Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Un ou de propietats saludables

Un ou normal, d'uns 50 grams, concentra gairebé tots els nutrients essencials per a l'ésser humà
Per EROSKI Consumer 9 de maig de 2018

El secret de per què l’ou és imprescindible es troba gens més trencar la pela, quanqueda al descobert la clara -que conté proteïnes,vitamina B2, niacina, iode i potassi- i la gemma, queaglutina gairebé tots els nutrients -greix saturat,monoinsaturada, colesterol, vitamines A, D, I, K, B1,B6, B12, pujol, luteïna, zeaxantina, zinc, calci, fòsfor,ferro, coure i seleni-. És a dir, una autènticabomba nutricional de tan sol 141 calories. En aquest article s’enumeren els nutrients essencials que aporten els ous i es desvetllen les recomanacions de consum.

Ou: consum recomanat segons l’edat

Estefanía Ram, dietista-nutricionista de l’InstitutMetge Europeu de l’Obesitat (Imeo), detallal’interès de l’ou en les diferents etapes dela vida: “La infància i l’adolescència són períodesde ràpid creixement i desenvolupament, en els quals elsous contribueixen a cobrir les elevades necessitatsnutricionals de l’organisme. Restringir el seu consumcondueix de vegades al fet que la dieta d’alguns nenssigui deficitària en nutrients essencials, la qual cosa puguesperjudicar el seu creixement, desenvolupament i salut”. El consum recomanat, segons aquesta experta, és de2-3 ous a la setmana per a nens petits i sedentaris,i un ou al dia per als adolescents.

En elembaràs i la lactància augmenten les necessitats denutrients, especialment les de pujol (un nutrientque forma part de les membranes cel·lulars i intervéen reaccions metabòliques, expressió de gensi síntesi de neurotransmisores), “per la qual cosa és vitaluna aportació adequada per aconseguir una òptima situacióde la mare i del nen. La llet materna té unaconcentració 60 vegades major que la de la sang”,indica Ram. Un ou aporta el 65 % de les necessitatsdiàries de pujol.

Per a ancians i malalts, “elou és un aliment valuós per la seva fàcil preparació,masticació i digestió”, subratlla. Com no aportapurinas, resulta molt preuat en les dietesde persones amb gota. En els ancians, el seu consum pot ajudar a millorar l’estat cognitiu, les capacitats visuals i frenar la pèrdua demúscul. S’aconsellen de 2 a 3 per als majors més sedentaris,però la quantitat pot ser major en els més actius.

Els esportistes troben enl’ou el seu millor reconstituent.Un treball publicat enThe American Journal of ClinicalNutrion assegura que menjarous sencers (amb clara i gemma)immediatament després de l’exercici estimula la formació de proteïna muscular.

I als programes d’adelgazamiento, l’ou nopot faltar. “És un aliment amb una gran capacitatsaciante. Alguns estudis mostren que incloure ousen el desdejuni quan se segueix una dieta hipocalóricaafavoreix una major pèrdua de pes”, diu la dietistade l’Imeo. Segons ella, es poden prendre 2 o 3 ous a lasetmana. “Les millors preparacions per conservar la sevavalor nutricional són: escalfados, bullits, regirats itruita francesa”, assegura. Per aprofitar bé la clarad’ou cal coure-la, ja que conté antinutrientes(avidina i ovomucoide) que s’inactivan amb la calor.

Molta substància en poc pes

Img huevos novedad hd
Imatge: comzeal

Un ou normal, d’uns 50grams, concentra gairebé tots elsnutrients essencials per elésser humà: proteïnes, grasses,sucres, vitamines i minerals.

  • Proteïnes. Necessàriesper al creixement, reparaciói renovació de teixits.Aporten els aminoàcidsessencials per a la vida ienergia (4 kcal/g).
  • Greixos. Són fontsconcentrades d’energia (9kcal/g) i components indispensablesde membranesbiològiques, per exemple, en elsistema nerviós.
  • Sucres. A més del seupaper energètic, resultenfonamentals en el metabolismede centres nerviosos,doncs el cervell solament usaglucosa comfont d’energia.
  • Micronutrientes.La llista és molt llarga. Aquestssón solament alguns exemples:

    • Vitamina A: essencial parael desenvolupament adequat deossos/ossos i dents.
    • Vitamina I: és el principalantioxidant lipídic.
    • Àcid fólico: necessari enla síntesi d’ADN, en ladivisió cel·lular, en la maduracióde glòbuls vermells.
    • Fòsfor: contribueix a la mineralitzaciódels ossos/ossos.
    • Ferro: necessari per eltransport d’oxigen a totesles cèl·lules.