Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tabac i hipertensió

Les persones fumadores tendeixen a salar més els seus menjars pel que són més propenses a desenvolupar hipertensió arterial
Per maitezudaire 27 de juliol de 2006

Les persones fumadores, en general, tendeixen a afegir més sal als menjars que les no fumadores lloc que tenen alterat el sentit del gust degut al tabac. Si no corregeixen a temps aquest hàbit, tenen més risc de desenvolupar hipertensió arterial a curt o mig termini.

La majoria dels menjars requereix una quantitat mínima de sal perquè resultin apetecibles, la qual cosa no suposa trastorn algun per la. salut, sempre que la quantitat afegida de sal sigui moderada. No obstant això, moltes persones tenen el costum de deixar el saler sobre la taula i tirar més sal als plats elaborats, i això pugues ser perjudicial per a la seva salut si prenen sal a l’excés i de forma habitual. I més si consumeixen habitualment embotits, conserves i precuinats, tots ells aliments rics en sodi.

Les persones fumadores tenen alterat el sentit del gust pel que no capten els sabors propis dels aliments, i tenen la necessitat d’afegir ingredients salats o àcids que penetren més fàcilment en el paladar. Si s’afegeix molta sal als menjars, amb el pas del temps el paladar es va adaptant a un nivell de sal cada vegada més elevat. El consum excessiu de sal pot provocar en l’organisme d’els qui fumen un major risc d’hipertensió arterial. La hipertensió no és l’únic malestar que comporta l’excés de sal en la dieta, també contribueix a retenir líquids, provoca esgotament i enrampades musculars, entre altres trastorns.

Prevenir la hipertensió a temps

Un hàbit saludable és corregir a temps el consum excessiu de sal i prevenir així el desenvolupament de la hipertensió arterial. Si no es prenen les mesures necessàries, una vegada iniciada la malaltia és més difícil normalitzar els nivells de tensió. Per a això, el primer pas és reduir de forma gradual la sal que s’utilitza a l’hora de cuinar i en la taula, per anar disminuint a poc a poc aquesta dependència als sabors salats. Retirar el saler de la taula i no afegir més sal als plats cuinats es converteix llavors en un bon costum.

Un truc molt pràctic quan es vol reduir el consum de sal i el paladar no està encara acostumat al sabor més natural del menjar, consisteix a cuinar sense sal i afegir un polsim de sal quan el plat ja està elaborat. D’aquesta forma, s’aconsegueix que les papil·les gustativas s’estimulin ràpidament al contacte directe amb la sal i que no es noti tant que el menjar està cuinat sense ella. També es pot substituir la sal comuna per sal marina que té un sabor més accentuat i permet emprar menor quantitat per assaonar els menjars.

ja que es redueix la quantitat de sal, pot ser útil potenciar el sabor de els plats emprant altres ingredients que no perjudiquin a la salut. Una opció són els sabors àcids; es pot afegir suc de llimona als plats o qualsevol tipus de vinagre ja que l’oferta és cada vegada més àmplia. Un altre recurs és emprar condiments o herbes aromàtiques que aportin un sabor intens als menjars com l’all, la ceba, l’orenga, la farigola o el llorer. Els sabors picantes com el pebre, les guindillas o la cayena -en la seva justa mesura-, també són bons substituts de la sal sempre que no hi hagi contraindicació.

No obstant això, la millor forma per assaborir plenament els menjars és deixar de fumar. Quan una persona fumadora habitual abandona l’hàbit, va notant cada vegada més els sabors propis dels aliments.