Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Treballs a la intempèrie, com cuidar-se amb l’alimentació?

El fred i la calor extrems formen part dels principals riscos d'els qui treballen a l'aire lliure, encara que és possible protegir-se amb una alimentació i hidratació adequades

Img jardineros aut listg Imatge: Gonmi

Són molts els treballs que es realitzen a la intempèrie, des de l’agricultura i la pesca, fins a la mineria, la construcció o el transport. Les persones que treballen a l’aire lliure estan exposades a diversos riscos que depenen del tipus de treball, la zona geogràfica, l’estació de l’any i el temps que romanen en l’exterior. Els perills físics més importants per a les persones que treballen a l’aire lliure són la calor extrema, el fred extrem, el soroll, els llampecs i la radiació ultraviolada (UV). És coneguda la relació que té la temperatura amb la morbiditat i mortalitat, tant les mínimes d’hivern, com les altes de l’estiu. Per això, en aquest reportatge ens centrarem en aquest aspecte -el fred i la calor-, com un factor del que és possible protegir-se amb una alimentació i hidratació adequades.

Img jardineros aut 01
Imatge: Gonmi

Treballar amb fred: problemes i precaucions

Segons l’Institut Nacional per a la Seguretat i Salut Ocupacional (NIOSH), un ambient fred es defineix per unes condicions que causen pèrdues de calor corporal majors del normal, és a dir, per sota dels 18-20ºC. Les condicions de fred extrem poden causar diversos problemes. Entre ells:

  • Congelació perifèrica de galtes, nas, orelles i dits de mans i peus.
  • Hipotèrmia o pèrdua de calor corporal, els símptomes de la qual són un comportament extravagant, lentitud general i letargia, incapacitat per mantenir el ritme de treball i pèrdua de consciència.

Img nieve trabajo m
Imatge: akk_rus

La doble estratègia per combatre aquestes dues possibles incidències provocades pel fred són:

  • Aplicar mètodes fisiològics, és a dir, alimentació i hidratació adequades, per desenvolupar mecanismes d’adaptació a les baixes temperatures.
  • Prendre mesures tecnològiques, és a dir, assegurar-se recer i abric.

Tots dos mètodes tenen com a finalitat augmentar la tolerància de tot el cos o d’algunes parts del mateix a les baixes temperatures. En el plànol nutricional, la deshidratació i una alimentació inadequada augmenten el risc de sofrir lesions per fred sense congelació (LFSC), les quals afecten gairebé exclusivament les cames i als peus. Altres factors de risc són l’estrès, les malalties o lesions concomitants i la fatiga. Pel que fa a la ingesta de calories, pot suposar-se que en ambients freds l’aportació de calories ha d’augmentar entre un 25% i un 50 % comparat amb els climes temperats o càlids. Quant a la hidratació , cal recordar les següents pautes:

  • La sensació de set es redueix davant el fred, no obstant això el dèficit hídric redueix la capacitat de treball i augmenta el risc de sofrir lesions per fred.
  • La necessitat d’aigua en ambients freds és difícil d’estimar perquè depèn de la càrrega de treball de la persona i de l’aïllament que proporcioni la roba.
  • En qualsevol cas, la ingesta ha de ser abundant i en forma de begudes calentes (entre 5 i 6 litres al dia en cas d’activitat física intensa).
  • L’observació del color de l’orina, que ha de ser sempre clara, permet saber si s’està ingerint una quantitat suficient de líquids.
  • Es desaconsella la ingesta d’alcohol i l’abús de la cafeïna.

Calor extrema: riscos i cures preventives

Segons l’Organització Internacional del Treball (OIT), els treballadors han de ser informats de la naturalesa de l’estrès per calor i dels seus efectes nocius. També han de saber que la tolerància a la calor depèn en gran mesura de la ingesta de suficient quantitat d’aigua i d’una dieta equilibrada. Les condicions de calor extrema per treballar poden causar diversos problemes. Entre ells:

  • un cop de calor, que es dona per una combinació elevada d’estrès tèrmic i càrrega de treball.
  • esgotament, en el qual es produeix una pèrdua de capacitat per al treball mental i físic.
  • enrampades, que són conseqüència d’una pèrdua de sals minerals a través de la suor, acompanyada d’una abundant ingesta d’aigua però sense l’adequada reposició salina.
  • granellades, que es presenten en forma de pápulas vermelles en la pell que roman coberta de suor sense evaporar.

Img obreros const m
Imatge: Official O.S. Navy Imagery

Una deshidratació severa pot produir esgotament per calor i col·lapse circulatori. En aquestes circumstàncies, la persona és incapaç de mantenir la pressió arterial i pot perdre el coneixement. La principal causa és la reducció del volum sanguini, que activa una sèrie de reflexos que redueixen la circulació als intestins i la pell. La disminució del flux sanguini perifèric agreuja la situació, ja que es redueix la pèrdua de calor en la superfície i augmenta encara més la temperatura interna. L’individu pot esvair-se per una caiguda de la pressió arterial i la consegüent disminució de reg cerebral. Els símptomes són cansament, cefalea, atontamiento i nàusees. Quan la persona es tomba, augmenta l’aportació sanguínia al cor i al cervell i, una vegada que es refreda i beu una mica d’aigua, es recupera de forma gairebé immediata.

És important saber que no totes les begudes hidraten igual. Així ho indiquen nombrosos estudis que s’han realitzat sobre diferents begudes per reposar l’aigua, els electròlits i els dipòsits d’hidrats de carboni que perden les persones quan realitzen esforços perllongats. Les principals troballes han estat els següents:

  • La quantitat de líquid que pot utilitzar-se (és a dir, que pot transportar-se de l’estómac a l’intestí) està limitada per la “velocitat de buidatge gàstric”, que el seu màxim és d’uns 1.000 ml/h.
  • Si el líquid és “hiperosmolar” (conté ions o molècules en major concentració que la sang), aquesta velocitat es redueix i dificulta la hidratació. És el cas de les begudes refrescants ensucrades, sucs de fruites comercials i begudes energètiques.
  • Per contra, els “líquids isoosmolares” (que contenen aigua, ions o molècules en la mateixa concentració i osmolaritat que la sang) passen a la mateixa velocitat que l’aigua pura. És el cas de les llets, els refrescs light, els sucs naturals, els sucs light, les begudes de rehidratación oral, les begudes de soia i les infusions.
  • L’addició de petites quantitats de sal i sucre augmenta la velocitat d’absorció d’aigua en l’intestí.

D’altra banda:

  • No es recomanen les begudes molt fredes, ja que tendeixen a inhibir la ingesta.
  • L’aigua pot barrejar-se amb aromatizantes per millorar la seva acceptació.
  • Les begudes amb fama de “calmar” la set (carbòniques o molt dolces) estan desaconsellades perquè inhibeixen la ingesta abans que es produeixi una rehidratación completa.
  • Tampoc es recomanen les begudes amb cafeïna perquè aquesta és diurética i augmenta l’orina excretada.
  • L’alcohol no solament és diurético sinó que també redueix la ingesta d’aliments i aigua.

Moltes persones no senten la necessitat de beure fins que han perdut entre 1 i 2 litres d’aigua corporal i, si estan molt motivades per realitzar un treball pesat, poden sofrir pèrdues de fins a 3 i 4 litres abans que una set imperiosa els obligui a parar i beure. No obstant això -i cal tenir això en compte-, la deshidratació redueix la capacitat d’absorció d’aigua en l’intestí. Per tant, els treballadors exposats a la calor han de conèixer la importància de:

  • Beure aigua suficient durant el treball.
  • Prosseguir una rehidratación generosa al final de la jornada.
  • Conèixer la importància de la “prehidratación” (consum d’una gran quantitat d’aigua just abans de l’exposició a un gran estrès per calor) ja que la calor i l’esforç impedeixen que l’organisme elimini l’excés d’aigua per l’orina.

A més de l’aigua, què nutrients es veuen compromesos quan treballem exposats a la calor? Els principals són la sal, el potassi, el magnesi i el zinc. Encara que la suor és hipotònica (menor contingut de sal) pel que fa al sèrum sanguini, una sudoració profusa produeix una pèrdua contínua de clorur sòdic i petites quantitats de potassi que han de reposar-se tots els dies. Així mateix, el treball en ambients calorosos accelera el metabolisme d’oligoelementos com el magnesi i el zinc. Aquests elements essencials s’obtenen a través d’una dieta saludable, equilibrada i variada, que eviti el consum excessiu de dolços i tentempiés sense components nutritius importants. És important assenyalar que les dietes dels països industrialitzats contenen grans quantitats de clorur sòdic i que, per tant, la probabilitat que els treballadors desenvolupin dèficit de sals minerals és molt petita. Altres dietes més tradicionals no contenen una quantitat suficient de sal.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions