Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Verdures: descobreix la importància de les seves vitamines i minerals

Les hortalisses i verdures són una font magnífica de nutrients indispensables per cuidar la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16 de Novembre de 2018

Les verdures i les hortalisses contenen les vitamines i els minerals necessaris per al bon funcionament de l’organisme. A més, aporten altres beneficis molt importants, gràcies al seu alt contingut en fibra i a la seva poca quantitat de greix. Són molts els components que podem trobar en cada peça, i aquests varien en funció del color o de la família a la qual pertanyi el vegetal. Ho expliquem en el següent article.

Els minerals de les hortalisses

Existeix gran quantitat de minerals que el consum habitual de verdures i hortalisses pot aportar a la nostra dieta, com el ferro, el zinc, el fòsfor, el potassi, el calci, el magnesi o el coure.

El ferro, per exemple, resulta molt beneficiós per a la sang i el cervell, ja que ajuda a la formació d'hemoglobina. A més, és un potent nutrient per als músculs, els manté forts i sans i contribueix al correcte transport de l'oxigen quan estan treballant.

El zinc elimina els radicals lliures de l'organisme i millora l'elasticitat de la pell.

Per la seva banda, el fòsfor és el segon mineral amb més presència en el cos humà, per darrere del calci. La seva funció principal consisteix a fer desaparèixer deixalles de l'organisme i reparar cèl·lules i teixits. A més, facilita les digestions, protegeix la salut de dents i ossos/ossos, incrementa els nivells d'energia en el cos i millora la memòria.

El potassi està entre els grans aliats del sistema nerviós. Impulsa el creixement de l'organisme, conserva sans els músculs i ossos/ossos i col·labora en l'equilibri osmòtic, és a dir, en l'adequada concentració de substàncies dins i fora de les cèl·lules. A més, produeix proteïnes a través dels seus aminoàcids i intervé en el metabolisme dels hidrats de carboni.

El calci és el mineral amb més abundància en el nostre cos. El seu consum és molt important durant la infància i l'adolescència, a causa de les seves propietats per al perfecte desenvolupament de l'esquelet. Aquest mineral s'encarrega de mantenir els ossos/ossos i dents sanes i participa, igual que el zinc, en la coagulació de la sang. A més, contribueix a la transmissió de l'impuls nerviós, a la contracció muscular, a la secreció hormonal o a l'absorció de la vitamina B12. En general, es tracta d'un mineral molt complet, fonamental en una dieta sana.

El magnesi també té un paper molt important en el manteniment de les dents, els ossos/ossos o el cor. Activa els enzims que s'encarreguen d'alliberar glucosa, promou la formació de proteïnes, forma part de l'estructura òssia i impulsa el bon funcionament del sistema nerviós.

Finalment, el coure és un micromineral fonamental, ja que la seva funció resulta clau en l'assimilació del ferro. Igual que altres minerals, intervé en la formació d'alguns enzims, glòbuls vermells i hemoglobina. Impulsa l'assimilació de vitamina C per part del cos i també té una labor significativa en el sistema nerviós central.

I les vitamines?

Les fruites i les verdures són baixes en calories i contenen gran quantitat d'aigua, de minerals i, per descomptat, de vitamines. Entre les més destacades trobem les vitamines hidrosolubles, com la vitamina C, l'àcid fólico o les vitamines del complex B, i les vitamines liposolubles, com els betacarotenos o les vitamines A, I i K.

La vitamina C és famosa per les seves propietats antioxidants, ja que protegeix l'ADN de les cèl·lules i evita l'envelliment de la pell. A més, té un paper fonamental en l'absorció del ferro i el calci. El nostre organisme no té la capacitat d'emmagatzemar aquesta vitamina, per la qual cosa cal incloure-la en la dieta cada dia. El tomàquet, els espinacs, la ceba, les cols o la pastanaga són algunes hortalisses amb gran quantitat de vitamina C.

L'àcid fólico propicia l'acumulació de proteïnes en el cos. Aquesta vitamina del grup B és coneguda per la seva importància durant l'embaràs. Ajuda en la formació de glòbuls vermells i a la producció d'ADN.

El betacaroteno és un nutrient que el fetge converteix en vitamina A. Aquesta vitamina té propietats molt beneficioses per a la vista, ja que evita la degeneració ocular, les cataractes, la síndrome de l'ull sec o diferents infeccions. A més, actua com a antioxidant, protegeix del càncer, prevé la diabetis i enforteix el sistema immunològic.

La vitamina I, com a antioxidant, protegeix a les cèl·lules dels efectes negatius dels radicals lliures.

I, finalment, la vitamina K intervé en la coagulació de la sang impulsant en correcte funcionament de l'organisme.

El consum de vitamines i minerals resulta imprescindible per mantenir diàriament una dieta sana i equilibrada. Cada peça de fruita o verdura conté una quantitat diferent de vitamines i minerals, per la qual cosa és important variar i no prendre sempre els mateixos aliments. Com més variada, més completa serà la nostra alimentació.

Amb l’objectiu de conscienciar a la societat sobre la necessitat d’incorporar les verdures en la dieta diària com a hàbit de vida saludable, l’Associació Espanyola de Fabricants de Vegetals Congelats (ASEVEC) compta amb un espai en Internet, que permet conèixer amb profunditat i rigor el món de les verdures congelades. A la pàgina es pot veure el procés de fabricació de les verdures congelades, les zones espanyoles on es recullen les diferents varietats, consells de salut i fins al millor tractament i ús en la cuina per elaborar plats deliciosos.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

ASEVEC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte