Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vitamina B12 i dieta vegetariana

Aquesta vitamina es troba de manera natural només en els aliments d'origen animal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 17deAgostde2001


Les principals fonts de vitamina B12, també coneguda com cianocobalamina,
en una dieta vegetariana equilibrada són els ous i els lactis (sobri
tot els formatges). Dins dels aliments vegetals s’han trobat traces de
vitamina B12 en derivats
fermentats de la soia com el miso o el tempeh,
així com en algues
com l’espirulina. Però la presència d’aquesta vitamina en aquests casos és
molt minsa, per la qual cosa el seu aprofitament és discutible.

A més, en dites
productes, la quantitat de B12 natural enumerada en les etiquetes és desorientadora
perquè està en forma inactiva i el cos no la pot utilitzar. Només
aquells productes procedents de plantes enriquides en vitamina B12 contenen
la seva forma activa.

La vitamina B12 és necessària per al metabolisme dels àcids grassos,
de l’àcid
fòlic, per a la producció de glòbuls vermells i de
energia, per al bon funcionament del sistema nerviosos central i del
desenvolupament cel·lular. Alguns bacteris que es troben de manera habitual en l’intestí
humà són capaços de sintetitzar-la. No obstant això, l’aprofitament de la vitamina
és mínim, ja que la síntesi ocorre en llocs molt distals del
lloc d’absorció fisiològica d’aquesta, la qual cosa determina que
gairebé íntegrament sigui eliminada per la femta. Com a producte
d’això, la vitamina B12 ha de ser necessàriament aportada pels aliments.

Només
aquells productes procedents de plantes enriquides en vitamina B12 contenen
la forma activa

És un nutrient sensible a la calor pel que el processament dels aliments
que la contenen, pot provocar pèrdues considerables de cobalamina.
En el cas de llet es perd fins a un 7% per pasteurització de 2 a 3
segons i fins a 30% per bullit de 2 a 5 minuts, la qual cosa fa que la llet resulti
insuficient com a font única de vitamina B12.

Aprofitament per l’organisme

La vitamina B12 continguda en els aliments es fixa al denominat factor intrínsec
secretado per l’estómac, per a ser absorbida després en l’intestí
prim. S’emmagatzema sobretot en el fetge (80%) i és important
saber que les reserves cobreixen les necessitats diàries de l’organisme per un període
de 3 a 4 anys després que s’ha instaurat un règim de
baixa ingesta o malabsorción de vitamina B12.
Tant una alimentació convencional com ovolactovegetariana cobreixen de
manera satisfactòria les necessitats orgàniques, més encara sabent
que no és precisa una ingesta diària concreta si hi ha vitamina emmagatzemada.

No obstant això,
s’ha descrit deficiència d’aquesta vitamina en individus les dietes dels quals tenen
molts anys de manca d’aliments rics en vitamina B12, com ocorre
en els vegans que eviten tots els aliments d’origen animal. La ingestió
de vegetals, cereals i pa és molt bona, però aquests aliments són fonts molt
pobres de cobalaminas. No obstant això, les restriccions dietètiques tenen
que durar molts anys per a produir deficiència de cobalaminas, els símptomes de la qual
solen ser al principi banals (certa fatiga i apatia), però poden augmentar
amb el temps: trastorns sensorials, de la menstruació, dificultat per a
caminar, alteracions psíquiques (irritabilitat, depressió…), inflamació
de la pell o mucoses…

També els nounats de mares vegetarianes estrictes tenen
risc de desenvolupar una deficiència de vitamina B12, perquè el fetus obté cobalamina
sobretot de les reserves maternes. Aquest risc augmenta si les mares continuen
molt de temps amb la lactància materna exclusivament.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions