Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trucs per menjar més sa en família

La quarentena pot ser una oportunitat per fomentar bons hàbits en la taula i millorar l'alimentació dels nens. Et donem les pistes per treure-li partit a aquest temps excepcional

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 29 de Març de 2020

Menjar en família té repercussions molt positives a l’educació i el comportament de nens i adolescents, a més de nutricionals i de salut per a tots, grans i petits. Ara, que estem de quarentena, podem aprofitar la situació per fomentar aquests bons hàbits en la taula, millorar els aliments i afavorir una millor educació gastronòmica i nutricional de tots els habitants de la casa. Com recomana el pediatre i divulgador Carlos Casabona, almenys, una dels menjars principals del dia hauria de fer-se en família. Com? T’expliquem alguns trucs perquè els desdejunis, menjars o sopars amb els teus fills siguin molt beneficiosos. Això sí, deixa a un costat el mòbil i apaga la tele, i ni se t’ocorri posar un vídeo en la tableta al teu bebè perquè coma.

Menjars en família: sempre a casa?

Per al pediatre Carlos Casabona, els menjars en família han de fer-se a casa. “Fora fa que gastis més, hi ha un 90 % més de possibilitats de menjar més calories i més quantitat”, argumenta. L’alternativa de menjar fora ha de plantejar-se per de tant en tant i en un restaurant que no sigui de menjar ràpid, sinó propietària. Aquest consell s’imposa durant els dies de quarentena, en els quals sí o sí mengem a casa. Sigui menjar fet per nosaltres o sigui comprada, l’important és cuidar l’alimentació. Per al dietista-nutricionista Pablo Ojeda “hem d’aconseguir que l’excepcional no sigui el general; és a dir, que es pot menjar un dia el que es vulgui, però això no implica que l’endemà no se segueixi menjant bé”.

De totes maneres, menjar en família comporta aprendre modals a la taula que sempre els serviran als nens, dins o fora de casa. Modals que, als moments de celebració, tindran un valor extra: agafar i usar bé els coberts, cuidar la postura, respectar les normes en asseure’s a la taula… Tot això serà labor nostra, com també ensenyar-los a distingir el menjar sa de la qual no ho és.

Com fer un menjar en família sense estrès

La psicòloga Miriam Magallón contribueix al fet que siguin menjars tranquils amb les següents pistes:

  • Una forma de menjar pausada. Si mengem de tot, ho fem de manera tranquil·la, mastegant ben i prenent quantitats moderades de menjar, els nostres fills ho veuran i a poc a poc, ens imitaran.
  • Prevaler l’ambient tranquil i lúdic. D’aquesta manera, els nostres fills estaran també més receptius. Siguem tolerants i flexibles. Tractem que la taula sigui un lloc de trobada i no un camp de batalla.
  • Hem d’evitar castigar o premiar amb menjar. Quan un nen rebutja un aliment podem provar a preparar-li-ho d’una altra manera o negociar amb ell la quantitat que va a menjar, mai castigar-li o tornar-li-ho a posar en el següent menjar.

Els nens a taula posada, no

Desenvolupar habilitats culinàries es relaciona positivament amb el consum setmanal de verdures i negativament amb el de menjar de preparació ràpida, tal com asseguren Beatriz Beltrán i Carmen Quadrat, professores del departament de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), en el seu informe ‘Menjar en família: fer de la rutina salut’ (2014).

Llavors, per què no implicar als més petits i que un dia a la setmana cuinin ells? Si busquen una recepta, compren els ingredients, elaboren el plat amb la nostra ajuda, se sentiran protagonistes i estaran motivats per conèixer diferents aliments, provar-los i menjar-li-ho tot. I si són molt petits, poden ajudar a posar i recollir la taula i fins a fer de marmitona.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

dieta sana família

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions