Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sucs de verdures: com preparar-los i quines propietats tenen

Els sucs vegetals tenen propietats molt beneficioses per a la salut, si s'encerta amb la combinació de verdures i hortalisses i amb el moment idoni per beure'ls

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 02deAgostde2012

Els sucs no solament són de fruites. Una combinació ben escollida de vegetals ens permet fer sucs o liquats de verdures en els quals, a més de provar uns sabors sorprenents, s’aprofiten al màxim les seves qualitats. Les hortalisses es poden barrejar segons gustos i preferències, però convé saber que hi ha combinacions millors i més encertades, així com moments idonis per degustar-les. En aquest article es proposen les millors combinacions de verdures (amb els colors com a guia), idees per als sucs i suggeriments dels millors moments per prendre’ls i com amanir-los.

Img zumo lechuga
Imatge: jules:stonesoup

Les millors combinacions: guia de colors per a sucs de verdures

El color d’un plat és la primera sensació que es percep. Juntament amb l’aroma, influeix de manera gairebé determinant en la seva apetència, fins i tot sense haver-ho provat. En els vegetals, el color també representa la presència de compostos (com a clorofil·les, carotenoides, antocianinas o licopeno), molt interessants pel seu potencial antioxidant, preventiu de malalties. En iniciar-se en els sucs d’hortalisses, és possible guiar-se per les preferències del sabor, sense deixar de costat el seu aspecte més saludable i nutritiu.

Sucs verds

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Les verdures d’elecció són les de fulla verda, com a enciams, escaroles, endívies, bledes, créixens, cogombre, api o espinacs, amanides amb julivert fresc picat o en suc. La barreja amb poma és idònia, ja que aquesta fruita té bona sinergia nutritiva amb les verdures verdes i proporciona al suc un agradable i agraït gust dolç.

Convé no barrejar aquestes verdures amb làctics (llet, quesitos o nata), ingredients tan habituals en les receptes de cremes de verdures, amb la finalitat d’aprofitar al màxim l’absorció del ferro vegetal, atès que el calci dels làctics interfereix en l’assimilació del ferro de les verdures. Aquest grup de vegetals reuneix entre els seus nutrients ferro, magnesi, folatos, potassi, clorofil·la i vitamina K, la qual cosa determina el seu particular interès nutricional.

En alguns fòrums d’Internet o fullets impresos se suggereix prendre aquest tipus de sucs verds per cremar greix, encara que tal indicació no té fonament dietètic ni metge. En canvi, aquests sucs sí poden ajudar a eliminar líquids i alleujar la inflor de cames, tan incòmoda en cas de retenció de líquids, però no el greix.

Algunes propostes: espinacs, julivert picat, api i pomes; enciams, endívies, cogombre, llimona i pomes; cogombre, llimona i poma amb o sense alvocat…

  • Indicats en: anèmies, dolències de fetge, retenció de líquids i contractures, així com per a la cura de la salut dels ossos/ossos.

Sucs d’hortalisses taronges

Img zumver1
Imatge: CONSUMER EROSKI

Les pastanagues són les hortalisses que marquen el color taronja dels sucs als quals s’afegeixen com a ingredient principal. És el cas del suc de pastanaga amb tomàquet o cogombre, que manté el color taronja. També la carabassa, solament que aquesta s’ha de cuinar primer per fer-la comestible i digestiva.

En ocasions, el color taronja no s’aprecia tant perquè està emmascarat per la clorofil·la de les verdures verdes afegides, com en el suc d’hortalisses, que a més conté enciam, pebrot verd, api i pomes. La riquesa en beta-caroteno (antioxidant), que l’organisme transforma en vitamina A si ho necessita, determina el valor nutricional d’aquests sucs i els diferencia d’uns altres, com per recomanar-ho en determinats trastorns.

  • Indicats para: cuidar la salut ocular, alimentar, cuidar i millorar l’estat de la pell i de les mucoses (sequedat, irritacions, nafres), millorar les dolències de la boca (aftas bucals, ferides en les comissures dels llavis), molèsties, cremors i processos inflamatorios en l’esòfag.

Liquats de color vermell

Img zumver2
Imatge: CONSUMER EROSKI

El tomàquet i la remolatxa són les hortalisses protagonistes. El seu contingut en vitamina C, folatos, potassi, magnesi, provitamina A i compostos antioxidants, com el licopeno i els antocianinas (abundants en la remolatxa, a la qual dona el color vermell intens-morat característic), expliquen la bondat d’aquest tipus de liquats per a la salut de la sang i del sistema cardiovascular. No obstant això, el consum freqüent de tomàquet, per la seva particular composició, no resulta indicat en persones sensibles que sofreixen dolències articulessis.

Serveixin aquestes receptes per delectar-se: un refrescant suc de tomàquet, cogombre i llimona; un suc dolç de tomàquet o de remolatxa amb pastanaga; a manera de sopa freda o de granissat al toc de pebre.

  • Indicats en: dislipemias (colesterol i/o triglicèrids elevats), trastorns cardiovasculars, hipertensió arterial, processos degeneratius i, en general, per depurar i millorar la qualitat de la sang.

Sucs de verdures, dolces o salats?

El suc pot ser salat, si s’amaneix amb all, oli i sal o bé amb pebres o altres espècies, o dolç, si solament porta la barreja de vegetals i fruites. De fet, el sabor dolç dels sucs d’hortalisses prové de la mezcolanza amb fruites amb les quals congenien, com la poma amb la pastanaga. Afegir suc de taronja al de pastanagues o aventurar-se amb un de tomàquet i síndria, permet provar sabors que no s’intueixen, però que resulten molt agradables i refrescants, idonis per a l’estiu.

Sucs de verdures: en quin moment prendre'ls

El millor moment per prendre els sucs d’hortalisses és entre hores, a manera d’aperitiu o de tentempié refrescant. D’aquesta forma, la densitat nutritiva de la barreja de vegetals -que no és molta en quantitat, però sí en varietat i qualitat-, s’aprofita al màxim. Entre el 80% i el 90% del volum de les fruites és aigua.

Seguit del suc, si ve de gust, es pot menjar una fruita rica en vitamina C, com un bol de maduixes, un tros de meló, una taronja o pinya. D’aquesta manera, es duplica o triplica l’absorció orgànica del ferro dels sucs vegetals, en particular, de les verdures verdes.

Cura amb els aderezos en el suc vegetal

Els aderezos que s’afegeixen al suc d’hortalisses per fer-ho més digestiu (com un toc de suc de llimona, un chorrito d’oli verge extra o un toc de pebre), poden complementar i enriquir la fórmula, o tot el contrari: desvirtuar-la per complet i restar-li tot el seu interès nutricional. Un punt de sal és interessant per equilibrar l’elevada aportació de potassi dels vegetals.

El problema és fer un abús d’aquest condiment, ser exagerat amb els vinagres o afegir crema de llet, llet o iogurt a aquestes preparacions vegetals. Com més natural sigui el suc i menys condiments porti, més saludable resultarà i més s’apreciarà el sabor original.

Etiquetes:

sucs verdures

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions