Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Taronges: com aprofitar els seus beneficis

Els sucres en el suc de taronja s'absorbeixen més ràpid que en la fruita fresca, però est suposa un fàcil i agradable consum

Img naranjas Imatge: Safari11

Les taronges, amb alt contingut en vitamina C, proporcionen a l’organisme una notable immunitat contra els virus i els patògens que aguaiten durant l’hivern. D’aquí la importància d’afegir aquest aliment en la dieta diària durant els mesos més freds de l’any. A més de vitamines, les taronges contenen sals minerals i tenen un gran poder antioxidant i substàncies

Imatge: Safari11

Segons el tipus de consum al que estiguin destinades, hi ha diferents varietats de taronges: de suc, per a consum directe, caramelizar o concentrar en sucs envasats. En la majoria dels casos, la taronja és un dels cítrics més utilitzats pels consumidors per ingerir en forma de suc natural, gràcies a la promoció de les qualitats beneficioses que comporta per a la salut. La seva aportació de calories és ínfim (unes 70 calories per cada peça de fruita), encara que aquesta quantitat varia segons la grandària. La taronja pot consumir-se com tentempié entre hores, com a postres, en amanides o d’acompanyant en plats de formatges. A més, la seva polpa també s’utilitza en salses, batuts o en l’elaboració de bescuits. En definitiva, és un aliment molt emprat, amb propietats beneficioses per a l’organisme i que no engreixa.

Taronges en suc o en peça

El consum de suc de taronja natural ha adquirit molta popularitat entre la població de tot el món. Ocorre el mateix amb els sucs de fruites concentrats que, pel seu fàcil i ràpida preparació, n’hi ha prou amb servir-los per consumir. Respecte al valor nutricional de tots dos sucs, el natural i el concentrat, sempre és més nutritiu el suc recentment espremut. Els concentrats passen per diferents processos tecnològics que afebleixen les propietats nutricionals de la fruita fresca. Consumir taronges senceres o en suc assegura la dosi de vitamina C que l’organisme necessita. No obstant això, hi ha algunes diferències entre una modalitat i una altra.

L’aportació de fibra en el suc és d’1,5 grams, mentre que en la peça sencera ascendeix a 2,5 grams

En primer lloc, la concentració de fibra és diferent. ja que aquesta es localitza en la pell i en la polpa de la taronja, i la pell no es consumeix, l’aportació de fibra recau en la seva polpa. Per aquest motiu, els sucs de taronja manquen de fibra, en comparació de la peça sencera, ja que en la majoria dels casos es rebutja la polpa. Es calcula que l’aportació de fibra en suc és d’1,5 grams, mentre que en la peça sencera ascendeix a 2,5 grams. La pell blanca que recobreix el fruit és la part més fibrosa, per la qual cosa si es consumeix sencera, s’ha de pelar la taronja amb cura i no retirar aquesta capa superficial.
El poder saciante de la taronja també vària segons es consuma sencera o en suc. És un factor relacionat amb l’aportació de fibra, ja que aquesta exerceix un paper saciante. Per tant, sadolla més prendre la peça sencera que en suc.

El mateix ocorre amb l’absorció de sucres. La fibra ajuda a fer més lenta l’absorció de sucres, amb el que s’eviten becs d’insulina i les ganes de menjar a les poques hores. Per tant, els sucres en el suc de taronja s’absorbeixen més ràpid que en la fruita fresca sencera. No obstant això, gens ha d’envejar el suc a la peça sencera. El seu ràpid, fàcil i agradable consum fan d’aquesta modalitat un aliment excel·lent per començar el dia.

Esprémer i consumir

El gran poder natural de la taronja és la seva capacitat antioxidant, és a dir, evita els danys causats per l’oxidació i, d’aquesta manera, ajuda a prevenir una gran quantitat de malalties i enfortir el sistema immunitari. En concret, les vitamines C i I i els carotenoides són els principals antioxidants. A això se li afegeixen recents estudis que confirmen la detecció d’altres compostos, com els fenòlics, amb efectes positius per a l’organisme.

Destaca la gran inestabilitat de la vitamina C, ja que es degrada de forma molt ràpida per l’efecte de l’aire o la llum. Per aquest motiu, cal el consum del suc de taronja recentment espremut, ja que no es dona temps a les vitamines perquè perdin les seves propietats i es mantenen intactes. Si es conserva el suc en el frigorífic, es pot retardar la pèrdua del seu poder antioxidant, encara que es calcula que, com a molt, els sucs guarden les seves propietats durant 30 minuts en refrigeració. Més enllà d’aquest temps, les perden de forma considerable.

MÉS DADES DE LA TARONJA

  • Es cull a la tardor i hivern, encara que a dia d’avui es poden adquirir taronges durant tot l’any.
  • A més de les seves propietats antioxidants, té funcions diuréticas, preventives, curativas i antirraquíticas.
  • És rica en vitamina C, a més de vitamines A, B1, B9 i B2, així com potassi, calci i fòsfor.
  • Estimula el sistema nerviós, és eficaç contra jaquecas, insomni o enrampades.
  • Les taronges madures són de més fàcil digestió, ja que la major part del seu àcid s’ha transformat en sucre.
  • És laxant pel seu contingut en fibra.
  • Representa un aliment rejuvenecedor, a causa del seu poder antioxidant.
  • El seu contingut en àcid fólico (B9) ajuda al desenvolupament del fetus en dones embarassades.
  • El seu origen és poc clar. Es desconeix amb exactitud, però es creu que provenen de Xina i Japó.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions