Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Una mariscada a casa

Nécoras, llagostes, llamàntols, cabres, ostres i escamarlans són alguns dels capritxos que també es poden assaborir a casa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 23deAbrilde2007

Algunes persones acostumen a incloure en els seus plats una mica de marisc, com per exemple una amanida de llagostins o un arròs amb cloïsses. No obstant això, una mariscada com tal només es prepara en ocasions especials, si ben qualsevol excusa és bona per elaborar-la. Els mesos de primavera i estiu són un bon moment per menjar marisc a un preu molt assequible. A més, es pot comprar cru i cuinar-ho a casa, per així gaudir d’una bona mariscada sense sortir fora i gastant pocs diners.

Beneficis del marisc

Amb freqüència, quan es parla de marisc, el primer que ve al capdavant és pesadez d’estómac, colesterol i àcid úric. Totes aquestes connotacions negatives mereixen una explicació, ja aquest aliment també presenta molts beneficis. El seu consum ocasional no té per què afectar a una persona que està totalment sana. El primer punt a favor és la baixa aportació calòrica d’aquest grup d’aliments, ja que contenen molt poc greix, sobretot les cloïsses o els musclos. L’aigua, de fet, és el seu component més abundant, seguit de les proteïnes. A més, el valor calòric dels mariscs rarament es veu incrementat, ja que és habitual preparar-los cuits o al vapor.

Pel que fa al colesterol, hi ha diferències entre uns mariscs i uns altres. Els crustacis són els que ho concentren major quantitat. No obstant això, aporten molt pocs greixos saturats i moltes insaturades, aquestes últimes les que ajuden a reduir el colesterol. Per tant, la capacitat d’elevar el colesterol en sang és molt inferior a la d’altres aliments com l’embotit.

La seva riquesa en greixos insaturats converteix als mariscs en un aliment perfecte per prevenir el colesterol

Les proteïnes del marisc són de bona qualitat. No obstant això, tenen més col·làgen i són més fibroses que les proteïnes del peix, la qual cosa fa que el marisc es digereixi alguna cosa pitjor. Per aquest motiu, convé no excedir-se amb la quantitat en un sol menjar, sobretot si es tracta d’un sopar. De la degradació d’aquestes proteïnes s’obtenen les purinas que, al metabolizarse en l’organisme, es transformen en àcid úric. Així, les persones amb hiperuricemia o atacs de gota han de reduir al màxim el seu consum.

En la marisquería

En primer lloc s’ha de decidir què tipus de mariscs es van a comprar. Per a això, sempre es pot comptar amb l’experiència del venedor. Tan important és conèixer-los com saber comprar-los, per així poder triar un gènere de qualitat. A més, quants més comensals se senten en la taula major podrà ser la varietat.

Al mercat, el marisc es pot adquirir viu, com per exemple llagostes, llamàntol, cabres o bou de mar. Per comprovar si estan vius se’ls ha de tocar els ulls i notar que es mouen. També es poden comprar refrigerats o congelats, i fins i tot es poden adquirir ja cuits i llests per menjar o ben cuits i congelats.

Cuinar el marisc

No és necessari elaborar un menú complex que inclogui massa salses i refritos, ja que d’aquesta manera s’oculta l’autèntic sabor del marisc, que és el que es vol degustar. La millor forma de cuinar el marisc és aquella que conserva el seu sabor real. A més, és la més senzilla: la cocció. No obstant això, el marisc també es presta a altres elaboracions com a la planxa, al forn o altres elaboracions més complexes com la petxina de pelegrí gratinada, el bou de mar farcit (txangurro) o els fregits de musclo.

A la planxa: Per preparar els exemplars de gran de grandària convé partir-los per la meitat i començar la seva cocció per la part de la pela per acabar-la per la part de la carn. Se li pot afegir algun tipus de substància àcida o vinagre olorós per donar-li un sabor diferent.

Bullit: La seva cocció se sol fer per immersió, dins d’una barreja d’aigua amb sal bullint o un brou curt amb aigua, verdures i elements aromàtics. El temps de cocció varia: amb un quilo de marisc, si es tracta d’una peça gran es necessiten 15 minuts, però si es tracta de peces petites es requereixen 8 minuts si està congelat o 5 si està fresc. Una vegada cuit, es recomana refredar-ho en un recipient amb gels, perquè la carn quedi més prieta.

El menú complet

ImgImagen: David Sanger
A continuació es presenta una possible combinació de mariscs per assaborir a casa, en companyia dels amics o de la família.

-Entrants
Cloïsses a la marinera, escopinyes, ostres i musclos al vapor. El seu excel·lent contingut en ferro els fa molt recomanables en cas de deficiència d’aquest mineral.

-Primers plats
El centre de la taula és un bon lloc per col·locar tots els primers, de manera que cada comensal se serveixi la quantitat que desitgi: amanida d’escamarlans, salpicón de cranc, percebes, quisquillas i gambes a la planxa

-Segons plats
A triar entre els següents plats: llamàntol a la planxa, llagosta cuita, cabra o nécoras.

-Postres
Un sorbet de llimona podria ser unes bones postres, ja que és lleuger i ajuda a digerir.

Acompanyada de vi blanc, la mariscada es converteix en un excel·lent menjar ideal per realitzar de forma ocasional.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions