Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Un nou informe alerta que l’alimentació dels espanyols s’allunya de la dieta mediterrània

Està evolucionant "cap a un model alimentari de clara influència anglosaxona"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 15deNovembrede2002

Els joves espanyols no volen peix, fruites ni verdures. Prefereixen carn, embotits i menjar ràpid. Un recent informe sobre “Dieta i malaltia cardiovascular” elaborat per un equip d’especialistes de la Universitat Autònoma de Madrid ha tornat a alertar que “ens hem allunyat substancialment” del patró de la dieta mediterrània “per a evolucionar cap a un model alimentari de clara influència anglosaxona”.

El treball, basat en una enquesta per autonomies realitzada en el conjunt d’Espanya, confirma la tendència. “Ha descendit progressivament la presa d’hidrats de carboni, per menor consum de cereals i llegums; i ha augmentat la ingesta de greixos, per un major consum de carn, ous, llet i derivats lactis”, adverteixen els especialistes de la recerca, publicada en la revista “Medicina clínica”.

Històricament, la dieta mediterrània ha contribuït al fet que els països de la conca tinguessin una de les majors esperances de vida en el món i una molt baixa freqüència de malalties cardiovasculars. Però què és el que no ha de faltar mai en una taula i en quines quantitats s’ha de prendre com perquè l’alimentació no danyi seriosament la salut? Segons Lucía Laborda, especialista en nutrició de l’hospital biscaí d’Encreuaments, “la regla d’or és molt senzilla: més fruita, més verdures i més lactis; i menys carns, menys embotits i menys dolces”.

Verdures, peix i carn

Per a aquesta experta, una amanida al dia és absolutament necessària. “Les verdures aporten hidrats de carboni, fibra i són, a més, una molt important font de vitamines de tota mena. Els llegums, dues o tres vegades per setmana, aporten proteïnes vegetals i ajuden a combatre el restrenyiment, un problema molt comú en el nostre mitjà”, explica.

En el que al peix es refereix, Laborda aconsella consumir-lo unes tres vegades per setmana. “Resulta fonamental que estigui ben fet -ni cru, ni passat- per a un millor gaudi i com a prevenció de possibles infeccions”, precisa.

Quant a la carn, aquesta experta diu que mengem més del doble de la qual necessitem. “Com a resultat, introduïm en l’organisme moltíssimes més proteïnes de les degudes, amb el que augmenta considerablement el risc de malalties cardiovasculars”. La recomanació: tres vegades per setmana en racions que no superin els cent grams.

Menjar “escombraries”

Laborda no s’oblida de l’anomenat menjar “escombraries”. En aquest sentit, adverteix que les hamburgueses o les pizzes no poden ser la base d’una alimentació diària, “però ocasionalment pot un gaudir d’elles”.

D’altra banda, recomana no abusar de la sal, ja que puja la pressió arterial i reté líquids. “Els hipertensos haurien de limitar la seva ingesta a una cucharadita al dia, quantitat en la qual s’inclou tota la sal continguda en els aliments”.

En el que a olis es refereix, aconsella el d’oliva, “encara que no han de menysprear-se els de gira-sol o blat de moro”. Això sí, recorda que només el d’oliva pot reutilitzar-se. “No ha d’emprar-se més d’una vegada l’oli de gira-sol, ni per a freir patates”, adverteix.

Vi amb moderació

Encara que els experts reconeixen que el vi en els menjars, consumit amb moderació, resulta beneficiós per a l’organisme, Laborda recomana l’aigua i desaconsella els refrescos perquè aporten calories. “Els nens han d’acostumar-se a gaudir-los només en ocasions especials”. El mateix pot dir-se dels dolços. “El mercat ofereix fruites exòtiques, com a pinya o mango, que poden convertir-se en un bon substitutiu del dolç fins i tot en els aniversaris”, afirma.

En definitiva, l’alimentació ha de contenir aliments tradicionals com a fruites, verdures, lactis, llegums, pa, patates i arròs. Els productes enriquits, segons Laborda, conviden a una alimentació desequilibrada, que en teoria podria compensar-se amb uns productes suposadament més sans. “Cada nutrient ha de buscar-se en el seu producte original”, conclou.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions