Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de pa: pa de segó

El pa de segó és ric en fibra però amb una qualitat inferior a l'autèntic pa integral

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 02deMarçde2007

En els temps de la postguerra, la gana de moltes famílies se sadollava amb pa integral. A causa del seu baix preu, aquest pa dels pobres va ser durant anys un dels aliments més presents en la dieta. Encara que avui els experts recomanen consumir aquest tipus de pa per les seves propietats saludables, encara crea certa aversió a els qui van viure aquells temps, atès que els recorda a les penúries de la guerra.

El pa integral que es ven en les fleques és, en general, pa de segó. Aquelles persones que acostumen a comprar-ho pel seu elevat contingut en fibra han de saber que aquest no és el veritable pa integral. Per què?El pa de segó és un fals pa integral perquè empra farina blanca en la seva elaboració

El pa de segó és un pa pseudointegral, és a dir, no és integral al 100%. En la seva elaboració s’empren farines refinades o blanques a les quals s’afegeix, de forma artificial, fragments sencers de segó -l’escorça del gra de blat-. Al no afegir el gra sencer del cereal, el pa manca del germen, justament la part més rica en vitamines, minerals i àcids grassos essencials. Per aquest motiu, la qualitat del pa de segó és inferior a la del pa integral veritable, que s’elabora amb el gra sencer.

La fibra i l’efecte mineralizante

El pa de segó aporta més fibra que el pa blanc, perquè inclou fragments de l’escorça externa del gra del cereal. No obstant això, la resta de nutrients apareixen en quantitats molt similars en tots dos pans. Però quan el pa de segó es compara amb l’autèntic pa integral, s’observa que la qualitat d’aquest últim és molt superior.

La coberta exterior del gra de blat o segó presenta un elevat contingut en fibra insoluble, la qual cosa confereix al pa de salvat propietats que milloren la salut: ajuda a combatre el restrenyiment, augmenta la sensació de sacietat ràpida i resulta beneficiós per els qui tenen diabetis o dislipemias ?colesterol o triglicèrids alts en sang-. Així i tot, la quantitat de fibra és superior en el pa integral veritable.

El pa de segó conté àcid fítico, una substància que està present en el segó de blat i en la pela d’altres cereals. Aquesta substància pot interferir en l’absorció i l’aprofitament de minerals com el calci. És per aquest motiu que els experts aconsellen no abusar del seu consum, ja que podria tenir un efecte desmineralizante. En canvi això no ocorre amb el pa integral veritable, ja que en estar elaborat amb autèntic llevat, l’àcid fítico es descompon i perd aquest efecte.

Diferenciar el pa de segó i el pa integral veritable

Img panintegral portada
Si el que es vol comprar és l’autèntic pa de blat integral, hem de fixar-nos en certs aspectes per diferenciar-ho del tan consumit pa de segó. Una forma d’identificar-ho és l’anàlisi a nivell sensorial mitjançant la vista, el gust i el tacte.

Si s’aprecien fragments sencers de segó en el pa, és possible que hagin estat afegits artificialment a la farina blanca o refinada per produir pa de segó. El seu sabor també determina si es tracta d’un o un altre, ja que el pa integral veritable té un sabor molt més intens i un cert regust àcid. La consistència és un altre dels factors que es veu modificat. El pa integral veritable es caracteritza per tenir una escorça gruixuda i fosca, així com una molla més compacta i de color marró fort.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions