Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vitamina B12 i dieta vegetariana

Aquesta vitamina es troba de manera natural només en els aliments d'origen animal
Per EROSKI Consumer 17 de agost de 2001

Les principals fonts de vitamina B12, també coneguda com cianocobalamina,en una dieta vegetariana equilibrada són els ous i els lactis (sobritot els formatges). Dins dels aliments vegetals s’han trobat traces devitamina B12 en derivatsfermentats de la soia com el miso o el tempeh,així com en alguescom l’espirulina. Però la presència d’aquesta vitamina en aquests casos ésmolt minsa, per la qual cosa el seu aprofitament és discutible.

A més, en ditesproductes, la quantitat de B12 natural enumerada en les etiquetes és desorientadoraperquè està en forma inactiva i el cos no la pot utilitzar. Nomésaquells productes procedents de plantes enriquides en vitamina B12 contenenla seva forma activa.

La vitamina B12 és necessària per al metabolisme dels àcids grassos,de l’àcidfòlic, per a la producció de glòbuls vermells i deenergia, per al bon funcionament del sistema nerviosos central i deldesenvolupament cel·lular. Alguns bacteris que es troben de manera habitual en l’intestíhumà són capaços de sintetitzar-la. No obstant això, l’aprofitament de la vitaminaés mínim, ja que la síntesi ocorre en llocs molt distals dellloc d’absorció fisiològica d’aquesta, la qual cosa determina quegairebé íntegrament sigui eliminada per la femta. Com a producted’això, la vitamina B12 ha de ser necessàriament aportada pels aliments.

Nomésaquells productes procedents de plantes enriquides en vitamina B12 contenenla forma activa

És un nutrient sensible a la calor pel que el processament dels alimentsque la contenen, pot provocar pèrdues considerables de cobalamina.En el cas de llet es perd fins a un 7% per pasteurització de 2 a 3segons i fins a 30% per bullit de 2 a 5 minuts, la qual cosa fa que la llet resultiinsuficient com a font única de vitamina B12.

Aprofitament per l’organisme

La vitamina B12 continguda en els aliments es fixa al denominat factor intrínsecsecretado per l’estómac, per a ser absorbida després en l’intestíprim. S’emmagatzema sobretot en el fetge (80%) i és importantsaber que les reserves cobreixen les necessitats diàries de l’organisme per un períodede 3 a 4 anys després que s’ha instaurat un règim debaixa ingesta o malabsorción de vitamina B12.Tant una alimentació convencional com ovolactovegetariana cobreixen demanera satisfactòria les necessitats orgàniques, més encara sabentque no és precisa una ingesta diària concreta si hi ha vitamina emmagatzemada.

No obstant això,s’ha descrit deficiència d’aquesta vitamina en individus les dietes dels quals tenenmolts anys de manca d’aliments rics en vitamina B12, com ocorreen els vegans que eviten tots els aliments d’origen animal. La ingestióde vegetals, cereals i pa és molt bona, però aquests aliments són fonts moltpobres de cobalaminas. No obstant això, les restriccions dietètiques tenenque durar molts anys per a produir deficiència de cobalaminas, els símptomes de la qualsolen ser al principi banals (certa fatiga i apatia), però poden augmentaramb el temps: trastorns sensorials, de la menstruació, dificultat per acaminar, alteracions psíquiques (irritabilitat, depressió…), inflamacióde la pell o mucoses…

També els nounats de mares vegetarianes estrictes tenenrisc de desenvolupar una deficiència de vitamina B12, perquè el fetus obté cobalaminasobretot de les reserves maternes. Aquest risc augmenta si les mares continuenmolt de temps amb la lactància materna exclusivament.