Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Test per a detectar dietes miracle

Deu preguntes senzilles per a detectar dietes ineficaces, fraudulentes o perilloses per a la salut

Img axamen abcd Imatge: Alberto G.

El 95% dels europeus considera, amb bon criteri, que l’obesitat és perjudicial per a la salut. No obstant això, les nostres xifres de sedentarisme són molt elevades, mentre que els coneixements sobre la relació entre alimentació i salut són més aviat escassos. A penes el 42% dels europeus sap que la salut pot alterar-se en funció dels aliments ingerits. La combinació d’aquests “ingredients” genera un brou de cultiu molt propici perquè sorgeixi l’anomenada “xarlataneria nutricional”, això és, informació falsa o errònia sobre alimentació que, en general, persegueix finalitats comercials i pot ser perillosa per a la salut. El seu màxim exponent són les dietes miraculoses. A continuació s’explica què és una dieta miracle i s’aporta un qüestionari pràctic per a detectar-les i no caure en el parany.

Dietes miracle: què són

Es podria definir a una “dieta miracle” com aquella que conté promeses que sonen massa boniques com per a ser certes. L’Estratègia Naos proposa una altra definició, potser més encertada: són aquelles que prometen una ràpida pèrdua de pes sense tot just esforç. Perdre pes de manera ràpida no és en absolut aconsellable: pot causar greus problemes de salut, tal com declara l’American Obesity Treatment Association.

Un exemple de dieta que compleix amb les dues definicions anteriors és la “La dieta paleolítica“, que inclou la següent frase: “Pots perdre de 10 a 13,5 kg en un any prenent la mateixa quantitat d’aliment i sense fer cap canvi en els teus hàbits d’exercici”. Després de llegir una promesa així, o una altra similar (impossible de complir segons qualsevol tractat seriós d’obesitat o de metabolisme energètic), el millor consell és mirar cap a una altra part.

No obstant això, a vegades no és tasca fàcil desemmascarar (és a dir, llevar la màscara) a una dieta miracle, ja que, o bé es camufla sota campanyes publicitàries molt ben dissenyades, o bé compta amb l’aval d’un “prestigiós expert” (que mai ho és). És més, en gran part de les ocasions, la dieta s’acompanya d’afirmacions veraces barrejades amb unes altres que no ho són. Tal com afirma el catedràtic de Nutrició Abel Mariné, “d’aquestes dietes cal afirmar que tenen coses bones i originals, però les bones no són originals i les originals no són bones”.

Test pràctic: deu preguntes per a detectar una dieta miraculosa

Les dietes miraculoses, en el millor dels casos, són ineficaços. També poden provocar el resultat contrari a l’esperat -el conegut “efecte io-io“- i, pitjor encara, danyar la nostra salut. Davant la proliferació d’aquestes dietes -cada vegada més abundants, variades i sofisticades-, el GREP-AEDN acaba d’editar un document denominat “Com identificar un producte, un mètode o una dieta ‘miracle’?”. L’informe d’aquest grup de dietistes-nutricionistes aporta les claus per a reconèixer quan estem davant una promesa dietètica fraudulenta.

A partir d’aquest informe, EROSKI CONSUMER proposa un senzill test, un qüestionari amb deu preguntes clau per a desemmascarar dietes miracle.

  • Si marques un “sí” en qualsevol ítem de la llista, és molt probable que et vulguin prendre el pèl.
  • Si marques dos “sí”, és gairebé segur que la proposta, a més de ser enganyosa, incompleix la legislació.
  • Si marques “sí” tres vegades o més, corres un alt risc de perdre la teva salut a causa de la dieta o el “mètode” en qüestió.
La dieta…No
1Promet resultats ràpids?
2Promet resultats sorprenents o “màgics”? (una “cura miraculosa”, un “ingredient secret”, un “antic remei” o un “cremador de greixos”).
3Prohibeix el consum d’un aliment o grup d’aliments?
4Ofereix llistats d’aliments “bons” i “dolents”?
5Presenta relats, històries o testimoniatges per a aportar credibilitat?
(“La dieta amb la qual han aprimat 30 milions de persones” o “Mary va sobreviure a un càncer gràcies a aquesta dieta”).
6Es pot autoadministrar o implementar sense la participació de professionals sanitaris qualificats? (“faci-ho vostè mateix”).
7Atribueix “proeses” a determinats nutrients? (“L’omega-3 mobilitza els seus greixos” o “les proteïnes sadollen moltíssim”).
8Comporta consumir “preparats” que embeni qui promou la “dieta” o el “mètode”?
9Conté afirmacions que suggereixen que els “preparats” són segurs, ja que són “naturals”?
10Els preparats que es consumeixen (productes dietètics o similars), tenen un cost molt elevat si els comparem amb el valor econòmic d’obtenir els mateixos resultats mitjançant aliments comuns?

Entre les dietes que compleixen tots o la majoria dels punts de l’anterior qüestionari, el GREP-AEDN ha desemmascarat a les següents: la “dieta de la Zona“, la “Isodieta“, la “dieta Dukan“, la “dieta enteral Planas“, el “mètode Pronokal®” i la “dieta flaix“.

El consell és clar: cal allunyar-se d’elles. Si volem prevenir malalties cròniques mitjançant l’alimentació, cal seguir una alimentació saludable. Els seus beneficis a llarg termini són innombrables. I si patim obesitat o qualsevol altra malaltia, el primer pas és acudir sense demora a un professional sanitari en tota regla.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions