Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de pa: Pa dolç

El sabor a fruites cítriques o espècies i la consistència similar a la d'un bescuit fan del pa dolç un producte molt temptador

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 30 de Juny de 2020
img_pandulce_portada

El pa dolç ha anat evolucionat al llarg de la història, i avui dia existeixen multitud de varietats del mateix. De fet, en l’actualitat, cada país té la seva pròpia recepta mitjançant la incorporació, a la tradicional massa de pa, de fruites dessecades o confitades, fruita seca (pinyons, ametlles i nous) i fins i tot xocolata.

Origen i evolució

El seu origen és alguna cosa incert, però se sap que, ja en època dels romans, es tenia el costum d’elaborar un pa amb mel d’un intens i agradable sabor dolç. Si es busquen referències històriques més properes d’aquesta varietat cal situar-se a Alemanya. Pel que sembla, en aquest país ha existit de sempre el costum de prendre, en Nadal, un pa que a l’origen s’elaborada amb llevat i massapà, la recepta del qual ha anat evolucionat amb el pas dels anys incloent fruites i fruita seca. La recepta va arribar a Itàlia al segle XV, on la hi va denominar panettone. Posteriorment es va ser estenent per la resta d’Europa i, finalment, va arribar a Amèrica.

Avui dia l’hi coneix com Stollen o pa de Crist a Alemanya, com panettone a Itàlia i com a pa de Pasqua o crioll a Xile. En tots els casos, es tracta d’un pa que sol prendre’s principalment a les festes nadalenques. El seu sabor varia segons els ingredients de la recepta, ja que els cal inclouen major quantitat de fruites o, en el cas del pa dolç de Gènova, major quantitat d’anís.

Rico en sucres i greixos

La varietat dolça és molt més rica en calories, sucres i grasses que el pa blanc, per la qual cosa es recomana un consum moderat i en petites quantitats. El pa dolç conté, a més dels ingredients convencionals de la massa de pa, fruites seques i confitades, fruita seca, llard i mantega, sucre, cítrics que donen sabor i aromatizan, ous i llet, la qual cosa determina la seva alta aportació de calories.

El contingut en greix és molt superior al del pa blanc hagut de, precisament, a la seva elaboració amb llard, mantega, ou i llet sencera, a més del greix provinent de la fruita seca. Tot el conjunt incrementa notablement la quantitat de greixos, algunes insaturades per la fruita seca, però en la seva majoria saturades a causa de la resta dels seus ingredients. Una altra part del contingut de calories de la varietat dolça es deu al fet que conté més sucres simples que el pa normal, procedents del sucre comú o sacarosa i de les fruites dessecades i confitades que s’utilitzen en la seva fabricació.

Millor un consum ocasional

Donades les seves característiques i ingredients, la seva composició nutricional és més propera a la d’un bescuit que a la del pa, la qual cosa ho converteix en un aliment molt energètic que s’ha de consumir en petites quantitats i de manera ocasional. Pot ser interessant incloure-ho en la dieta d’els qui requereixen d’una aportació energètica extra, com és el cas dels esportistes, els nens i adolescents o les persones desnutridas o amb baix pes.

El seu contingut en fibra és alt, la qual cosa resulta beneficiós per els qui tenen problemes de trànsit intestinal, sense oblidar que no s’ha d’emprar de forma habitual o en alta quantitat pel seu alt contingut en calories, grasses i sucres.

Així mateix, aquest pa no és adequat en dietes per perdre pes. Tampoc es recomana a persones que tenen algun factor de risc cardiovascular (excés de colesterol o triglicèrids en sang), a els qui tenen diabetis i els qui tenen al·lèrgia a algun o alguns dels seus ingredients. És el cas dels al·lèrgics a la proteïna de la llet de vaca, a l’ou o a la fruita seca. També afecta a aquells que tenen malaltia celíaca o intolerància al gluten, ja que s’elabora amb farina de blat.

Elaboració del pa dolç

Encara que existeixen diferents fórmules per a la seva obtenció, existeix una molt senzilla per fer la prova a casa. Es detalla a continuació:Ingredients per 4 persones: 4 cullerades de llevat de cervesa seca (o granulada).3/4 de tassa de llet tèbia.4 cullerades de farina blanca.1/2 quilo de farina blanca.1/4 de litre de llet tèbia.1 escorça rallada de llimona.1 escorça rallada de taronja.200 g de sucre.200 g de llard a temperatura ambienti.1 polsim de sal.2 ous.150 g de panses de raïm negres sense llavors.150 g de panses de raïm rosses sense llavors.1 tassa de rom, conyac o brandy.40 g d’ametlles pelades i picades en trossets.40 g de nous pelades i en trossets (opcional).40 g de fruites confitades picades (en trossets).2 cullerades de mantega fosa.2 cullerades de sucre glas.Com s’elabora:Dissoldre el llevat sec en la llet tèbia, juntament amb el sucre i les 4 cullerades de farina. Fer una pasta i deixar-la reposar fins que fermenti.Posar la resta de la farina en un bol i agregar el llard, el sucre, la sal, les ralladuras de llimona i taronja. Afegir el llevat ben barrejat i la llet tèbia. Pastar bé i formar una massa elàstica però no tova (s’ha de separar de les parets del bol). Deixar fermentar la massa en lloc tebi, coberta amb un drap, fins que doblegui el seu volum.Mentre, posar a remullar les panses en rom, conyac o brandy, les quals posteriorment es colen bé i es passen per farina. S’enfarinen també les ametlles, les nous i la fruita per barrejar-les amb les panses.Es lleva l’aire de la massa amb el puny d’una mà i es divideix en dues. Estendre cada tros en forma rectangular amb ajuda d’un corró o d’una ampolla de vidre. Al centre de cadascun s’introdueix la meitat de la fruita enfarinada.A continuació, entremesclar (barrejar) ben la fruita amb la massa, pastant bé.Doblegar un costat llarg de cada rectangle cap al centre del mateix però no completament. Tancar cada rectangle amb l’altre costat llarg, posant-ho damunt i aplatant-ho una mica.Hornear a 170° C entre 35-40 minuts.Retirar els pans del forn, pinzellar-los amb la mantega fosa i espolvorearlos amb el sucre mentre encara estiguin calents. Deixar refredar i servir.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions