Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ventre inflat: sis claus per solucionar-ho

El tipus d'aliments que es consumeixen, la manera de cuinar-los i els ritmes dels menjars són factors que influeixen en la sensació de ventre inflat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deJuliolde2012
Img vientre plano1 hd Imatge: dashek

La sensació de ventre inflat, a més d’incòmoda, és poc gratificant, sobretot a l’estiu, quan es porten peces lleugeres o l’abdomen queda a la vista amb el bikini o el vestit de bany. Els canvis de rutina, de dieta i d’horaris afavoreixen, moltes vegades, una mala digestió i aquesta sensació de pesadez tan molesta. En aquest article es fa una revisió de la forma de menjar -tant en l’elecció dels aliments com en la manera de cuinar-los-, amb la finalitat d’identificar les causes dietètiques del ventre inflat i plantejar les solucions més concordes per facilitar les digestions, prevenir els gasos i reduir la inflor.

Img vientre plano1
Imatge: dashek

Ventre inflat: causes i solucions

Fer abdominals ajuda a mantenir un ventre pla i tonificado. No obstant això, en ocasions, no n’hi ha prou amb l’exercici físic per reduir la inflor i les molèsties que comporta. El tipus d’aliments que es consumeixen, la manera de cuinar-los i els ritmes dels menjars són factors que influeixen en gran manera en aquest malestar, que hauria de ser passatger, però pot convertir-se en perpetu.

1. Menjar de pressa, mastegues o empasses?

  • El problema. Les persones que mengen de pressa i fins que se senten plenes multipliquen per tres el risc de sobrepès. Aquest vincle s’explica en part per la sensació de sacietat, que triga entre 20 i 25 minuts a arribar de l’estómac al cervell. Per això, quan es menja ràpid, es té gana fins i tot després d’ingerir suficient aliment com per estar satisfet. A més, en menjar d’aquesta manera, s’empassa més aire, la qual cosa explica en part la inflor abdominal. Al no mastegar-se prou, els aliments rics en carbohidrats que requereixen barrejar-se amb la saliva per predigerirse (per acció dels enzims salivessis) arriben gairebé intactes a l’intestí i la seva digestió provoca fermentacions que es tradueixen en indesitjables gasos.
  • Les solucions. Començar el menjar amb amanides o torrar el pa són algunes propostes que obliguen a mastegar els aliments. Menjar amb escuradents ajuda a menjar més a poc a poc i millora la digestió, al mateix temps que sovint es menja menys perquè es percep abans la sensació de sacietat. Servir-se els plats per separat ajuda a prendre consciència de la necessitat de menjar més a poc a poc.

2. Massa fritades

  • El problema. Un menú en el qual abundin els empanats, els fregits, els arrebossats, les croquetes, les patates fregides, els guisats i els estofats pot ser molt variat, però s’excedeix amb les fritades. Est és la manera de cuinat amb el qual l’aliment absorbeix més oli. Digerir els greixos requereix més labor digestiva, és més costós i influeix que es tingui sensació de plenitud o d’inflor després de cada menjar.
  • Les solucions. Entre elles estan cuinar els aliments a la planxa i acompanyats d’ofegats, estofats amb poc oli, al forn o al vapor en alternança amb les fritades. Per absorbir menys oli en fregir, convé afegir l’aliment ben sec a l’oli molt calent (però sense que fumegi), usar oli d’oliva (impregna menys a l’aliment) i deixar reposar els fregits en paper absorbent de cuina perquè xopi l’excés d’oli.

3. Les bombolles inflen

  • El problema. Prendre refrescs amb gas infla el ventre. Si a més són ensucrats, s’ingereixen “calories buides” que sumen energia i contribueixen a guanyar pes. L’aigua amb gas, encara que no té calories, també pot provocar aquesta sensació de budell inflat, més si es pren durant els menjars.
  • La solució. Triar aigua sense gas com a beguda preferent i prendre-la fora dels menjars és un bon consell per combatre la distensió abdominal.

4. Mancada fibra o es pren a l’excés?

  • El problema. La fibra, com tot, convé prendre-la en la seva justa mesura. Ingerir poca quantitat s’associa al restrenyiment, però menjar més fibra de la qual l’organisme tolera també és contraproduent, ja que pot provocar diarrea i inflor abdominal.
  • Les solucions. Per evitar molèsties digestives, els qui s’iniciïn en el consum d’aliments integrals, han de fer-ho a poc a poc (començar si per ventura amb el pa, després amb els cereals, més tard amb l’arròs i la pasta). Una alimentació aporta suficient fibra si alterna fruites, amanides i verdures, algun aliment integral, fruita seca, fruites dessecades i llegums. Si és així, no caldrà prendre extres de fibra en pastilles o en forma de segó.

5. Falta de força digestiva

  • El problema. Menjar tots els aliments refinats, és a dir, elaborats amb farines no integrals, com el pa, les galetes, la pasta, els cereals de desdejuni o el propi arròs, fa que s’esgotin abans els enzims digestius que fabrica el propi aparell digestiu, ja que els aliments ingerits estan desproveïdes d’elles. Això es tradueix en una menor força digestiva que explica, en gran mesura, la inflor abdominal, els gasos (flatulència i aerofagia) i les dispèpsies.
  • Les solucions. Iniciar-se en el consum d’aliments integrals és molt beneficiós per a la salut. A més de que la densitat nutritiva d’aquests aliments és major (tenen més vitamines, minerals, fibra i antioxidants), proveeixen d’enzims amb efectes positius en l’aparell digestiu com per combatre el ventre inflat. També pot resultar molt útil afegir a les amanides brollis de germinats o incloure en el menú aliments fermentats com el chucrut o el miso. En tots dos casos, pels processos de germinació i de fermentació que experimenten aquests aliments, es generen enzims que ajuden en la digestió.

6. No agraden les amanides

  • El problema. Els enzims dels aliments es destrueixen, en gran mesura, per l’acció de la calor, és a dir, en rostir, coure, escalfar o fregir els aliments. Quan no es té el costum de menjar amanides i fruita fresca, amb el temps es pot perdre força digestiva per escassetat d’enzims digestius.
  • La solució. Els aliments crus són la principal font dietètica d’enzims, d’aquí la necessitat de menjar una mica d’amanida o de fruita fresca diàriament.

Intolerància desconeguda a algun aliment: una altra causa de la inflor

Entre les diferents intoleràncies, la celiaquía (o intolerància al gluten) i la intolerància a la lactosa són les més conegudes. El malestar digestiu és el denominador comú en aquest tipus de trastorns alimentaris. Un altre mecanisme concret d’intoleràncies és la histaminosis alimentària no al·lèrgica (o síndrome HANA). En aquest cas, els símptomes es desenvolupen per l’impacte d’una molècula, la histamina, amb els diferents receptors de les cèl·lules de l’organisme. Els símptomes són dispersos, encara que tots tenen un nexe comú: la descàrrega forta d’histamina després del consum de l’aliment responsable.

Els trastorns digestius més comuns que s’identifiquen com a conseqüència d’aquest tipus específic d’intoleràncies són: dispèpsia o digestions pesades freqüents just havent dinat, digestions lentes, budell inflat, diarrees i/o restrenyiment (un o un altre malestar, o alternança entre tots dos), gastritis, nàusees, vòmits, etc. No solen donar-se tots els símptomes en una mateixa persona, tret que s’estigui molt afectat.

L’augment del volum corporal, la retenció de líquids o els maldecaps freqüents són altres senyals que, en ocasions, conflueixen i ajuden a identificar el perfil d’una persona candidata a estar afectada d’alguna intolerància. Si aquest tipus de trastorn no es resol amb una alimentació adaptada i adequada, amb els anys pot degenerar en patologies cròniques com a còlon irritable, cefalees o migranyes, fatiga muscular crònica o fibromialgia, entre unes altres.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions