Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de pa: pa de sègol

La seva riquesa en fibra fa que el pa negre sigui un aliment indicat per al restrenyiment, la diabetis i la hipercolesterolemia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 16deDesembrede2021
pan de centeno Imatge: RitaE

La majoria de països europeus tenen un pa típic de consum habitual. El que per a França és la ‘baguette’ a Alemanya i Finlàndia es tracta de pa de sègol, també anomenat pa negre o Pumpernickel. A Espanya, aquest tipus de pa es va introduint en les llars, encara que de forma no habitual.

Un pa de color fosc i molt compacte

A la farina de sègol se li sol afegir la de blat per a aconseguir més elasticitat

El sègol és un cereal amb una composició diferent a la del blat. La primera diferència és que el sègol té menys quantitat de gluten. Per aquest motiu, respon pitjor a l’acció del llevat i la massa no atrapa tant de gas en fermentar. El resultat ofereix un pa més compacte que el de blat i menys esponjós. A més, resulta lleugerament aixafat i és una mica més fosc. També en el sabor es nota la diferència. La farina de sègol és més amarga.

El pa de sègol pot afegir també farina de blat per a aconseguir més elasticitat i color menys negre. A penes presenta escorça ja que la fermentació de la massa es realitza evitant el contacte amb l’aire.

Adequat per a combatre el restrenyiment

Conté més hidrats de carboni i més fibra que el pa blanc

La composició del pa de sègol es caracteritza per tenir menys proteïnes i greixos que el pa de blat. Una altra de les diferències és que conté més hidrats de carboni i més fibra el que li aporta molts beneficis.

Per la seva elevada aportació de fibra és un bon laxant i està especialment recomanat per a combatre el restrenyiment ja que afavoreix el trànsit intestinal. A més el seu consum també està indicat per a diabètics ja que redueix l’absorció de sucres simples, i per a persones amb nivells alts de colesterol en sang ja que la fibra arrossega part del colesterol i l’elimina per la femta. També aquest tipus de pa retarda el temps de buidatge de l’estómac, la qual cosa disminueix la sensació de fam entre hores.

A aquests múltiples beneficis cal afegir-li una contraindicació: les persones celíaques han d’evitar el seu consum degut a la presència de gluten en la seva composició.

Exquisides torrades amb pa de sègol

ImgEl pa de sègol es pot prendre com a acompanyament en els menjars, no obstant això el seu major ús és per a l’elaboració de canapès, com el de salmó amb formatge de cabra sobre pa de sègol. O senzillament usar-ho de tapa sobre la qual posar formatge i nous, paté de xampinyó, formatge fresc i codony, paté de cigrons o humus.Aquest pa també es pot escalfar en el forn o en el microones i untar-lo amb oli o mantega. Després es pot afegir per damunt formatge, pernil o embotits al gust de cadascun. Per a major comoditat es pot adquirir en fleques i supermercats el pa sègol tallat en rodanxes o bé panets partits per la meitat.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions