Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tot sobre les grasses

Guia pràctica per distingir els diferents tipus de greixos que componen els aliments i millorar la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 10 de Agost de 2015
img_grasas mantequilla hd

L’augment notable de les malalties relacionades amb l’alimentació (obesitat, hipercolesterolemia, etc.) ha fet que cada vegada més persones s’interessin pels aliments i intentin portar una dieta més sana i equilibrada d’acord amb un estil de vida saludable. D’aquí l’interès per conèixer les calories que es consumeixen i el tipus de greixos que contenen els aliments. En les etiquetes es llegeixen conceptes com a “greixos saturats”, “greixos vegetals”, “greixos parcialment hidrogenats” o “grasses trans”. Què signifiquen aquests termes? Hi ha greixos més sans que unes altres? Què s’ha de saber per triar millor el que es pren? El següent article explica què tipus de greixos existeixen i com afecten a la salut.

Imatge: pavlentii

Greixos, no tot és perjudicial

Els greixos o lípids de la dieta són una de les grans fonts energètiques per a l’ésser humà. Últimament han adquirit mala fama, ja que són una de les fonts calòriques més importants i les hi associa amb un excessiu consum energètic nociu per a la salut. No obstant això, alguns tipus de greixos són imprescindibles per a un òptim estat de salut: posseeixen àcids grassos essencials (no sintetitzats per l’home i imprescindibles per a un correcte funcionament de l’organisme), són vehicle de vitamines liposolubles (vitamines A, D, I i K) i precursors de molècules amb importants funcions biològiques. En paral·lel, la ingesta excessiva de greixos dels últims anys fa que hàgim de ser prudent i evitar un consum desmesurat.

Diferents tipus de greixos

La major part dels greixos que es consumeixen es troben en els aliments com a àcids grassos, unes estructures químiques que s’agrupen en forma de triglicèrids (és a dir, tres àcids grassos). Els diferents tipus de greixos es diferencien entre ells segons el tipus d’àcids grassos que constitueixen aquests compostos (segons la seva longitud o nombre d’àtoms de carboni i el nombre de dobles enllaços que presenten).

  • Greixos saturats. Són aquelles compostes per àcids grassos saturats (això és, àcids grassos que no presenten cap doble enllaç). Els greixos rics en àcids grassos saturats són sòlides a temperatura ambienti, com la mantega.
  • Greixos insaturats. Són les que posseeixen un doble enllaç (monoinsaturadas) o dos o més dobles enllaços (poliinsaturadas). Els aliments rics en greixos insaturats són líquids a temperatura ambienti. Un exemple és l’oli d’oliva.
  • Grasses trans. El concepte cis/trans indica la configuració espacial (forma que adquireixen a l’espai els àcids grassos). La majoria d’àcids grassos presents en els aliments adquireixen una configuració espacial cis. Pocs greixos naturals aconsegueixen una configuració trans; tan sol els greixos que han sofert fermentació en l’estómac dels remugants i que es troben en la seva carn o llet. També mitjançant el procés industrial d’hidrogenació parcial (utilitzat per obtenir greixos més sòlids a partir d’olis vegetals o altres grasses animals) o de desodorización (procés usat per a la refinació d’olis o grasses) poden obtenir-se aquest tipus de greixos. Durant l’escalfament i la fritada a altes temperatures també poden produir-se grasses trans.
  • I l’omega 3? La denominació omega indica la posició dels dobles enllaços. Així, per exemple, un àcid gras omega 3 és un àcid gras que posseeix el primer doble enllaç en el carboni número 3.

Quins aliments són font de greixos

La majoria dels aliments posseeixen barreges de greixos saturats i insaturades, encara que predominen en ells algun tipus de greixos. Els olis vegetals (olis obtinguts de vegetals) i greixos d’animals són les fonts lipídiques més abundants de la dieta.

En general, els olis vegetals són aliments rics en grasses mico i poliinsaturadas. Tal és l’exemple de l’oli d’oliva (ric en greix monosinsaturada), oli de girasol i blat de moro (rics en greix poliinsaturada). Excepcions són els oli de coco, palmell i palmiste, a més del llard de cacao; rics en greix saturat. Els greixos d’origen animal tenen un major contingut en greix saturat que les vegetals; exemples són la mantega, greix de porc, be o boví. La fruita seca (ametlles, nous, avellanes, pinyons) contenen una elevada proporció de grassa mico i poliinsaturada.

Quins efectes sobre la salut tenen els diferents tipus de greixos

  • En general, s’associa la ingesta d’àcids grassos saturats amb un pitjor perfil lipídic (colesterol total i colesterol LDL) i, per tant, a major risc de malaltia cardiovascular. Així doncs, els experts recomanen avui dia moderar el consum de greix saturat a un màxim del 10% de l’aportació calòrica total, evitant els aliments que són font d’aquest tipus de greixos.
  • Diversos estudis demostren que les dietes riques en grassa monoinsaturada posseeixen efectes beneficiosos sobre el perfil lipídic i diversos factors de risc cardiovascular, de manera que aconsellen consumir greix monoinsaturada com a principal font de greix de la dieta. Pel que sembla, la grassa monoinsaturada també podria ser beneficiosa per prevenir la diabetis.
  • La ingesta de greix poliinsaturada omega 6 ha demostrat ser beneficiosa per al risc cardiovascular i el risc de diabetis. Respecte al greix poliinsaturada omega 3, els estudis han trobat una reducció d’esdeveniments cardiovasculars associada al consum de peix i olis de peix rics en EPA i DHA (omega 3), de manera que els experts recomanen incloure el peix blau, ric en omega 3, en la dieta.
  • El consum d’àcids grassos trans es relaciona, sobretot, amb malalties cardiovasculars, de manera que la ingesta d’aquest tipus de grassa hauria de ser el més baixa possible i no superar el 1% de l’aportació calòrica total. cal destacar que, en els últims anys, la indústria alimentària ha treballat molt per reduir la quantitat de grassa trans en tots els seus processos industrials.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions