Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tardor: com mantenir les calories a ratlla

A la tardor, les fruites fresques, les amanides i les sopes fredes d'hortalisses cedeixen pas a les temptacions cap a aliments més calòrics, que es consumeixen amb major freqüència

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 11deOctubrede2012
Img sopa calabaza hd Imatge: Katrin Morenz

Amb el final de la calor i les vacances, lluny queda ja la “operació bikini” i els resultats d’aquests plantejaments estiuencs. La volta al col·le dels petits i el retorn al treball dels adults ajuda a ordenar horaris i menjars. No obstant això, a la tardor l’abundància i varietat de fruites fresques, amanides, cremes i sopes fredes d’hortalisses comença a decaure, mentre que les temptacions per aliments més calòrics són més freqüents. A continuació, s’explica per què ens sobren calories, quins són els aliments que més i menys engreixen i se suggereixen plats que escalfen sense engreixar, molt adequats per a l’estació tardorenca.

Img sopa calabaza
Imatge: Katrin Morenz

Per què ens sobren calories

Segons les últimes enquestes, el 62% de la població adulta espanyola té excés de pes

Les enquestes més recents, com l’estudi ENRICA, apunten al fet que més del 62% de la població adulta espanyola té excés de pes. A pesar que el desenvolupament de l’obesitat depèn de molts factors, alguns d’ells no modificables (genètics), l’alimentació i l’activitat física tenen un paper transcendental, tant en la prevenció com en el tractament d’aquesta malaltia.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

El guany de pes, en essència, es deu a un desequilibri entre les calories que es consumeixen i les que es gasten, a favor de les primeres. En general, en el nostre entorn (replet d’aliments rics en sucres i grasses i amb escasses possibilitats per passejar, caminar amb bici amb seguretat i jugar al carrer), és habitual que la ingesta energètica estigui per sobre de la despesa que es realitza a través de l’activitat física. Això porta a acumular reserves en forma de greix, és a dir, a engrossir el percentatge de població que pateix excés de pes. Amb això, encara que a l’estiu se segueixin dietes miracle per perdre 10 quilos en un mes, el resultat global al llarg de l’any és que la majoria de la població menja més del que necessita, és a dir, que es mou menys del que deuria.

Els aliments que més i menys engreixen

La tardor és època de castanyes, boniatos, carabasses, magranes, figues, bolets i raïms, entre moltes altres possibilitats. Totes elles ofereixen múltiples opcions gastronòmiques per començar a cuinar els tan anhelats plats calents, amb una aportació nutricional interessant i un contingut calòric raonable.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

En general, una dieta basada en aliments d’origen vegetal (fruites, hortalisses, llegums i aliments integrals) té menys probabilitat de facilitar l’augment de pes. Els aliments de baixa densitat energètica, és a dir, els que contenen poques calories per unitat de pes, són menys propensos a provocar un increment de pes corporal. Són aliments amb molt volum, però poques calories.

Tal com es recull en el document ‘Recomanacions nutricionals basades en l’evidència per a la prevenció del sobrepès i l’obesitat en adults‘, signat per onze societats científiques, els diferents grups d’aliments afecten de forma diferent a l’organisme: mentre uns faciliten l’excés de pes, uns altres ho eviten.

Els aliments amb efecte neutre o preventiu són:

  • Fruites i hortalisses: el consum alt de fruites i hortalisses està associat a un menor increment de pes a llarg termini.
  • Aliments integrals: una ingesta elevada de cereals integrals (pa, pasta, arròs) es relaciona amb menors índexs de massa corporal.
  • Oli d’oliva: el consum d’oli d’oliva no sembla associar-se a un risc significatiu de guany de pes en adults sans.
  • Fruita seca: l’addició de fruita seca a la dieta habitual no es vincula amb l’augment de pes corporal.
  • Els aliments que s’associen a un major risc d’obesitat són:

  • Begudes ensucrades: el seu consum freqüent (alguna cosa habitual en el nostre entorn) es relaciona amb índexs de massa corporal majors.
  • Carn i derivats: l’elevada ingesta de carn i processaments cárnicos podria incrementar el guany de pes i el perímetre abdominal.
  • Plats que escalfen sense engreixar

    A partir de l’exposat amb anterioritat, es poden proposar suculents plats tardorencs, amb els seus característics ingredients ataronjats i marrons, sense necessitat d’elaborar receptes copioses que solament es poden consumir de tant en tant. Guisats de verdures amb llegums, tentempiés de fruita seca i fruites dessecades, cremes de carabassa o de castanyes o postres a força de raïms, figues i magranes poden enriquir els menús d’octubre, alhora que ajuden a mantenir les calories a ratlla:

    Primers plats:

    Segons plats:

    Postres:

    Etiquetes:

    calories Dieta

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions