Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Verat: versàtil fins a en el nom

Des d'unes sucoses hamburgueses fins a una refrescant amanida: donem algunes idees per aprofitar al màxim aquest peix blau tan exquisit

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 27deFebrerde2019

Sarda, verta, verdel, verat… Digues-me on fas la compra i et diré com es diu. Ens referim al verat, un exquisit peix que pertany a la mateixa família que el bonic i la tonyina, i que comparteix amb ells algunes característiques molt interessants. Un exemple? Les seves propietats nutricionals. El verat és un peix blau i, per tant, ric en greix saludable. Ens aporta omega 3, tan important per reduir els nivells de colesterol i prevenir malalties cardiovasculars. Conté proteïnes d’alt valor biològic i un bon compendio de vitamines i minerals. I té un avantatge afegit: en ser un exemplar més petit que els seus cosins, alberga menys metalls pesats, la qual cosa ens permet gaudir de les seves bondats amb freqüència. En suma, és un aliment molt sa. A més, hi ha altres qualitats que mereix la pena ressenyar, en aquest cas, gastronòmiques, com recollim en les següents línies.

I és que el verat és un tipus de peix que s’adapta molt bé als nostres receptaris i és capaç d’alegrar els nostres menús, des dels més senzills fins als més elaborats. Per descomptat, hem de tenir en compte que la manera de preparar-la i consumir-la influirà en el seu perfil nutricional, com succeeix amb tots els aliments. Així, al forn serà més calòrica que a la planxa, en conserva tindrà més sal que al natural i si la consumim en mandonguilles amb salsa resultarà més contundent que en amanida o en vinagreta.

Les següents són algunes idees per aprofitar al màxim la versatilitat d’aquest peix i gaudir del seu sabor sense avorrir-se ni repetir plats.

Nens a casa? Hamburguesa de verdel

  • Necessitem: 400 g de verdel despinado, una ceba, una dent d’all, un grapat de pa rallado, un ou, oli d’oliva, sal i pebre.
  • Preparació. Tallem la ceba i la dent d’all en cuadraditos molt petits i els sofregim a foc suau amb una mica d’oli d’oliva fins que s’estovin i adquireixin un to groguenc. Escorrem bé i reservem l’oli per a les hamburgueses. Després, esmicolem la carn del verdel, li agreguem el sofregit, l’ou, els condiments i, a poc a poc, el pa rallado. Barregem fins a aconseguir una massa homogènia amb la qual donar forma a les hamburgueses, que farem a la paella fins que estiguin doraditas.

Verat al forn, una delícia

  • Necessitem: dos verats (800 grams), dues dents d’all, oli d’oliva i sal.
  • Preparació. Mentre precalentamos el forn a 180 ºC, netegem el peix, obrim per rostir i llevem les espines. Assaonem el peix i introduïm els lloms en una safata prèviament salats i untats d’oli d’oliva en el forn durant 15 minuts.
  • Suggeriments. Acompanyar-la amb unes verduritas rostides o salteadas al wok. Si sobra peix, podem reutilitzar-ho per preparar un paté. En aquest cas fa mancada esmollar-ho, llevar-li la pell i passar-ho per la batedora amb una mica de nata i uns musclos en conserva (escorreguts).

Verdel a la planxa, clàssic i pràctic

  • Necessitem: 800 g de verdel tallat en filets, quatre tomàquets, oli d’oliva, vinagre, un polsim de sucre i de sal.
  • Preparació. Li llevem les llavors als tomàquets, els tallem en cuadraditos petits i els salteamos en una paella. Afegim oli d’oliva i vinagre de Jerez (per cada tres cullerades d’oli, una de vinagre) fins a aconseguir una vinagreta amb bon sabor i textura. Posem a punt de sal i sucre i deixem reposar fora del foc perquè es temperi. Salpebrem els filets de verdel i els fem a la planxa; aconsegueix amb 2 o 3 minuts per cada costat. Els servim amb la vinagreta de tomàquet temperada.
  • Suggeriment: acompanyar-los amb un puré suau de poma o de patata.

Protagonista d’amanides

  • Es pot utilitzar verat en conserva o verat fresc i marinada. La conserva és més pràctica (prou obrir el recipient i usar), encara que tindrà més sal (quatre vegades més). Marinada queda molt bé. Per a això, la submergim en una vinagreta temperada i, quan es refredi, la deixem reposar en un recipient tapat durant 24 hores en la nevera. Això sí, convé que abans hàgim congelat el peix durant 5 dies a -20 ºC per prevenir l’anisakis.
  • El verat queda molt bé en amanides amb verdures de fulla verda, tomàquet i nous. Es pot servir freda, a temperatura ambienti o temperada: en qualsevol d’aquestes tres versions quedarà fenomenal. Si la preferim temperada, n’hi ha prou amb afegir-la just abans de servir, per evitar que la calor deixi mústigues les fulles de les verdures. I si volem un plat únic ric i lleuger, farem una amanida temperada de pasta o d’arròs.

Quatre consells per prendre nota

Img preparar verdel hd
Imatge: spline_x
  • 1. Triar. Convé decantar-se pels exemplars de menor grandària perquè es consideren els de millor qualitat; també amb els quals tinguin la pell brillant i la carn consistent.
  • 2. Conservar. El verat és un peix que comença a mostrar signes de falta de frescor a les poques hores d’haver estat capturat. Si no ho cuinarem el mateix dia de la compra o al següent, ho congelarem.
  • 3. Preparar. Hi ha moltes formes de preparar-ho, però en totes elles és important no llevar-li la pell mentre estigui cru. Retirar-la és laboriós (està molt adherida) i pot espatllar l’aspecte i la textura de la carn.
  • 4. Cuidar. Si ho prepararem marinado, abans ho congelarem per prevenir l’anisakis. I cal anar amb compte amb els nens, doncs el verat té bastants espines. Les hamburgueses o mandonguilles són una bona opció per als petits de la casa.

Img portada feb 19
Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

pescado azul-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions