Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Superalimentos: promeses que no es compleixen

Certs aliments tenen fama de ser curativos, adelgazantes, antibacterianos, antioxidants o anticancerígenos a causa de la seva composició, però cal prendre's amb cautela aquestes promeses

Img granada salud hd Imatge: 578foot

En l’actualitat, hi ha un creixent interès per saber com influeixen certs hàbits de vida en el desenvolupament o la prevenció de les malalties. Aquesta curiositat també aconsegueix a l’alimentació. De vegades, s’atorga a certs aliments poders curativos, adelgazantes, antibacterianos, antioxidants o anticancerígenos, a causa de la seva composició. Se’ls coneix com “superalimentos”. Però què hi ha de debò en aquestes afirmacions? En realitat són “super“? En el següent article s’aborda si és correcta o no la informació sobre els “superalimentos” que li arriba al consumidor a través d’anuncis publicitaris, herboristerías o Internet.

Img granada salud 01
Imatge: 578foot

Superalimentos, a estudi

En algunes pàgines d’Internet, amb poc rigor científic, defineixen a un “superalimento” com aquell que és ric en nutrients molt beneficiosos per a la salut i el benestar. En general, es venen com a panacea d’alguna irregularitat fisiològica o com a complement idoni per a una correcta i adequada alimentació. Entre els exemples més coneguts estan les bayas goji, chlorella, quinoa, llavors de chía i el quefir, uns productes alimentosos de moda que es publiciten com a rics en vitamines.

Abans de continuar parlant de vitamines, és important distingir entre les hidrosolubles i les liposolubles.

  • Les hidrosolubles són les del complex B i la C. Com el seu propi nom indica, es troben en l’aigua que està dins de la composició d’aliments frescos, com les verdures i fruites. Alguns fruits que es venen com “superalimentos” són dessecats, per la qual cosa la riquesa en vitamines hidrosolubles es perd en aquest procés.
  • Les liposolubles (A, D, I i K) estan contingudes en el greix de l’aliment. Si se suplementa la dieta, es podria córrer el risc de sofrir una hipervitaminosis, donant lloc a conseqüències negatives sobre l’organisme, com a cefalees, debilitat o cansament.

“És evident que la societat contemporània mostra un interès creixent pels problemes de la nutrició i l’alimentació de l’home”, diu el Professor Gran Covián en el document ‘Dietes i Productes Màgics‘, publicat per l’Institut de Nutrició i Trastorns Alimentaris i la Federació Espanyola de Nutrició (FEN). Aquest interès pot constituir un problema per a la salut, ja que porta amb si l’aparició d’una llista d’aliments suposadament miraculosos, alguns estudiats i uns altres no.

Img infusion
Imatge: anya-anya

Quan es tracta d’aliments amb efectes sobre la salut, és vital saber distingir entre un estudi científic i la pràctica clínica. L’estudi científic pot mostrar les bondats d’un aliment o nutrient determinat, però en la pràctica clínica poden no obtenir-se els efectes provats en aquesta recerca. Això es deu, en part, al fet que en les recerques s’empren nivells alts de nutrients, inassolibles en una dieta normal, o que s’utilitzen rates com a models o realitzen experiments in vitro usant cèl·lules humanes. D’altra banda, en determinats treballs científics, els aliments s’estudien de forma aïllada, mentre que les persones els consumeixen en combinació amb altres aliments. La combinació produeix una interacció entre ells que porta a l’organisme a disminuir o augmentar la capacitat per absorbir determinats nutrients. Un exemple comprovat és el del greix, que ajuda al beta-caroteno que contenen les pastanagues i espinacs al fet que s’absorbeixi més fàcil i ràpidament quan s’ingereixen junts.

La salut d’una persona no depèn solament de l’alimentació, menys encara d’un únic aliment

Les recerques en éssers humans són molt complexes. La salut o el benestar d’una persona no depèn solament de l’alimentació -menys encara d’un únic aliment-, sinó d’un complex entramat on entren en joc la genètica, els hàbits de vida, el cercle social proper o el marc sociocultural on es troba. Això no qüestiona el rigor dels estudis científics, sinó que dibuixa un context més ampli que un laboratori. És enmig de totes aquestes variables, i no en un entorn controlat i asèptic, on té lloc l’alimentació de les persones. Per això, una dieta de qualitat i variada en aliments nutritius té més avantatges que una basada en un conjunt de “superalimentos” o en un en exclusiva.

En el cas de necessitar assessorament, tractament o requeriment nutricional, ha de ser un professional titulat i sanitari, capaç d’interpretar estudis científics, el que marqui de manera individual les pautes d’alimentació específiques per a cada persona.

Hi ha molts superalimentos en el nostre rebost

Els anomenats “superalimentos” poden arribar a confondre als consumidors fent-los pensar que la resta d’aliments de la dieta no són tan saludables. Cal ser cauts. La nostra responsabilitat és fomentar una dieta àmplia i variada. Un major consum de fruites i verdures de temporada, així com cereals poc refinats o integrals, és la millor forma de prevenir l’excés o defecte de vitamines i minerals, sense necessitat de recórrer a la suplementación amb aliments que es troben fora de la història i cultura culinària de la persona i que, en ocasions, resulten molt cars.

L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) afirma que existeixen aliments i begudes que els seus nutrients són adequats per a la salut de les persones: pastanagues, tomàquets, pomes, plàtans, cebes, alls, cogombres, pebrots, col, bròcoli, carxofes; aliments basats en cereals integrals com el pa, l’arròs o la pasta; peixos i carn; fruita seca com a nous, ametlles. Si busquem “superalimentos”, comencem per mirar en els nostres rebosts! Aquests aliments i molts més tenen l’avantatge de ser econòmics i de trobar-se al nostre abast, la qual cosa permet consumir-los amb regularitat i en quantitats suficients per aprofitar al màxim els seus valuosos nutrients.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions