Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tota la molla del pa: mites i llegendes

La proliferació de mites entorn del pa i una dieta allunyada dels patrons tradicionals ha propiciat una percepció errònia d'aquest aliment bàsic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 15 de Març de 2011
img_panes3 1

El pa és un dels aliments de referència del patró d’alimentació tradicional o, almenys, estava considerat com a tal fins a fa uns anys. A pesar que totes les recomanacions de consum ho qualifiquen com un aliment bàsic, en l’actualitat el seu consum està relacionat de forma injustificada amb una sèrie d’aspectes negatius, especialment, quan es tracta d’aprimar. El saber popular afirma que el pa engreixa molt, es prescindeix d’ell quan es “fa dieta” o es pensa que la molla engreixa més que l’escorça. Els ciutadans en general tenen la percepció que els biscotes són més adequats que el pa de barra quan s’està a dieta i recorren al integral solament quan se segueixen dietes (d’adelgazamiento, diabetis, restrenyiment, colesterol). Aclarir alguns dels mites o errors que amb freqüència s’associen al pa pot servir a molts per reprendre el seu consum o per menjar-ho amb la tranquil·litat que no és enemic ni de la dieta ni de la salut.

Més pans i més mites

Img
Imatge: Dave Pullig

En l’actualitat, la varietat de pans és molt gran. Amb independència de l’especialitat escollida, certes llegendes restringeixen o afavoreixen el consum d’uns sobre uns altres, en ocasions, sense un fonament seriós.

  • Pa sense sal. En molts casos, al pa sense sal, considerat com una varietat especial per els qui han de seguir dietes baixes en sodi, se li atribueixen més efectes beneficiosos que els aportats. Si ben l’actual patró dietètic està caracteritzat per excedir les recomanacions en el consum de sodi i l’elecció d’aquest tipus de pa pot ser interessant, no cal atribuir-li més propietats de les quals té. L’única diferència amb el pa normal és que no té sal. cal recordar que el pa normal que s’elabora avui dia té menys sal, un 25,9% menys, que anys enrere.

No és saludable substituir sempre el consum de pa normal per pa de motlle

  • Què hi ha del pa de motlle?

    Les llegendes sobre aquest tipus de pa són variades i, en ocasions, contradictòries. Hi ha qui defensa que amb el mateix pes la seva aportació calòrica és superior al del pa de barra, i qui opina el contrari. Però el total de calories en sengles pans és molt similar (entorn de 250 kcal/100 grams), encara que s’aprecien diferències entre els diferents fabricadors i orígens, quant a greixos i sucres. L’última anàlisi comparativa sobre pans de motlle d’Eroski Consumer assenyala que, per a un consum freqüent, el pa de motlle en general és menys saludable que el pa comú: té més grassa, més sucre i més sal i nombrosos additius.

    MENJAR AMB PA

    Les recomanacions sobre el consum d’aliments dirigides a la població espanyola a partir de la piràmide de l’alimentació saludable de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC, 2004) situen el pa a la base, al costat d’altres aliments obtinguts a partir dels cereals. Es recomana l’ús de tots aquests aliments en la seva versió integral sempre que es pugui, i no és per capritx. A més de la fibra, els cereals integrals i els seus productes derivats contenen altres interessants substàncies beneficioses per a la salut. Segons una revisió científica publicada en el ‘Journal of the American Dietetic Association’, refinar el blat suposa la pèrdua d’entre 200 i 300 substàncies d’origen fitoquímico.

    El pa és un aliment que s’ha d’incloure en una dieta variada i diversificada, fins i tot si l’adelgazamiento és una prioritat. En la revisió sistemàtica “Influència del consum de pa en l’estat ponderal”, realitzada en 2008 pel doctor Lluís Serra Majem, dins del Grup de Recerca en Nutrició de la Universitat de Las Palmas de Gran Canària, es va concloure que una dieta rica en pa, sobretot integral, afavoreix una disminució de pes, circumferència de cintura i índex de massa corporal o, almenys, no té influència en aquestes variables. Aquesta evidència científica explica que estigui justificat i sigui encertat menjar amb pa si, en el seu conjunt, la dieta respon a un equilibri energètic i nutricional.

    Paginació dins d’aquest contingut

    • Ves a la pàgina anterior: « 
    • Ets a la pàgina: [Pág. 2 de 2]

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions