Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tipus de sucre

Una àmplia varietat d'edulcorants permet l'elaboració de productes light, encara que no tots són baixos en calories

Sabia que el sorbitol, edulcorant típic dels xiclets i caramels sense sucre, produeix diarrea si és consumit en grans quantitats? I que la fructosa emprada en alguns productes per a diabètics té la mateixa aportació calòrica que la glucosa? Aquests són alguns dels errors en els quals es pot incórrer en pensar que els aliments sense sucre contenen menys calories i que no hi ha perill de consumir-los en major quantitat. La clau per a evitar confusions està a llegir amb atenció les etiquetes dels productes i a comprovar l’aportació calòrica de cadascun. D’aquesta manera es demostrarà que no sempre els aliments dolços sense sucre contenen menys calories com la seva ‘versió’ amb sucre.

Edulcorants sense calories

Els edulcorants no calòrics i els baixos en calories són substàncies derivades o no del sucre que aporten “zero” o menys calories que aquest i endolceixen els aliments. El seu consum no és estrictament necessari en les persones sanes, ja que en alguns casos redueixen l’aportació calòrica, tan necessari per a posar en marxa el cos humà. A més, destaca Luis Serra, “els edulcorants tenen efectes indesitjables quan es prenen en quantitats altes”. “Això ocorre -continua-amb el sorbitol, del qual una ingesta important pot provocar diarrea i, a llarg termini, problemes nutricionals”.

Entre els edulcorants més utilitzats existeixen diferents classes, amb molta diferència entre els uns i els altres, i poden ser tant derivats del sucre com succedanis elaborats a partir de modificacions en els components naturals. “Els més recomanats per als diabètics són els no calòrics, com la sacarina, i els sucres de baixa energia Els més recomanats per als diabètics són els no calòrics, com la sacarina, i els sucres de baixa energia com el sorbitol, vigilant contínuament les quantitats. De totes maneres, alguns estudis han analitzat el consum d’edulcorants a Espanya i han determinat que estem dins de la normalitat, dins de les quantitats recomanades”, aclareix Serra.

Malgrat que la característica principal dels edulcorants és la seva menor aportació calòrica, això no implica que estiguin relacionats amb una pèrdua immediata de pes, sinó amb la possibilitat d’ampliar la varietat d’aliments dels qui segueixen un règim determinat. D’aquesta manera, es distingeixen:

Edulcorants acalóricos o sense calories:

  • Sacarina. És 300 vegades més dolça que el sucre i s’empra tant en aliments com en begudes dietètiques.
  • Aspartame. És entre 180 i 220 vegades més dolça que el sucre i s’utilitza en productes comestibles i begudes. Se’l considera acalórico perquè s’ha d’emprar una dosi molt baixeta per a endolcir els aliments, encara que aporta una mica d’energia.
  • Ciclamat. És 30 vegades més dolça que el sucre.
  • Acesulfame. És unes 150 vegades més dolça que el sucre i se sol utilitzar per a cuinar, per a enfornar i en els refrescos light.

Edulcorants calòrics:

  • Processaments. Destaquen en aquest grup el sucre de pastisseria, edulcorants de blat de moro, dextrosa (glucosa combinada amb aigua), sucre invertit (empleat en llaminadures) i sacarosa.
  • No processats. El sorbitol, el xilitol i el maltitol són alguns dels més coneguts, amb 1,6 i 2 calories per gram i utilitzats en molts productes dietètics. També estan en aquest grup el sucre sense refinar i bru, la fructosa, la glucosa, la mel, la lactosa, la maltosa i la melassa (s’obté per fermentació de cereals).

Per a la producció de xiclets i caramels sense sucre s’empren els polioles, sobretot sorbitol, manitol, isomaltol, maltitol, xarop de maltitol i xilitol. Es tracta d’additius amb un sabor dolç que contenen menys calories que el sucre i no provoquen càries ni influeixen en els nivells de sucre en la sang. Cal anar amb compte, això sí, amb l’efecte laxant d’algun d’ells si es consumeix en excés, ja que aquests edulcorants s’absorbeixen de manera lenta i no completament en l’intestí. Tampoc es recomana un gran consum d’aquests pel fet que els sistemes que controlen el nivell de glucosa en la sang funcionen millor amb els sucres naturals.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions