Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de sucre

Una àmplia varietat d'edulcorants permet l'elaboració de productes light, encara que no tots són baixos en calories

Sabia que el sorbitol, edulcorant típic dels xiclets i caramels sense sucre, produeix diarrea si és consumit en grans quantitats? I que la fructosa emprada en alguns productes per a diabètics té la mateixa aportació calòrica que la glucosa? Aquests són alguns dels errors en els quals es pot incórrer en pensar que els aliments sense sucre contenen menys calories i que no hi ha perill de consumir-los en major quantitat. La clau per a evitar confusions està a llegir amb atenció les etiquetes dels productes i a comprovar l’aportació calòrica de cadascun. D’aquesta manera es demostrarà que no sempre els aliments dolços sense sucre contenen menys calories com la seva ‘versió’ amb sucre.

El sucre en l'alimentació

Els aliments estan composts d’hidrats de carboni, greixos i proteïnes. Els hidrats de carboni són el nostre principal combustible energètic i es divideixen en midons (presents en cereals, patates, llegums) i sucres (sucre de taula i en fruites i aliments dolços). El sucre de taula no és una altra cosa que un tipus de sucre que s’extreu de la remolatxa o de la canya de sucre. Altres sucres molt abundants en la naturalesa són la fructosa (el sucre propi de les fruites i abundant en la mel), la lactosa (sucre de la llet) i la maltosa o sucre de malt (s’obté sobretot de l’ordi), entre altres. Consumir carbohidrats eleva el nivell de sucre en la sang -excepte la fibra-, si bé són una part molt important i saludable de la dieta.

/web/és/alimentacion/imgs/aliments_a_debat/azucar1.jpg

El sucre té aspectes molt positius i el seu consum és necessari“, assegura Luis Serra, catedràtic de Medicina Preventiva. No existeix, no obstant això, una quantitat adequada de carbohidrats que s’hagi de consumir cada dia. De fet, segons Serra, “més que una quantitat adequada l’important és la freqüència”. No obstant això, l’informe “Els carbohidrats en la nutrició humana”, editat per l’Organització per a l’Alimentació i l’Agricultura de les Nacions Unides (FAO) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), recomana una ingesta moderada de sucre entre 30 i 50 g diaris -unes vuit cucharaditas-, mentre que, per a Serra, en el cas de les persones diabètiques el consum de sucre s’ha de reduir “a un màxim de dues vegades al dia”.

Si s’analitza la composició del sucre de taula (també conegut com a sacarosa), és fàcil descobrir que aquest és un producte sa i natural que aporta energia a l’organisme per al bon funcionament del cervell i els músculs, a més de sabor als aliments. És un disacàrid compost per una molècula de glucosa i una altra de fructosa, i la seva aportació calòrica és de 4 calories per gram, mentre que el dels greixos és de 9 calories per gram.

Respecte als hidrats de carboni, aquests són necessaris per a recuperar l’energia que es gasta durant el dia i per a millorar el rendiment físic i intel·lectual. En el desdejuni i a mitjan matí es pot incloure sucre en un iogurt natural o una infusió i en l’hora del menjar no hi ha problema per acabar amb unes postres casolanes, elaborat amb ingredients naturals. Fruites per al berenar i un got de llet durant el sopar tanquen el dia de la millor manera i completen el consum diari de sucres recomanat per a l’organisme.

Segons un informe de l’Institut d’Estudis Documentals del Sucre i la Remolatxa (IEDAR), cada espanyol consumeix una mitjana de 29 quilograms de sucre a l’any, repartits en nou quilos de sucre de taula i altres vint a través del consum industrial com a ingredient dels aliments elaborats. A més, set de cada deu persones consideren que és l’hidrat de carboni més apropiat per a reposar l’energia de manera ràpida i valoren positivament les seves qualitats.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions