Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Suplement de beta-caroteno per a una pell bruna

Una revisió científica ha avaluat l'eficàcia de la ingesta de complements de beta-caroteno en la protecció solar enfront de les cremades amb resultats molt interessants

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 04deAgostde2008

Durant els mesos previs a l’estiu i als primers rajos de sol, moltes persones recorren a diferents mètodes de bronzejat artificial per accelerar el procés d’aconseguir una pell bruna i per aconseguir a temps un bronzejat perfecte i durador. A més d’acudir als solariums existeixen a la disposició del consumidor diferents potingues en diversos formats (toallitas bronceadoras, locions, sprays) als quals se sumen els anomenats complements alimentosos destinats a accelerar el bronzejat.

És el cas dels comprimits i càpsules de beta-caroteno que es venen des de fa uns anys en farmàcies i tendes d’herbodietética. Recentment científics alemanys han realitzat una revisió científica sobre l’eficàcia de la ingesta de complements de beta-caroteno en la protecció solar enfront de les cremades amb resultats molt interessants.

Accelerar el bronzejat
Una exhaustiva recerca demostra que el consum de complements de beta-caroteno pot ajudar a prevenir les cremades solars

L’aportació de nutrients extres com a ajuda per a la protecció del dany en la pell dels rajos del sol és cada vegada més reconegut pel públic en general, però la seva eficàcia és controvertida. Succeeix, per exemple, amb els complements de vitamina I, l’efecte de la qual sobre la protecció solar de la pell està encara per provar.
També des de fa uns anys es venen en farmàcies i tendes d’herbodietética comprimits i càpsules de beta-caroteno amb la finalitat d’accelerar el bronzejat i de protegir la pell de les cremades solars.

En un recent fiqui-anàlisi, els científics alemanys Wolfgang Köpcke i Jean Krutmann, de l’Hospital Universitari de Münster i de la Universitat Heinrich-Heine de Düsseldorf, respectivament, han examinat la literatura existent sobre l’eficàcia de la ingesta de complements de beta-caroteno en la protecció solar. Per a l’exhaustiva recerca, publicada el passat mes de maig 2008 en la revista científica “Photochemistry and Photobiology”, van revisar els estudis de major rellevància científica; set estudis clínics controlats amb placebo, és a dir, estudis en els quals l’efecte i l’eficàcia de la substància a estudi -en aquest cas el beta-caroteno- s’avalua enfront d’una substància inactiva.

Els experts van comprovar que el consum de complements d’aquest compost pot ajudar a prevenir les cremades solars. No obstant això, els resultats van revelar que perquè la protecció contra les cremades solars sigui eficaç i es noti a més l’efecte del bronzejat, els complements alimentosos de beta-caroteno s’han de prendre com a mínim 10 setmanes abans de l’exposició continuada al sol. És a dir, aquest compost no ofereix la potent i immediata protecció enfront de la radiació ultraviolada de les actuals cremes solars, però podria ser una base de protecció que podria emprar-se juntament amb aquestes cremes, tal com adverteix el professor Krutmann.

Els efectes són, per tant, dependents del temps durant el quin es consuma el compost químic. No obstant això, la ingesta d’aquest tipus de substàncies no està exempta de contraindicacions. En altres estudis s’ha demostrat que una dosi elevada de beta-caroteno pot resultar contraproduent per a la salut de les persones fumadores, advertiment que tal vegada desconeguin moltes persones habituades al consum d’aquests complements.

Risc de càncer de pulmó
Experts en medicina afirmen que existeixen diferències, de moment inexplicables, respecte als efectes fisiològics del beta-caroteno d’origen natural i el compost sintètic que contenen diverses pastilles o comprimits. Científics del National Public Health Institute, Hèlsinki (Finlàndia) i del Cancer Prevention Studies Branch, Division of Cancer Prevention and Control, National Cancer Institute, Bethesda MD (EUA), van tractar d’avaluar l’efecte protector de la vitamina I i el beta-caroteno (tots dos antioxidants) sobre la incidència de càncer de pulmó i altres tipus de càncer provocats pel tabac, en 29.133 homes fumadors finlandesos d’entre 50 i 69 anys.

Després de l’estudi, publicat en 1994 en “New England Journal of Medicine”, es va observar que el grup que va rebre beta caroteno (20 mg/dia) va augmentar en un 18% la incidència de càncer de pulmó amb significancia estadística. En un altre estudi realitzat per investigadors de centres mèdics i universitats de diferents ciutats d’EUA, que pretenia avaluar els efectes d’una combinació de beta-caroteno i vitamina A en el càncer de pulmó i malalties cardiovasculars, publicat en la mateixa revista mèdica dos anys més tard, en 1996, es van observar els mateixos efectes negatius sobre la incidència de càncer de pulmó associat al consum de beta-caroteno.

La conclusió a la qual van arribar els investigadors és que utilitzar complements de vitamines, i en concret de beta-caroteno, sense prescripció facultativa pot ser perillós per a la salut en individus fumadors.

Dieta rica en beta-caroteno

Img zanahorias1
La dita popular que menjar pastanaga ajuda a posar la pell bruna té la seva explicació. La pastanaga és l’aliment que més beta-caroteno concentra. Conté al voltant de 8.100 micrograms (8,10 mil·ligrams) de carotenoides per cada 100 grams, sent el beta-caroteno el més abundant amb diferència. Per aquest motiu acostumar-se a menjar una pastanaga diària els mesos previs a l’estiu, pot servir també per accelerar el bronzejat i protegir la pell de les cremades solars. A més, sense efectes secundaris ni contraindicacions, però sense deixar de costat les eficaces cremes solars.

El beta-caroteno és un pigment vegetal que dona color ataronjat, groguenc o vermellós als vegetals en els quals abunda com a carabassa, boniato, mànec, meló de la varietat Cantalupo, préssecs i albercocs (més encara els orejones), papaya, pebrots, a més de pastanagues. També són rics en beta-caroteno vegetals verds com els espinacs, les bledes i els créixens, encara que el color no s’aprecia ja que el pigment està emmascarat per la clorofil·la, que els dona el color verd.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions