tensió a ratlla

Beure un suc de remolatxa al dia ajuda a reduir la pressió arterial i dilatar els gots sanguinis, segons un estudi recent

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 02deMarçde2015
Img jugo remolacha hd Imatge: belchonock

Un assaig realitzat a la Universitat Queen Mary de Londres (Regne Unit), i finançat per la Fundació Britànica del Cor, determina que un got diari de suc de remolatxa pot reduir la pressió arterial en persones amb hipertensió. Sota l’adreça del doctor Shannon Amoils, es va desenvolupar un complet treball de camp i recerca que va concloure amb els beneficis de la ingesta diària d’un got de suc de remolatxa, tant per a les persones amb hipertensió que segueixen un tractament, com para els qui no prenen medicaments. El següent article repassa els detalls d’aquest estudi i les seves troballes, a més d’oferir algunes idees per incorporar la remolatxa en la dieta.

Img jugo remolacha
Imatge: belchonock

Suc de remolatxa durant quatre setmanes

Per portar endavant la recerca del doctor Shannon Amoils a la Universitat Queen Mary de Londres es va reclutar a 64 pacients d’entre 18 i 85 anys d’edat. La meitat d’ells prenien medicació prescrita per a la pressió arterial alta, però, si bé milloraven, no aconseguien aconseguir els índexs adequats. Els altres havien estat diagnosticats amb pressió arterial alta, però encara no estaven medicados.

Els pacients van ser assignats de manera aleatòria a un de dos grups. Durant les dues primeres setmanes se’ls va mesurar la tensió diàriament. Al llarg de les quatre setmanes següents, un grup va consumir un got (250 mil·lilitres) de suc de remolatxa complet, mentre que a l’altre grup se li va oferir un placebo, ja que la seva beguda estava lliure de nitrats. En les dues últimes setmanes, ja sense suc, se’ls va seguir controlant la tensió.

Les principals troballes de l’estudi

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Al llarg de les quatre setmanes en les quals van beure el suc, els pacients del grup que va ingerir nitrats actius van experimentar una disminució en la pressió arterial de 04/08 mmHg (mil·límetres de mercuri). La primera xifra és la reducció de la pressió sistólica (quan el cor està empenyent) i la segona és la reducció en la pressió diastólica (quan el cor es relaxa). A molts pacients, aquesta disminució els va col·locar la tensió en el rang normal. A més, van experimentar una millora entorn del 20% de la capacitat de dilatació dels gots sanguinis i la rigidesa de les artèries es va reduir sobre el 10%. L’evidència científica assenyala que aquests canvis estan relacionats amb un menor risc de malalties del cor.

En el grup que va ingerir el placebo (suc de remolatxa que no contenia nitrats), en el qual també hi havia persones medicadas i unes altres que no, però totes eren hipertensas, no es van presentar canvis en la pressió arterial ni en la funció dels gots sanguinis o la rigidesa de les artèries.

El suc com el millor dels medicaments

Els autors de l’estudi no esquiven la conclusió, malgrat les limitacions de la mostra a estudi: la reducció assolida en el grup que va beure el suc de remolatxa complet és comparable a la qual s’aconsegueix quan la medicació és eficaç. Per això, van fer públic un comunicat en el qual van confirmar que la seva troballa suggereix que incloure aquesta hortalissa en la dieta és una oportunitat de pautar un tractament assequible i eficaç per ajudar als pacients amb hipertensió.

El director del programa manifesta que “aquesta recerca ha demostrat que una dosi diària de nitrat inorgànic pot ser tan eficaç com la intervenció mèdica en la reducció de la pressió arterial. I el millor d’això és que podem obtenir aquesta dosi de la remolatxa i d’altres verdures de fulla verda“.

Com incorporar la remolatxa en la dieta

Un aspecte molt positiu d’aquest estudi és que, si bé la remolatxa és l’hortalissa més rica en nitrats, també la col i l’enciam presenten índexs interessants. Les tres són verdures fàcils de trobar al mercat tot l’any i a un preu assequible.

Això obre la porta al fet que la gent sigui capaç de prendre mesures per controlar la seva pressió arterial a través de mitjans no clínics, tals com menjar verdures. Però cal canviar un hàbit molt arrelat: no es poden bullir les verdures, doncs el nitrat es dissol en l’aigua i es perd. Sí poden preparar-se al vapor, es poden rostir i el més eficaç: transformar-les en suc.

El perill de la tensió arterial elevada

La hipertensió augmenta el risc de patir seriosos problemes de la salut. Per exemple, tenen alta la tensió al voltant del 70% de les persones que sofreixen un primer atac al cor, al voltant del 80% de les quals tenen un primer accident cerebrovascular i el 70% de les persones amb insuficiència cardíaca crònica. La malaltia renal és també un factor de risc important per els qui tenen pressió arterial alta.

Una última dada, que encara precisa de més estudis però que està damunt de la taula de molts grups científics, suggereix que és probable que els sucres afegits als aliments contribueixin a augmentar la hipertensió en major mesura que el sodi en la dieta. Així ho assenyala una recerca publicada en la revista OpenHeart , de la qual es va fer ressò el Medical News Today al desembre de 2014.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions