Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de pa: pa sense sal

La composició nutritiva del pa sense sal és molt semblant a la del pa tradicional excepte el nivell de sodi, gairebé mínim

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 18deGenerde2007


El pa sense sal, com el seu nom indica, és un pa que s’elabora sense afegir sal a la massa durant la seva preparació. En general té un color més blanquecino que el pa normal, a causa que també la farina que s’utilitza en la seva elaboració és especial, baixa en sodi.

Contingut en sodi inapreciable
LA NAOS en una de les seves propostes amb l’empresa fornera suggereix reduir progressivament el percentatge de sal utilitzat en l’elaboració del pa normal, que passarà del 2,2% actual a l’1,8% (18 g de sal per quilo de farina) en quatre anys
La composició nutritiva del pa sense sal és molt semblant a la del pa tradicional excepte algunes diferències. Si algun nutrient cal nomenar en parlar de pa sense sal és el sodi ja que aporta una quantitat inapreciable d’aquest mineral, 2 mil·ligrams per cada 100 g de pa, enfront dels 460 mil·ligrams (segons l’estudi de contingut en sodi d’aliments) de sodi en el pa blanc tradicional. LA NAOS en una de les seves propostes amb l’empresa fornera suggereix reduir progressivament el percentatge de sal utilitzat en l’elaboració del pa, que passarà del 2,2% actual a l’1,8% (18 g de sal per quilo de farina) en quatre anys.

Per valorar el que suposen aquestes xifres en el contingut total de sodi de la dieta és necessari tenir en compte que la quantitat de sodi que es recomana ingerir al llarg de dia és de 2.500 mil·ligrams. Això vol dir que en prendre 100 g de pa amb sal s’està ingerint una tercera part de les necessitats de sodi diàries. A això cal afegir el contingut en sodi de la sal (40% de sodi) que s’afegeix per condimentar i per cuinar, i que els productes elaborats com les salsitxes, les conserves, els embotits o els aliments precuinats com a pizzes, lasañas, sopes de sobre, etc., contenen molt sodi en la seva composició.

Menys carbohidrats i menys calories
Per elaborar el pa sense sal, en emprar una farina diferent a la del pa tradicional, el seu valor nutritiu varia lleugerament. Les calories que aporta el pa sense sal -236 calories- són lleugerament inferiors a les quals aporta el pa tradicional -258 calories-. Això és a causa que conté menor quantitat d’hidrats de carboni complexos i més aigua. Respecte a altres nutrients com els greixos, les proteïnes o la fibra el contingut és similar en tots dos tipus de pa.

Més que per a la hipertensió

El pa sense sal no només es recomana per a les persones que pateixen hipertensió. Aquest tipus de pa està indicat per a aquelles persones a les quals se’ls ha pautat una dieta amb molt poca sal, és a dir, que, per motius de salut, han de controlar el consum de sodi. Aquesta pauta es recomana per exemple quan hi ha problemes de cor, retenció de líquids, trastorns renals greus o hipertensió. En aquests casos, de poc serveix prendre pa sense sal si s’acompanya d’embotits, pernil serrà, formatges o salses preparades, aliments tots ells molt salats. Aquest mateix consell és vàlid per els qui prenen pa sense sal, però no moderen la sal que afegeixen als plats. Això pot explicar que el pa sense sal resulti encara més insuls quan es pren al costat de menjars massa salats.

Un hàbit saludable podria ser el de prendre pa sense sal per reduir l’aportació de sodi total de la dieta sense tenir problemes de salut, encara que cabria més plantejar-se reduir el consum de molts altres aliments precuinats -alguns esmentats anteriorment- i que concentren fins a 5 i 10 vegades més sodi que el propi pa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions