Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Una mica de vi en els menjars

Dues copes de vi al dia no resulten perjudicials, sempre que es tingui costum de prendre, i amb el consentiment mèdic si es pateix alguna malaltia.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 25deFebrerde2004

La qüestió, sobretot per part de les persones majors, de la bondat
de prendre vi cada dia, és un tema que als dietistes els resulta molt
familiar, perquè es repeteix cada vegada que imparteixen una conferència o en parlar sobre
hàbits alimentaris en la consulta dietètica.

Prendre vi amb el menjar i amb el sopar, o fins i tot en altres moments del dia,
és un costum tan arrelat al nostre país, que qui té l’hàbit
ni es planteja la possibilitat que el vi pugui afectar la seva salut. Són moltes
les zones del país dedicades des d’antany al cultiu de vinya i
a l’elaboració de brous, molts d’ells, de reconegut prestigi
i millor sabor. No en va, el vi és una beguda característica de la
dieta mediterrània.

Del vi es poden destacar diferents components, que després d’anys d’estudi,
s’han comprovat els seus efectes beneficiosos per a la salut. Quan es parla de
les propietats del vi, es destaca el vi negre, perquè són principalment,
els colorants naturals que tenyeixen el vi negre del seu color característic
els que li proporcionen les seves bondats.

  • Antioxidants: Flavonoides (quercitina) i
    antocianos
    (pigments vegetals presents sobretot en el raïm negre).
    Durant els processos que tenen lloc en les cèl·lules es generen substàncies
    potencialment nocives per a l’organisme (radicals lliures) i que es relacionen
    amb arterioesclerosi, tumors i amb el propi envelliment. Estudis recents
    posen de manifest que els antioxidants naturals poden bloquejar la formació
    d’aquestes substàncies. El raïm negre, igual que el vi negre, conté aquestes
    substàncies.
  • Resveratrol, substància present sobretot
    en la pell del raïm, té acció antifúngica (impedeix el creixement
    de fongs en el raïm). Els últims estudis científics han
    mostrat la seva eficàcia en inhibir o bloquejar el creixement tumoral.


No més de dues copes al dia

Se sap, per tant, que el vi negre té propietats saludables – també
cal dir, que aquests beneficis es poden obtenir del consum del raïm
de la qual procedeix el vi -; però no s’ha d’oblidar que es tracta d’una beguda
alcohòliques. L’abús d’alcohol comporta desequilibris nutricionals
en la persona, degut en part a trastorns digestius (vòmits, cremors
d’estomago, diarrees…) i a les lesions en les mucoses gàstriques
i intestinals que es produeixen. Aquestes situacions dificulten l’absorció
de certs nutrients, principalment aminoàcids i determinades vitamines
i minerals.

Es considera que 40 g d’alcohol al dia (1/2 litre) per a l’home
i 20 g (1/4 litre) per a la dona són quantitats que l’organisme pot
metabolizar. No obstant això, el nivell de toxicitat per a l’alcohol depèn de diferents
factors; l’edat de la persona, la seva complexió corporal, el seu estat de
salut o si ha consumit o no aliments juntament amb la beguda alcohòlica.
Per aquest motiu, atès que el vi no sols té substàncies beneficioses, les
persones habituades a beure vi han de saber que no és saludable prendre més
de dos gots al dia (125 cc cada got). Prendre major quantitat comporta
més perjudici que beneficio. I per als qui no tenen costum de prendre
va venir cada dia, han de saber que aconsegueixen el mateix benefici seguint
una alimentació variada que inclogui verdures i fruites fresques, entri
elles el raïm, aliments tots ells rics en substàncies antioxidants.

Etiquetes:

vi

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions