Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Viatjar amb avió: què menjar per evitar el malestar?

Per evitar les molèsties digestives, la inflor abdominal, la retenció de líquids i els gasos en els avions, cal seguir una alimentació lleugera, fàcil de digerir i que proporcioni una bona hidratació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 27deJunyde2012
Img comer avion listp Imatge: Aaron Escobar

Per treball o per plaure, moltes persones emprenen vols de deu hores o més, sobretot, en època de vacances. En gairebé tots els casos, els símptomes després del viatge es repeteixen: cansament, turbidez, pesadez de cap, inflor de les cames i, en ocasions, molèsties digestives. Cap d’ells és agradable, però tots es poden evitar i, en aquest aspecte, l’alimentació és clau. Practicar els exercicis pertinents amb els braços, les cames o el coll, passejar cada cert temps pel passadís i el tipus d’aliments que prenem abans i durant el trajecte pot prevenir i alleujar aquests malestars o, per contra, accentuar-los. En aquest article es proposen consells dietètics per evitar les molèsties habituals, es ressenya com no és convenient portar menjar de casa i s’explica per què la digestió en un avió és diferent.

Img comer avion
Imatge: Aaron Escobar

Avions i alimentació: consells dietètics per evitar les molèsties habituals

Durant el vol, disminueix la mobilitat del tub digestiu i la secreció gàstrica i es produeix una expansió dels gasos, que explica la pesadez i la inflor

Abans d’emprendre el vol i durant el mateix, hem de seguir una alimentació lleugera, fàcil de digerir i que ens proporcioni suficient hidratació per evitar la retenció de líquids, la pesadez i les molèsties digestives, com la inflor abdominal o els gasos.

  • Retenció de líquids. Repercuteix en la sensació de pesadez i de cames inflades i cansades. Quanta més aigua es begui, amb major facilitat s’eliminen els líquids acumulats. Són més adequades les aigües sense gas i de baixa mineralització. Beure sucs de fruites o d’hortalisses (tomàquet), a més d’hidratar, ens proveeix de potassi, que ajuda a orinar més. Demanar un te o una infusió després del menú també és efectiu per orinar més i no retenir líquids. En la mesura del possible, convé no afegir més sal als menjars que se serveixen en l’avió. La sal té sodi i aquest mineral reté líquids i entorpeix la circulació, la qual cosa empitjora la pesadez i inflor de les cames.

  • Distensió abdominal, pesadez d’estómac. Per prevenir la formació de gasos i les males digestions, abans i durant el vol s’ha d’evitar menjar massa, així com els menjars grasientas o molt condimentades. És aconsellable evitar també el consum de verdures flatulentas, com a carxofes, pebrots o cebes (especialment crues), cogombres i verdures de la família de les cols. L’enciam també causa la molesta inflor abdominal, per la qual cosa s’evitarà prendre-la en el sopar si el vol és nocturn. Les begudes carbonatades, amb gas, proporcionen sensació d’inflor i distensió abdominal, de manera que s’han d’evitar en la mesura del possible. Si el problema de la distensió abdominal és molt acusat i molest, es pot començar dies abans a prendre, com a preventiu, un complement de probióticos (bifidobacterias i lactobacilus) per reforçar la flora intestinal i combatre els gasos. La barreja de diverses plantes digestives i carminativas (afavoreix l’expulsió de gasos) en infusió (fonoll, anís, camamilla, melisa i regalèssia) pot ser un bon remei per prendre en substitució del cafè, ja sigui per a postres o entre hores.

  • Hipoglucèmies i marejos. Són causa de debilitat, fatiga, marejos, turbidez de la vista i mental, sudoració, nàusees i ansietat a causa de la falta de glucosa, principal substrat energètic del cervell. Aquests símptomes són possibles si es porten moltes hores sense provar aliment o després de picotear sol aliments i begudes dolces. Per no arribar a aquesta situació indesitjable, és indispensable que els menjars incloguin hidrats de carboni complexos; un tros de pa, un entrepà, una mica d’arròs o de pasta, uns colines o unes coques de cereals… Si malgrat això succeeix, la manera ràpida i eficaç de resoldre-ho és prendre un aliment ric en sucres, com un sobre de sucre o un suc. A continuació, una vegada que la persona es reposi del malestar, convé completar el menjar amb una mica més sustancioso, on hi hagi barreja de sucres ràpids (fruita, iogurt) i hidrats complexos.

Menjar menjar propi en l’avió: un risc que s’ha d’evitar

En els vols transatlàntics s’ofereixen menús per als passatgers que, encara que no sempre reuneixen els criteris d’equilibri nutricional o de gustos i apetències, sí garanteixen la qüestió de la seguretat alimentària. És lògic pensar que les companyies aèries desaconsellin tant a la seva tripulació com al passatge portar-se el seu propi menjar en els vols perquè escapa als seus estrictes controls sanitaris. Amb aquesta mesura s’intenta evitar qualsevol risc afegit de toxiinfecciones alimentàries.

Pel que fa als membres de la tripulació que tenen tasques semblants, tant els tripulants tècnics (pilots) com els tripulants de cabina de passatgers, la norma general és que han de menjar diferents plats per evitar possibles intoxicacions en massa. La meitat de la dotació dels menjars és diferent, si ben tots els menús reuneixen els criteris de ser lleugers, variats i nutritius, tant en tipus d’aliments (amanides, verdures, pasta, arròs…) com en preparacions culinàries, que eviten els arrebossats, les fritades i els guisats molt grassos.

En qüestió de recomanacions alimentàries, una norma estricta comuna en totes les aerolínies és l’absència total en el consum de begudes alcohòliques per part de la tripulació, així com la recomanació de beure abundants líquids (especialment aigua, infusions, tes o sucs) i evitar les begudes amb gas per les molèsties digestives que generen.

La digestió en un avió: per què és diferent

El metge aeronàutic José María Pérez Sastre, membre de la Societat Espanyola de Medicina Aeroespacial (SAME), adverteix en una publicació sobre els canvis fisiològics que succeeixen en l’organisme quan es viatja amb avió a 10.000 metres d’altura. Són canvis importants, que requereixen adequar l’alimentació. Els principals són: disminució de la mobilitat del tub digestiu (pel que el buidatge de l’estómac és lent), reducció de la secreció gàstrica i expansió dels gasos intestinals.

A això, que no és poc, s’afegeixen les variacions en la pressió després de l’enlairament. Aquestes provoquen que l’aire sec de la cabina ressequi el nas i s’adormin fins a un terç de les papil·les gustativas. Tots dos factors entorpeixen l’olfacte i el gust, per la qual cosa amb prou feines es gaudeix del menjar.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions