Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tres consells indiscutibles perquè els nens mengin millor

La clau està a incidir en els principals factors dietètics que prevenen l'obesitat infantil: oferir més cereals integrals, mesurar les racions i pensar en "verd"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 23 de Juny de 2011

El Comitè de Nutrició de la Societat Europea de Gastroenterología, Hepatología i Nutrició Pediàtrica (European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition, ESPGHAN) ha publicat un resum sobre el paper dels factors relacionats amb la nutrició en la prevenció de l’obesitat en nens i joves de 2 a 18 anys. El recordatori temporal d’aquesta evidència, és a dir, de quins són els mals hàbits dietètics dels nens amb una influència més negativa en el desenvolupament de l’obesitat infantil, és necessari per aconseguir una major conscienciació sobre la importància de menjar bé i ensenyar a menjar bé. Un pas important per part dels professionals sanitaris és donar opcions i alternatives en la forma de menjar, en l’elecció d’aliments, en la seva preparació, així com en la combinació idònia, amb la finalitat de facilitar la vida al consumidor i afavorir-li l’elecció d’aliments més sans i assegurances.

Passos de gegant perquè els nens mengin bé

Donar opcions senzilles, pràctiques i ràpides sobre menjars sans és la clau perquè els nens aprenguin a menjar millor des del gaudi
En l’àmbit nacional, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) té publicat el manual “L’alimentació dels teus nens i nenes”, mitjançant el qual “es pretén inculcar pautes de comportament alimentari i d’estil de vida saludable en el conjunt de la població, amb especial atenció a la població infantil”.

Des del Comitè de nutrició de l’ESPGHAN s’han emès declaracions i recomanacions, en format resumit, sobre els factors dietètics i d’hàbits alimentaris que tenen major rellevància en el desenvolupament de l’obesitat en nens i adolescents i sobre les quals més s’ha d’incidir. Donar opcions sobre com menjar millor és la clau perquè la societat aprengui millors hàbits alimentosos, els quals redundaran en una vida més sana i un major benestar.

  • Ha de promocionar-se el consum d’hidrats de carboni d’absorció lenta i limitar-se els de absorció ràpida i els sucres.

    Els aliments del grup dels cereals com l’arròs, el cuscús, la pasta i el pa, a més dels llegums, proporcionen energia progressiva i duradora donada la seva abundància en hidrats de carboni complexos o d’absorció lenta. Aquests aliments, i millor encara, les seves versions integrals, han de promocionar-se en la dieta de nens i adolescents. Alguns suggeriments:

  • Desdejunis, esmorzars i berenars: pa integral torrat amb oli i pernil; bol d’arròs amb llet i canyella (millor si és integral); pa integral untat amb tomàquet, tonyina i formatge fresc; iogurt amb muesli i fruita seca; “sopes de pa” o pa integral remullat en llet amb fruites dessecades i escates de xocolata; sándwich vegetal amb salmó fumat i formatge fresc; pastís dolç de cuscús amb fruites dessecades i fruita seca.
  • Menjars i sopars: substituir el pa blanc pel pa integral o de barreja de cereals per a tota la família; iniciar els menús amb arròs o pasta integrals en amanida, barrejats amb varietat d’ingredients com l’amanida d’arròs integral amb pera i nous, o la guarnició d’amanida de pasta integral com a acompanyament d’una truita, de carns o de peixos.
  • Dolç sense sucre afegit: la fruita fresca ben madura, xafada, trossejada o batuda, les melmelades, els sucs i les fruites dessecades són aliments tan dolços, que poden servir de substituts dels sucres si s’afegeixen a les receptes.
  • Els aliments d’origen vegetal poden usar-se com a elements principals en una dieta equilibrada.

    Una visió actual de la Piràmide de l’alimentació saludable
    proposa als vegetals, fruites, verdures i hortalisses, com la base d’una alimentació sostenible i equilibrada. Inculcar aquests costums des de la infància és garantia que es perpetuïn en el temps. La doctora Marta Garaulet aconsella en el seu llibre “Nens a menjar. Evita l’obesitat del nen i de l’adolescent”, que cal pensar en petit en oferir la ració de fruites i verdures als nens. A molts els agrada més la fruita quan l’aconsegueixen “en trossos petits i de diferents colors, ja pelades en un recipient també de color viu”.

    La fruita barrejada amb hortalisses és una perfecta combinació alimentària: en amanida, assortit amb iogurt i muesli, en papillote o de farciment d’un crepe. I per donar-se un capritx, un pastís amb fruites o un pastís de fruites.

    Des de l’ESPGHAN també s’adverteix que si es practica una dieta vegetariana, els professionals de la salut han de cuidar l’adequada planificació i monitoratge dels nutrients que influeixen en el creixement, com a ferro i vitamines B12 i D.

  • Les racions d’aliments han de ser apropiades segons l’edat i la grandària corporal.

    No solament les menjades escombraries tipus “fast-food” proposa com a ració quantitats exagerades d’aliments. En massa ocasions, s’ofereix al nen una quantitat de carn, peix o ous desproporcionada per a la seva edat i les seves necessitats. No és difícil que ja la dieta infantil estigui allunyada de la dieta mediterrània i que els nens mengin massa carn i poques fruites.

    Fins als 6 anys, la ració de carn i de peix no ha de superar els 70-90 grams; entre 80 i 100 g per a nens de 6 a 12 anys; i, a partir de l’adolescència, la ració s’equipara a la de les persones adultes; uns 125 g de carn i 150 g de peix. Per això, també s’insisteix que cal evitar el consum freqüent de menjar ràpid, de grans racions i aliments densos energèticament.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions