Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de pa: Pa de pipes de girasol

Un pa replet d'antioxidants i greixos d'excel·lent qualitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 19deAbrilde2007

ImgImagen: Backerei
El pa de pipes de girasol pot resultar una de les varietats més noves del mercat, potser perquè l’aliment que li dona el seu nom es considera més un aperitiu o un tentempié que un ingredient que pot formar part del pa. Una dels seus avantatges és que manté el sabor d’aquesta fruita seca i no enganxa tant com ho fan les pipes per separat.

Dos són els aspectes que caracteritzen a aquest pa: la seva molla sucosa i el sabor peculiar que li confereixen les pipes de girasol. En menjar-ho no només s’aprecia el seu sabor, sinó també la consistència que li donen les pipes de la seva escorça i del seu interior. Per aquest motiu es pot menjar tant solament com acompanyat de qualsevol plat, sobretot de peixos i fumats, els aliments que millor combinen amb aquest pa.

Rico en antioxidants

El valor calòric d’aquesta classe de pa és molt elevat. Una llesca d’uns quatre dits de grossor (50 grams) aporta una mica més de 200 calories, el doble que una llesca de la mateixa grandària però de pa blanc.

La seva riquesa en antioxidants ajuda a prevenir malalties degeneratives i cardiovasculars, així com certs tipus de càncer

La seva gran aportació calòrica es deu fonamentalment al contingut en greixos que presenta, la major part de les quals són insaturades, en concret poliinsaturadas. Aquest tipus de greixos ajuden a reduir els nivells de colesterol i triglicèrids en sang, i contribueixen, per tant, a disminuir el risc de malalties cardiovasculars. La quantitat d’hidrats de carboni d’aquest pa, en la seva majoria complexos, és també elevada, però molt semblant a la de la resta de pans. El pa de pipes de girasol és també ric en proteïnes vegetals i en fibra.

Quant a altres nutrients, destaca la seva aportació de minerals com a zinc i ferro i de vitamines com la tiamina o B1 i l’àcid fólico. Sens dubte, el més destacat d’aquest pa és el seu contingut en vitamina I i en altres compostos d’acció antioxidant (pujol, betaína, lignano i àcids fenòlics), el consum dels quals es relaciona amb un menor risc de malalties degeneratives, cardiovasculars i de càncer.

Aquesta propietat antioxidant s’atribueix principalment a les pipes de girasol, tal com revela un estudi de l’Institut Politècnic de la Universitat de Virgínia (EUA). Per tant, també recull aquesta propietat el pa que porta aquest ingredient en la seva composició.

Pa de pipes salat?

A les pipes se’ls afegeix quantitats importants de sodi. El mateix es fa amb el pa que les porta incloses, però no a tots per igual. Al pa fresc de pipes de girasol, per exemple, se li afegeix una quantitat de sodi similar a altres pans.

Però, a més d’aquest pa, també existeix un altre format que s’empra més com a aperitiu o tentempié. Es tracta d’uns becs de pa torrat envasat als quals s’afegeix major quantitat de sal per a la seva millor conservació. Així, es recomana evitar aquest tipus de pa, i altres aliments rics en dita mineral, en cas hipertensió, retenció de líquids i altres malalties que requereixen de dietes baixes en sodi. Igualment, a aquest pa de pipes torrat se li afegeix també oli de girasol alt oleic, la qual cosa incrementa encara més la seva aportació calòrica. I aquesta varietat sí que pot arribar a enganxar més que si es menja el pa normal de pipes de girasol.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions