Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Un grapat de cireres: bé per a la hipertensió

Un grapat de cireres aporta una bona dosi d'antioxidants i de potassi, nutrients que ajuden a mantenir a ratlla la tensió arterial

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 20deJuliolde2010

Les cireres són fruites delicades, amb una vida útil limitada, que necessiten la incidència constant i la intensitat dels rajos de sol per aconseguir el seu grau òptim de maduració. Això succeeix al final de la primavera i el començament d’estiu, per aquest motiu el mes de maig sigui l’inici de la temporada natural per menjar cireres. En aquest període, aquestes fruites aconsegueixen les seves propietats organolépticas màximes, que es reflecteixen en una textura tersa i ferma, a més d’una major concentració de nutrients, entre ells, varietat de compostos antioxidants, de vitamines com l’àcid fólico i minerals com el potassi. La combinació de tots aquests components converteix a les cireres en excepcionals per els qui pateixen hipertensió, ja que la retenció de líquids és una situació problemàtica en aquests casos i són fruites que destaquen pel seu efecte diurético. Menjar un grapat de cireres al dia, dins d’un patró d’alimentació equilibrada, és una idea sana per mantenir a ratlla la tensió arterial.

Cireres: un grapat d’antioxidants

El final de la primavera i el començament de l’estiu és el període natural de les cireres. En aquest moment reflecteixen la seva major aportació nutricional, en comprovar-se una concentració superior de nutrients, com l’àcid fólico, la fibra, el potassi i nombrosos antioxidants naturals, juntament amb un escàs valor energètic: amb prou feines 50 Quilocalories per 100 grams.

Aquestes fruites deuen el seu color vermell intens a les antocianinas, entre altres reconeguts pigments amb capacitat antioxidant. La identificació, quantificació i coneixement a fons dels diferents tipus d’antioxidants que concentren les cireres i les guindes, així com la determinació de la seva biodisponibilidad, són objecte d’estudi en recents publicacions.
Aquests compostos -antocianinas, flavonoides, flavanoles i flavonoles, indoles, indolamina, entre uns altres- contribueixen a atorgar al sabor, el color i altres propietats sensorials, com l’amargor o dulzor i l’astringencia de la fruita, i tenen un valor afegit com a agents antioxidants i protectors de la salut humana. En les últimes dècades, són quantioses les recerques que avaluen el rol dels diferents antioxidants i els aliments que els contenen en patologies degeneratives com les cardiovasculars i el càncer, així com en la deterioració fisiològica associat al procés natural d’envelliment. És el cas de les cataractes o les alteracions del sistema nerviós, i fins i tot, l’envelliment prematur de la pell, més quan la incidència del sol és major.

La major concentració de vitamina C i antioxidants de les cireres es dona quan estan ben vermelles i madures, en plena temporada

Des dels departaments de Biologia Aplicada i de Tecnologia dels Aliments de l’Escola Politècnica Superior d’Oriola-Universitat Miguel Hernández (Oriola, Alacant), han analitzat els components químics i l’activitat antioxidant de les cireres en 14 estadis diferents de maduració. Els paràmetres estudiats relacionats amb la qualitat de la fruita han estat el color, la textura, els sucres, els àcids orgànics, l’activitat antioxidant total i el global de compostos fenòlics, antocianinas i àcid ascòrbic o vitamina C. Els resultats han revelat que l’acumulació de vitamina C, l’activitat antioxidant total (AAT) i els compostos fenòlics totals van augmentar de manera exponencial al final de la maduració, en coincidir amb l’enfosquiment de la fruita i l’acumulació d’antocianinas, els pigments colorants. D’aquí el consell d’aprofitar la temporada natural de les cireres per consumir-les al seu millor moment.

Un grapat al dia

Un grapat de cireres proveeix d’antioxidants, a més d’aportar una bona dosi de potassi, un mineral que ajuda a evitar les enrampades musculars a causa de la seva intervenció en l’activitat neuro-muscular. Les necessitats d’aquest mineral són majors en cas de prendre certs medicaments, com els diuréticos per tractar la hipertensió arterial, per la qual cosa és recomanable menjar cireres en aquestes circumstàncies.

Un grapat de cireres proveeix de potassi, un mineral que ajuda a controlar la tensió arterial

Això es deu al fet que el consum de diuréticos té efectes secundaris. Al mateix temps que serveixen per eliminar líquids, també forcen l’eliminació de potassi a través de l’orina en quantitats superiors al normal. Si les pèrdues no es compensen amb una adequada ingesta, es corre el risc de sofrir la seva manca. La falta de potassi pot provocar debilitat dels músculs, taquicàrdia, sigueu i falta d’apetit. Per compensar aquesta deficiència, cal ingerir aliments rics en aquest mineral, com les cireres, les guindes, el plàtan, les fruites dessecades i la fruita seca. A més, són les fruites idònies per a les dones embarassades, en proporcionar-los part de l’àcid fólico que precisen en aquesta etapa vital.

El propi és menjar les cireres fresques, al natural, si bé es pot aprofitar el seu intens color i sabor per endolcir i donar colorit als plats. Els mesos de temporada brinden l’oportunitat d’elaborar un apetitós sorbet gelat de cireres, un gaspatxo de picotes o un suc de taronja amb gerds i cireres.

Aquestes fruites es poden menjar entre hores, barrejades amb iogurt i muesli o amb assortiment de fruites. Serveixen d’ingredients per elaborar el farciment d’uns crepes, es poden confitar o elaborar amb elles una deliciosa compota de cireres amb la qual untar unes torrades amb formatge fresc, cremoso o mató o unes coques d’arròs.

CAPACITAT ANTIOXIDANT

Img cerezas1

La correlació entre la ingesta de cireres i la disminució del risc cardiovascular suggereix, encara que no demostra, que les antocianinas podrien ser la clau. Aquestes substàncies, que donen a la fruita el seu característic to vermell, pertanyen a un gran grup de compostos fenòlics que es coneixen com a flavonoides. Dels més de 150 tipus diferents de flavonoides que s’han trobat en vegetals, les antocianinas registren la major capacitat antioxidant.

Les cireres són molt riques en antocianina 1 i 2, que té una coneguda acció per bloquejar un tipus d’enzims denominats ciclooxigenasas, que intervenen en la inflamació i el dolor. Per calcular la capacitat antioxidant de qualsevol aliment, s’ha creat el concepte d’ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), que mesura quants radicals derivats de l’oxigen, que són substàncies nocives, pot absorbir i desactivar un aliment específic.

Quants més radicals absorbeix un aliment, major és la seva puntuació ORAC. Segons el “American Journal of Clinical Nutrition”, les cireres ocupen el lloc número 14, entre els 50 aliments més rics en antioxidants. Els coneguts capdavanters d’aquesta llista són, entre uns altres, les prunes i la xocolata negra, per la seva condició de ser gairebé pur cacao.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions