Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tres raons per fugir de l’efecte yoyó

Les dietes massa estrictes i les dietes miracle són ineficaços i condueixen a sofrir el famós efecte yoyó, molt perjudicial per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 23deAbrilde2013
img_perder peso1 listp

Perdre pes amb una dieta estricta. Tornar als hàbits anteriors. Recuperar el pes perdut. Pesar més que abans de començar. Tornar a la dieta estricta. Aquests cinc passos són la base d’un infaust cicle anomenat “efecte yoyó” (en anglès, weight cycling), un fenomen molt conegut en l’àmbit de la dietètica. La seva fama, no obstant això, no respon als afalacs que (no) rep per part dels professionals sanitaris, sinó més aviat als seus provats efectes negatius sobre el control de pes corporal i, més encara, sobre la salut en general. De fet, un nou estudi ha confirmat els temors dels experts en obesitat referent a això. A continuació es plantegen tres raons de pes per fugir de l’efecte yoyó.

Img perder peso1
Imatge: David Holt London

Dietes màgiques per aprimar i efecte yoyó: per què evitar-los

D’entre els pacients que acudeixen als dietistes-nutricionistes, existeix un grup conegut com els‘ dieters‘. Aquest anglicisme fa referència a persones els hàbits de les quals d’alimentació solen ser desequilibrats i que de forma periòdica realitzen règims de tot tipus. Els segueixen per “compensar” els excessos als quals sotmeten el seu cos de forma habitual, però sobretot amb l’objectiu de perdre els quilos de més que s’han acumulat en el seu cos de forma insidiosa. Malgrat que hi ha moltes raons per desaconsellar aquesta pràctica, és important considerar les tres que s’exposen a continuació.

1. Les dietes estrictes no són eficaces

Com més es força el motor d’un cotxe, més es deterioren els seus components. Així que “trepitjar a fons” sovint farà que el cotxe cada vegada funcioni pitjor. Alguna cosa així succeeix amb el control de pes corporal si sotmetem al nostre organisme de manera regular a les desaconsellables dietes estrictes. A més règims severs, més difícil serà controlar l’agulla de la bàscula, perquè el metabolisme “es ressent” i respon cada vegada pitjor a qualsevol estratègia dietètica.

Qui cau en el parany de l’efecte yoyó té més risc de guanyar pes que qui mai ha fet “dieta”

Un document elaborat per la Xarxa Escocesa Intercolegiada sobre Guies de Pràctica Clínica va assenyalar en 2010 que qui cau en el parany de l’efecte jo-yó (guany de pes després d’una disminució inicial, seguida per un nou començament del cicle) té més risc de guanyar molt pes als 4-6 anys que qui mai ha fet “dieta” alguna. És a dir, recuperem el pes, i ens portem uns quilos “de premi”; gens recomanable.

2. L’efecte yoyó posa en risc la salut

L’efecte yoyó provoca una ràpida disminució de pes. És necessari conèixer l’opinió referent a la prestigiosa American Obesity Treatment Association que, en la seva ‘Carta de drets del pacient‘, detalla que “els pacients tenen dret a saber que perdre pes amb rapidesa pot causar greus problemes de salut”. Entre aquests problemes es troba la hipertensió, però també els càlculs biliars, i fins i tot un major risc de morir de forma prematura, segons recull una important guia de prevenció i tractament de l’obesitat.

Un nou estudi, publicat en The Journals of Gerontology, confirma que l’efecte yoyó és arriscat per a la salut. L’estudi es va centrar en dones postmenopáusicas, un col·lectiu molt procliu a realitzar règims a causa del guany de pes amb els anys. Després de 17 mesos de seguiment, els investigadors van constatar que el guany de pes després de la pèrdua inicial es tradueix en augments del colesterol, els triglicèrids, la glucosa i la insulina. La conclusió de l’estudi ha estat que “en dones posmenopáusicas, fins i tot una recuperació parcial del pes després d’una pèrdua deliberada s’associa amb un increment del risc cardiometabólico”. Daniel Beavers, primer signant de l’estudi, va subratllar que, en les dones que havien recuperat pes després de perdre-ho, alguns factors de risc van ser pitjors que abans d’aquesta pèrdua.

3.no es pot controlar el pes sense aprendre a menjar bé

Encara que sembli obvi, molts dieters‘ no són conscients que, així com per aprendre a anar amb bicicleta fa mancada muntar-se en una bicicleta, i no en un patinet, per aprendre a menjar de forma saludable (requisit fonamental per al control de pes), és necessari alimentar-se de forma saludable. Qualsevol rutina necessita un mínim termini per tenir èxit i és per això que la constància és una de les claus per interioritzar qualsevol hàbit de salut.

Seguir una dieta estricta, un règim sever o, pitjor, una dieta miracle per perdre pes en poc temps no solament és inútil per aprimar amb èxit, sinó que a més pot impedir l’adquisició gradual dels canvis en el comportament alimentari necessaris per a l’èxit a llarg termini en la pèrdua de pes, tal com reconeixen el Comitè de Nutrició de l’Associació Americana del Cor o el Sistema Nacional de Salut d’Estats Units. Deseducar no educa, com és lògic. És necessari tenir present que, com indiquen els Centres per al Control i Prevenció de Malalties, el pes saludable “no és una dieta, és un estil de vida”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions