Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Verdures congelades, igual de nutritives?

Netes i llistes per a la seva cocció, les verdures congelades aporten fins i tot més nutrients que les fresques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 21deJuliolde2007
img_congelado listado

Img verduras1
La comoditat i facilitat en la preparació de les verdures congelades, l’estalvi de temps en la cuina i la possibilitat de trobar-les al mercat en qualsevol estació de l’any són característiques que mouen als consumidors a triar-les enfront de les verdures fresques.

A causa del seu processament, les verdures congelades tenen l’avantatge que ja estan netes, senceres o trossejades i llistes per a la seva cocció (sense necessitat de descongelar-les) directament en aigua bullint. A més, com transcorre tan poc temps entre la recol·lecció i la congelació (tan sols unes hores), aquests productes conserven molt bé les qualitats nutritives de les verdures fresques, sent fins i tot en ocasions superior el seu contingut en vitamines i minerals. Per exemple, la quantitat de vitamina C que aporten els espinacs frescos consumits als tres dies de la seva recol·lecció és menor que la que proporcionen els espinacs congelats.

Sumat a aquests aspectes, encara que pugui semblar que les verdures congelades són més cares, cal tenir en compte que es presenten sense desaprofitaments ni restes de terra o similars, per la qual cosa el que la seva relació qualitat i preu és bona.

Com s’obtenen?

Una vegada recol·lectades, les verdures es transporten a les fàbriques. Allí es renten i es netegen, eliminant les parts no comestibles i les restes de terra i brutícia. Posteriorment se sotmeten a un procés anomenat blanquejat o escaldat, que consisteix a submergir-les en aigua bullint durant un temps breu. Gràcies a aquest procés, les verdures s’higienizen (s’eliminen microbis potencialment nocius) i s’inactivan els seus enzims, substàncies que acceleren les seves descomposició, és a dir, responsables de l’aparició de zones marrons (parts toves i aquoses). D’aquesta manera, s’aconsegueix millorar la conservació de les verdures.

Les verdures mantindran les seves propietats si no es trenca la cadena del fred, es respecten les dates de consum, es descongelen una sola vegada i es cuinen adequadament

En la fase d’escaldat s’origina una petita pèrdua de vitamines (C i grup B com a B1, B2, B3, B6 i B9), si ben aquesta pèrdua és molt més petita que la que resulta després de l’emmagatzematge i la distribució de les verdures fresques. L’últim pas és la congelació o la ultracongelación de les verdures. Aquesta última és més ràpida, i produeix menys alteracions en l’estructura de l’aliment perquè els cristalls de gel que es formen són microscòpics, és a dir, d’una grandària molt inferior als quals s’originen en la congelació lenta. Una vegada congelades, han de conservar-se a una temperatura de -18º C. Si es volen mantenir en bones condicions, no ha d’interrompre’s la cadena del fred a cap moment.

Com mantenir les seves qualitats?

No trencar la cadena de fred
En la compra, convé adquirir-les a l’últim moment i portar-les a casa amb les borses isotermes, creades específicament per al seu transport. Cal fixar-se en si l’envàs presenta o no gebra ja que, en aquest cas, significaria que la cadena de fred s’ha trencat.

Revisar bé les data de consum preferent
És important respectar el termini màxim d’emmagatzematge indicat en l’envàs, que sol situar-se al voltant dels 12 mesos si es guarden en un congelador a 18º C sota zero.

No tornar a congelar les verdures una vegada descongelades
Una vegada les verdures s’hagin descongelat, convé cuinar-les durant el mateix dia o consumir-les en un termini màxim de 4 dies. No han de congelar-se de nou, ja que perdrien les seves qualitats originals.

Cuinar-les sense descongelar i amb poc aigua
Per reduir al màxim les pèrdues nutritives, és aconsellable emprar poca aigua per a la seva cocció i abocar-les sense descongelar. Es poden cuinar també a la planxa, en el microones o al vapor.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions